Zadefinovanie cieľov projektu
A1.01 – zadefinovanie cieľov projektu – sumár typických cieľov
Prípadové štúdie s príkladmi najrôznejších projektov z tohto dokumentu boli využité na zostavenie sumára typických cieľov projektov IM. Každý projekt musí mať zadefinovaný jeden hlavný cieľ a podľa potreby aj niekoľko hierarchicky nižšie postavených cieľov, ktoré naplnenie hlavného cieľa podporujú a mali by byť merateľné. Cieľ projektu formuluje globálny účel, ku ktorého naplneniu majú smerovať všetky pomocné ciele, aktivity a úlohy projektu. Pri uvádzaní cieľov projektov na informačné účely sa zvykne uvádzať práve hlavný cieľ. Na ukážky boli vybrané hlavné ciele projektov zo Slovenska aj zahraničia z oblasti mobility tak, aby zahŕňali:
- Rôzne druhy mechanizmov
- Rôzne typy projektov (vedecko-výskumné a inovačné, infraštruktúrne)
- Rôzne zameranie projektov (elektromobilita, riadiace systémy prepravy, technické vylepšenia vozidiel)
- Rôzne druhy módov dopravy (cyklistika, cestná motorová doprava, letecká doprava)
Projekty zo zahraničia
- Zlepšenie kvality života v účastníckych európskych mestách tým, že sa z cyklistiky stane bezpečný a praktický spôsob dopravy efektívnym zavádzaním integrovaných cyklistických riešení a rozvojom cyklistickej dopravy.
- Významne prispieť k dosiahnutiu cieľov pre zníženie emisií CO2 z cestnej dopravy, ktoré EÚ stanovila do roku 2025, a to úpravami nákladných vozidiel.
- Pripraviť cestnú infraštruktúru na podporu prechodného obdobia a koexistencie konvenčných a automatizovaných vozidiel. Navrhnúť, modernizovať, prispôsobiť a otestovať fyzické aj digitálne prvky cestnej infraštruktúry, aby bola zabezpečená nepretržitá, predvídateľná, bezpečná a efektívna premávka.
- Priniesť riešenia na výrazné zvýšenie použiteľného rozsahu dojazdu vozidla na elektrický pohon cez výskum inovatívnych elektronických systémoch pre elektromobilitu a automatizované, sieťové a elektrické riadenie (zvýšenie dojazdu el. vozidiel až o 10 % pri existujúcej kapacite batérie a predĺženie životnosti batérie).
- Otestovať a overiť systém pre plne autonómnu logistiku poslednej míle s cieľom zlepšiť efektívnosť distribúcie tovaru v mestách.
- Zlepšiť parkovacie politiky vybraných európskych miest a zaviesť riadenie parkovania ako ústredný prvok svojich plánov udržateľného rozvoja.
Projekty slovenských subjektov
- Podpora rozvoja elektromobility formou rozvoja nabíjacej infraštruktúry a to výstavbou novej verejne prístupnej AC nabíjacej stanice v meste Turčianske Teplice a tým aj zatraktívnenie elektromobility v regióne Horného Turca, kde sa takéto zariadenie doposiaľ nenachádzalo
- Zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy) na celkovom počte prepravených osôb
- Rozšírenie ekologickej MHD budovaním vozového parku elektrických autobusov. Vývoj a zlepšovanie ekologicky priaznivých nízkouhlíkových dopravných systémov a zvyšovanie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy
- Prispieť k pokroku pri výskume hodnoty cestovného času (VTT) zavedením a overením koncepčného rámca pre odhad VTT prostredníctvom celoeurópskeho zberu údajov. Údaje boli zhromažďované prostredníctvom aplikácie Woorti pre smartfóny.
- Navrhnutie nového konceptu alternatívnych služieb a technológií určovania polohy, navigácie a časovania (APNT) pre malé lietadlá
- Umožniť jazdu na dlhé vzdialenosti pre elektrické vozidlá v celej strednej Európe, a tým významne prispieť k implementácii európskej stratégie pre alternatívne palivá
- Zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy) na celkovom počte prepravených osôb
- Skúmanie postoja spotrebiteľov vo vzťahu k elektromobilite na trhu automobilov v Slovenskej republike
- Vybudovať pre Mesto Senica inteligentné riešenia využiteľné pri správe mesta v zámere budovania trvalo udržateľnej IoT architektúry – implementovať smart prvky do mesta pre riešenie vyššie uvedených oblastí
- A1.02 – komplexné zhodnotenie projektov
A1.02 – komplexné zhodnotenie projektov
Na komplexné zhodnotenie projektov sa najčastejšie využíva predbežná štúdia uskutočniteľnosti alebo štúdia uskutočniteľnosti. Na Slovensku je štúdia uskutočniteľnosti pri verejných investičných projektoch a niektorých programoch EÚ povinnou súčasťou posúdenia projektu alebo žiadosti o grant.
Postup jej prípravy upravuje Metodický pokyn k spracovaniu štúdie uskutočniteľnosti, finančnej analýzy projektu, analýzy nákladov a prínosov projektu, finančnej analýzy žiadateľa o NFP a Celkových nákladov na vlastníctvo v programovom období 2014 – 2020. Pokyn je záväzný pre všetky verejné investičné projekty v oblasti informačných a komunikačných technológii (IKT) bez ohľadu na zdroj financovania (štátny rozpočet, EŠIF, PPP či iné formy kombinácie verejných a súkromných financií), pre všetky projekty, uchádzajúce sa o financovanie z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, Prioritnej osi 7 – Informačná spoločnosť (okrem projektov predkladaných na dopytovo-orientované projekty, kde povinnosti upravuje výzva), pre všetky verejné investičné projekty, ktorých investorom sú ústredné orgány štátnej správy alebo ich rozpočtové a podriadené organizácie, či obchodné spoločnosti vo vlastníctve štátu. Má odporúčací charakter pre verejné investičné projekty, ktorých investorom sú orgány územnej samosprávy či ostatné obchodné spoločnosti v plnom alebo čiastočnom vlastníctve štátu, nezaradené do sektora verejnej správy.
Podľa pokynu tvoria základnú štruktúru štúdie uskutočniteľnosti najmä tieto časti:
- Základné informácie, dôvod, rozsah, motivácia
- Popis aktuálneho a budúceho stavu, legislatíva, architektúra, prevádzka, implementácia a migrácia
- Stanovenie alternatív
- Prípravná trhová konzultácia
- Výber alternatív
- Analýza nákladov a prínosov, ekonomická a finančná analýza
- Stanovenie nákladov
- Prínosy
- Meranie a monitoring prínosov po implementácii projektu
Štúdie uskutočniteľnosti sú v rámci prijatých postupov zverejnené na stránke Metais. Príkladom štúdií uskutočniteľnosti týkajúcich sa IM sú napr. štúdia uskutočniteľnosti – Smart City Banská Štiavnica riešiaca okrem inteligentného verejného osvetlenia aj parkovací systém, predpokladajúce o.i i inštaláciu jednotného systému – platformy pre integráciu subsystémov Smart riešení, ku ktorým bude pripojená časť Verejné osvetlenia a Parkovací systém a vybudovanie systému snímania parkovacích miest kamerovým systémom alebo senzorickým snímaním, zobrazovanie týchto údajov pre účastníkov dopravy s možnosťou navigácie návštevníkov na voľné parkovacie miesta a inštaláciu platobných terminálov pre automatizovaný výber parkovného.
Ďalším obdobným príkladom je štúdia uskutočniteľnosti – Zavedenie SMART CITY riešení v meste Banská Bystrica riešiaca monitoring dopravy a zavedenie systému komplexného systému informovania o stave dopravy v meste.
Obe štúdie boli pripravené ako súčasť projektu realizovaného prostredníctvom dopytovo – orientovanej výzvy č. OPII-2020/7/11-DOP na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku so zameraním na „Moderné technológie“ v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.
A2 – príklady partnerstiev
Prípadové štúdie s príkladmi najrôznejších projektov z tohto dokumentu boli využité na zostavenie sumára typických partnerstiev v projektoch IM.
Projekty zo zahraničia
Zahraničné projekty boli až na jeden prípad realizované partnerstvami v počte od 6 do niekoľkých desiatkov zo štyroch a viacerých krajín, čo nie je prekvapením, keďže väčšina z nich bola financovaná z rámcových programov, ktoré vytvorenie takéhoto konzorcia pre projekt priamo vyžadujú.
Projekty slovenských subjektov
Pri projektoch slovenských subjektov bolo v prípade získania financovania z Horizon 2020 vytvorené projektové konzorcium, v prípadoch financovania z domácich riadených programov realizovali projekty subjekty samostatne. Slovenské programy väčšinou vytvorenie partnerstva nevyžadujú, resp. pri nastavení podmienok podpory vo výzvach ani nevytvárajú motivačné podmienky na vytváranie partnerstiev.
Príležitosti na sieťovanie a potenciálne vytváranie partnerstiev poskytujú o.i. i významné špecializované medzinárodné i slovenské podujatia:
Názov podujatia | Popis | Miesto | Periodicita |
---|---|---|---|
InnoTrans | Najväčší odborný medzinárodný veľtrh pre železničnú a koľajovú techniku, stavbu tunelov a mostov | Berlín | dvojročne |
ILA Berlin | Najväčší odborný medzinárodný veľtrh pre letectvo, vesmír a obranu v Berlíne | Berlín | dvojročne |
MES Expo | Mobility Electronics Suppliers – Odborný medzinárodný veľtrh dodávateľov elektroniky v mobilite | Berlín | dvojročne |
Bus2Bus | Odborná výstava a kongres pre autobusy, technológie, infraštruktúru a služby v Berlíne | Berlín | dvojročne |
Road Transport Research | Konferencia o výskumných projektov v oblasti cestnej dopravy | Brusel | ročne |
ITS European Congress | Najväčšie európske podujatie v oblasti Smart mobility a digitalizácie v doprave pod záštitou organizácie ERTICO | Lisabon | ročne |
Smartcity Expo World Congress | Jedno z najväčších svetových podujatí v oblasti Smart mobility | Barcelone | |
Konferencie združenia Driving.Digital | Konferencia o udržateľnej a inteligentnej mobilite | Slovensko | ročne |
TRA Transport Research Aren | Konferencia o doprave a mobilite v Európe | Rôzne európske mestá(Dublin 2023) | dvojročne |
ITS World Congress | Svetový kongres o inteligentných dopravných systémoch | Každý rok sa podujatie koná v inom regióneDubaj 2024 |