Prípadová štúdia ČR a USA
Prípadová štúdia č. 1 -U Smart Zone v Ústí nad Labem, ČR
![](https://sprievodca.smartmobility.gov.sk/wp-content/uploads/2023/10/v9_str14-294x300.png)
Mesto Ústí nad Labem sa rozhodlo vybudovať testovacie prostredie. Na fyzickú dráhu zatiaľ neboli získané investície, realizuje sa jej virtuálny variant.
Štúdia uskutočniteľnosti
odporúčala vytvorenie dvoch otvorených mestských okruhov (7 a 20 km, vrátane diaľničného úseku) s odhadovanými investičnými nákladmi 49-120 mil. Kč a ročnými prevádzkovanými nákladmi 27-55 mil. Kč
Financovanie
Získané zdroje: verejné
- Štúdia uskutočniteľnosti – grant 2,5 mil. Kč zo Státního fondu dopravní infrastruktury (štátny rozpočet)
- Tvorba virtuálneho prostredia – 1,5 mil. Kč z vlastného rozpočtu verejnej vysokej školy – FD ČVUT (prebehol neúspešný pokus získať grant zo štátneho programu TACR Doprava 2020+)
- Rokovanie o podpore tvorby virtuálneho prostredia z projektu Centra dopravního výzkumu (vedecko-výskumná organizácia v pôsobnosti Ministerstva dopravy)
Súčasná situácia
- Prebehlo niekoľko menších testovaní (V2X, interakcia V2 ďalší účastníci premávky, autonómne plaformy od start-upov
- Rozhodnutie o uprednostnení vytvorenia virtuálneho prostredia (menší okruh)
- Virtuálne prostredie v procese realizácie – FD ČVUT
Partneri
Hlavne verejný (regionálny) a neziskový sektor:
- Statutární město Ústí nad Labem
- Inovační centrum Ústeckého kraje (spolok)
- Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického (FD ČVUT )
Vlastníci a správcovia infraštruktúry: Ústí nad Labem, Ústecký kraj, Česká republika a zazmluvnení verejní a súkromní správcovia
Plán: silné zapojenie štátu, najlepšie ministerstva dopravy a kraja
Klienti
Plán:
- Vedecko-výskumné inštitúcie a vysoké školy vykonávajúce výskum
samostatne alebo v partnerstvách s firmami - Firmy financujúce prevádzku cez prenájom pre vlastné testovanie a vývoj alebo cez dotované výskumné projekty
Skutočnosť:
FD ČVUT a AUREL CZ, s.r.o (skúšobníctvo) a niekoľko start-upov
Prekážky
Nepodarilo sa získať financie na investíciu:
- Komplikovaná komunikácia s viacerými vlastníkmi (koordinácia, rôzne priority)
- Potreba získať politickú podporu (téma je stále vzdialená a pre politikov neatraktívna)
- Ťažkopádnosť procesov verejnej správy (investícievyžadujú dlhé plánovanie, schvaľovanie a vykonanie verejného obstarávania)
- V ČR je otvorené prostredie stále problematické z hľadiska legislatívy (bezpečnosť a i.)
- Silná lokálna iniciatíva
- Zainteresovanosť vedecko-výskumných inštitúcií
- Potreba funkčného partnerstva a politickej podpory
- Existencia vhodných štátnych fondov
- Počiatočné investičné náklady z verejných zdrojov
- Realistický a funkčný biznis plán
Prípadová štúdia č. 2 – McityTest Facility, Ann Arbor, USA
Príklad testovacích prostredí Michiganskej univerzity a mesta Ann Arbor predstavuje state-of-art súčasných testovacích prostredí.
![](https://sprievodca.smartmobility.gov.sk/wp-content/uploads/2023/10/v9_str15-300x293.png)
Financovanie
Pôvod získaných zdrojov financovania:
- Verejné zdroje – granty federálnej vlády, zdroje univerzity
- Súkromné zdroje – členské poplatky, dary
- Verejno-súkromné partnerstvá
Bližší detail financovania:
- Infraštruktúra (minimálne jej väčšia časť) bola financovaná z verejných zdrojov
- Systém funguje aj na základe pravidelných investícií zo spoločných aktivít, ktorých výška určuje jednotlivé druhy členstva (členskí lídri 1 mil. USD, pridružení členovia 150 000 USD za 3 roky)
- Objem financovania: do výskumu, rozvoja a spustenia projektov bolo k roku 2022 investovaných 28,2 mil. USD
Súčasná situácia
- Testovací okruh Mcity – 6,5 hektárov ciest a dopravnej infraštruktúry nastavených ako mestské prostredie na pozemku univerzity, 5G, V2X, vlastný Mcity OS, rozšírená realita umožňujúca testovanému autu interagovať s virtuálne prepojenými vozidlami v reálnom čase. K dispozícii sú testovacie autá a podpora testovania
- Mcity Driverless Shuttle – projekt v r. 2018-2019 na verejných cestách na území univerzity zameraný na výskum akceptácie autonómnych vozidiel verejnosťou
- Michigan Connected Corridor (MCC) – projekt z roku 2020, rozvoj prvého koridoru svojho druhu pre prepojené a automatizované vozidlá,
- A2GO – spustenie projektu kyvadlovej dopravy s využitím autonómneho vozidla v r. 2021 v Ann Arbor
- Michigan Mobility Collaborative (MMC), ktorého členom je Mcity realizuje projekt autonómnej dopravy v meste Detroit
- Ann Arbor Connected Environment (AACE) – projekt typu living lab na uliciach Ann Arbor so zbieraním a vyhodnocovaním dát v reálnom čase
Partneri
Spoločenstvo zložené z univerzity, partnerov z verejného sektora:
- University of Michigan (vedúci člen), U.S. Department of Transportation, U.S. Department of Energy, City of Ann Arbor a veľa ďalších
- Líderský kruh – Deloitte, Ford, Honda, Toyota, Verizon, Covington, StateFarm a Denso
- Pridružení partneri – napr. Subaru, Hitachi, 3D Mapping Solutions, Spartan Radar;
- Partneri z tretieho sektora – Michigan Economic Development Corporation, American Center for Mobility
Vlastníci a správcovia infraštruktúry: University of Michigan, Ann Arbor, Detroit, štát Michigan
Klienti
Klienti testovacieho prostredia:
- Medzi klientov Mcity test facility je možné považovať
partnerských členov, ale aj iné spoločnosti. Členovia
poskytujú financie na projekty v testovacom prostredí v
podobe členských poplatkov - Členskí partneri majú možnosť pripravovať a podieľať
sa na spoločných testovacích aktivitách
- Počiatočné investičné náklady boli hradené z verejných a súkromných zdrojov (dary)
- Jedinečné prepojenie vedecko-výskumných inštitúcií s verejným sektorom a súkromnými spoločnosťami
- Úspešné získanie politickej podpory a podpory súkromných partnerov
- Existencia počiatočnej štátnej investície v podobe grantu štátu Michigan
- Funkčný biznis plán (vo forme monetizácie členstva, veľké množstvo klientov)
- Neustále rozširovanie rádiusu aktivít
- Tri aspekty ktoré robia Mcity jedinečným sú: testovanie v počiatočnom štádiu výskumu, financovanie širokého spektra výskumných projektov, záväzok v oblasti vzdelávania a budovanie dosahu k širokej verejnosti