Prehľad priorít analyzovanej stratégie |
Čo priority zahŕňajú | Priority boli formulované do takzvaných mestských výziev. Výskumné portfólio sa zaoberá šiestimi mestskými výzvami a integráciou týchto tém s cieľom vytvoriť inovatívne, udržateľné a spravodlivé mesto. Každá výzva je riešená spoločným výskumom s cieľom dosiahnuť hlboké pochopenie mesta.Definované mestské výzvy sú:1. Inteligentná mestská mobilita2. Mestská energia3. Odolnosť voči klíme4. Metropolitné potravinové systémy5. Zodpovedná digitalizácia miest6. Cirkularita v mestských regiónoch |
Cieľ | Hlavné ciele iniciatívy zahŕňajú:Zlepšenie mobility: Zlepšenie mobility v mestách je kľúčovým cieľom programu Smart Urban Mobility. Cieľom je zlepšiť dostupnosť rôznych foriem mobility (ako je MaaS a podobne) a zvýšiť pohodlie a bezpečnosť pre obyvateľov.Zníženie emisií: Program sa snaží znížiť emisie skleníkových plynov a zlepšiť kvalitu ovzdušia v mestách. To sa uskutočňuje zavedením alternatívnych foriem mobility a podporou čistej dopravy.Inovácie: Program podporuje inovatívne riešenia v oblasti mobility a technológií. Cieľom je zlepšiť využitie dát a technológií na zlepšenie mobility a zvýšiť efektívnosť dopravy v meste.Cieľom projektov pre výzvu Inteligentná mestská mobilita je optimalizovať mestskú dopravu pomocou využitia údajov a technológií s cieľom dosiahnuť väčšiu efektivitu, udržateľnosť a prístupnosť.Spolupráca: Program podporuje spoluprácu medzi mestom Amsterdam a súkromným sektorom, s cieľom zlepšiť mobilitu a vytvoriť udržateľné riešenia. |
KPI / Riešenia / Výsledky | AMSI sa v rámci výzvy Inteligentná mestská mobilitazameriava na urýchlenie nasledujúce riešenia:Prechod z 50 na 30 km/h: Vytvorenie bezpečnejšieho a životaschopnejšieho mesta znížením rýchlosti. Meranie vplyvu zmeny rýchlosti z 50 na 30 km/h, ktorá sa uskutoční v roku 2023.„Low Car City“: Prieskum, ako urobiť prechod na Low Car Amsterdam. Hľadanie riešení ako aktivizovať mesto a jeho občanov pre túto zmenu, a potenciálne alternatívy používania (súkromného) auta.Huby a zdieľaná mobilita: Podpora prechodu k zdieľanej a čistej mobilite a integrácia do existujúcej siete mobility.IM/Digitálna mobilita: Experiment s nástrojmi na správu digitálnej mobility, aby sa zlepšila mobilita v meste a zlepšili sa toky mobility.Mestská doprava po vode: Prieskum využitia vodnej infraštruktúry ako dodatočného spôsobu dopravy na zmiernenie tlaku na cestnú sieť miest. |
Subjekty (ktoré spolupracujú) | AMSI je tvorený nasledujúcimi typmi partnerovZakladajúci partneriAMS Institute bol založený v roku 2014 Delft University of Technology (TU Delft), Wageningen University & Research (WUR) a Massachusetts Institute of Technology (MIT).Inštitucionálni partneriDopĺňajú odborné znalosti v mestskom inovačnom ekosystéme v Amsterdame a mimo neho prostredníctvom vytvárania dlhodobých programov a memoranda o porozumení s poprednými inovátormi.Subjekty – City of Amsterdam, Amsterdam Smart City, Flevo Campus, Metabolic, Witteveen+Bos, CLEVER°FRANKE, La Fabrique de la Cité, Waternet, The Student Hotel, Katedra architektúry TU Delft, Iniciatíva za infraštruktúru Delft Delft, EIT Climate-KICProjektoví partneriPri realizácií projektov AMSI spolupracuje s rôznymi subjektmi z rôznych oblastí, medzi ktoré patria mestské orgány, súkromný sektor, výskumné inštitúcie a verejnosť.Príklady subjektov zo súkromného sektoru, ktoré spolupracujú pri tvorbe riešení v projektoch: muRata, vetus, transdev, stratio, nVidia, OpenUp, … |
Podmienky spolupráce | Vytvorenie partnerskej zmluvy |
Požadované modely spolupráce | Kooperácia na projektoch so subjektmi z verejného a súkromného sektoru nasledovnými formami-modelmi:Mestské experimentovanieUrban Living Labs poskytujú inovatívne prostredie, v ktorom viaceré zainteresované strany spoločne testujú, vyvíjajú a vytvárajú metropolitné riešenia.Spolupráca a partnerstváMetropolitné riešenia umožňujú revolúcie v nových technológiách, výskumných a konštrukčných metódach. Žiadna zainteresovaná strana to nemôže urobiť sama; hľadanie metropolitných riešení si vyžaduje spoluprácu medzi znalostnými inštitútmi, firmami, mestami a občanmi.Participatívne procesy so zapojením občanovÚčasť občanov na procese identifikácie a riešenia mestských problémov je nevyhnutná pre rozvoj adaptívneho a odolného mesta. Zapojenie občanov pracuje na inovatívnych spôsoboch, ako umožniť účasť občanov na výskume.Urban DataNávrh, vývoj a analytické metódy a nástroje na spracovanie mestských dát, vizualizácie a aplikácie. Údaje sú jadrom pochopenia mesta a pomáhajú pri mestskom plánovaní a rozhodovaní. |
Riadenie | Iniciatíva je riadená prostredníctvom inštitútu – AMSI. |
Prehľad procesov |
Dĺžka vzniku priorít | Počiatočná plánovacia fáza projektu trvala približne 1 rok, od roku 2014 do roku 2015, počas ktorej partneri konzorcia vykonali dôkladnú analýzu výziev a príležitostí v oblasti mestskej mobility a infraštruktúry. |
Okolnosti a kontext vzniku priorít | Iniciátorom a podporovateľom AMSI je mesto Amsterdam. Ambíciou bolo vytvoriť public-private platformu pre spoluprácu v rôznych výskumných a vzdelávacích projektoch. Kľúčovým prvkom inštitútu a iniciatív je TU Delft. |
Subjekty súčinné pri tvorbe | Na založení AMS Inštitútu sa podieľali tri univerzity: Delft University of Technology (TU Delft), Wageningen University & Research (WUR) a Massachusetts Institute of Technology (MIT).Štruktúra ostatných partnerov je uvedená vyššie. |
Výsledok | Výsledkom je 7 rokov fungujúci program, ktorý stanovil prioritné výzvy a vygeneroval veľa projektov s reálnymi výsledkami spojením verejno-súkromných síl.Príklady projektov: Amsterdam Speed Limit Reduction, CityFlows, Code the Streets, Roboat, My-TRAC, Stations of the Future, CriticalMaaS. |
Špecifické otázky ku krajine:Existuje pre Slovensko potenciál inšpirovať sa Amsterdamom v jeho odklone od osobnej automobilovej dopravy smerom k spoločenským inováciám v mobilite a k podpore pešej a cyklistickej dopravy a k iným alternatívnym módom mobility? Kde sa nachádza tento potenciál a naopak, aké máme najvýraznejšie limity v presadzovaní obdobných politík? |
Potenciál pre Slovensko inšpirovať sa Amsterdamom v jeho iniciatívach sa nachádza hlavne v mestskej mobilite a to v smere výraznejšieho odklonu od automobilovej individuálnej dopravy na cyklistickú a pešiu dopravu.Najvýraznejšie limity majú Slovenské mestá hlavne v nedostačujúcej infraštruktúre a zastaralej legislatíve pre cyklistickú a pešiu dopravu, zároveň je potrebné klásť dôraz aj v oblasti spoločenskej akceptácii a pripravenosti.Všeobecne platí, že legislatíva by mala zohľadňovať potreby a záujmy cyklistov a chodcov a podporovať ich bezpečnosť a komfort na cestách (prístup ochrany najzraniteľnejšieho účastníka dopravy). Štáty by mali tiež podporovať a investovať do výstavby cyklistickej infraštruktúry a peších zón a zohľadňovať tieto spôsoby dopravy v svojich plánoch rozvoja mestskej dopravy. Dostatočná infraštruktúra pre cyklistickú dopravu môže výrazne ovplyvniť záujem o tento spôsob dopravy. V Amsterdame bolo mnoho investícií do infraštruktúry pre cyklistov a táto infraštruktúra hrala kľúčovú rolu v popularizácii cyklistickej dopravy v meste, zároveň sú tieto investície pre mesto brané ako vysoko návratne a teda atraktívne, keďže každý obyvateľ ktorý sa rozhodne dopravovať bicyklom koniec koncov šetrí mestu nie zanedbateľné finančné prostriedky v porovnaní so situáciou, kde by mal ten istý obyvateľ použiť individuálnu automobilovú dopravu. |
Zdroje | https://www.ams-institute.org/urban-challenges/smart-urban-mobility/https://openresearch.amsterdam/nl/page/47432/smart-urban-mobility-ams-instituteKontaktTom Kuipers, Program Developer Smart Urban Mobilitytom.kuipers@ams-institute.org |