Prípadová štúdia ČR a USA
Prípadová štúdia č. 1 -U Smart Zone v Ústí nad Labem, ČR
Mesto Ústí nad Labem sa rozhodlo vybudovať testovacie prostredie. Na fyzickú dráhu zatiaľ neboli získané investície, realizuje sa jej virtuálny variant.
Štúdia uskutočniteľnosti
odporúčala vytvorenie dvoch otvorených mestských okruhov (7 a 20 km, vrátane diaľničného úseku) s odhadovanými investičnými nákladmi 49-120 mil. Kč a ročnými prevádzkovanými nákladmi 27-55 mil. Kč
Financovanie
Získané zdroje: verejné
- Štúdia uskutočniteľnosti – grant 2,5 mil. Kč zo Státního fondu dopravní infrastruktury (štátny rozpočet)
- Tvorba virtuálneho prostredia – 1,5 mil. Kč z vlastného rozpočtu verejnej vysokej školy – FD ČVUT (prebehol neúspešný pokus získať grant zo štátneho programu TACR Doprava 2020+)
- Rokovanie o podpore tvorby virtuálneho prostredia z projektu Centra dopravního výzkumu (vedecko-výskumná organizácia v pôsobnosti Ministerstva dopravy)
Súčasná situácia
- Prebehlo niekoľko menších testovaní (V2X, interakcia V2 ďalší účastníci premávky, autonómne plaformy od start-upov
- Rozhodnutie o uprednostnení vytvorenia virtuálneho prostredia (menší okruh)
- Virtuálne prostredie v procese realizácie – FD ČVUT
Partneri
Hlavne verejný (regionálny) a neziskový sektor:
- Statutární město Ústí nad Labem
- Inovační centrum Ústeckého kraje (spolok)
- Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického (FD ČVUT )
Vlastníci a správcovia infraštruktúry: Ústí nad Labem, Ústecký kraj, Česká republika a zazmluvnení verejní a súkromní správcovia
Plán: silné zapojenie štátu, najlepšie ministerstva dopravy a kraja
Klienti
Plán:
- Vedecko-výskumné inštitúcie a vysoké školy vykonávajúce výskum
samostatne alebo v partnerstvách s firmami - Firmy financujúce prevádzku cez prenájom pre vlastné testovanie a vývoj alebo cez dotované výskumné projekty
Skutočnosť:
FD ČVUT a AUREL CZ, s.r.o (skúšobníctvo) a niekoľko start-upov
Prekážky
Nepodarilo sa získať financie na investíciu:
- Komplikovaná komunikácia s viacerými vlastníkmi (koordinácia, rôzne priority)
- Potreba získať politickú podporu (téma je stále vzdialená a pre politikov neatraktívna)
- Ťažkopádnosť procesov verejnej správy (investícievyžadujú dlhé plánovanie, schvaľovanie a vykonanie verejného obstarávania)
- V ČR je otvorené prostredie stále problematické z hľadiska legislatívy (bezpečnosť a i.)
- Silná lokálna iniciatíva
- Zainteresovanosť vedecko-výskumných inštitúcií
- Potreba funkčného partnerstva a politickej podpory
- Existencia vhodných štátnych fondov
- Počiatočné investičné náklady z verejných zdrojov
- Realistický a funkčný biznis plán
Prípadová štúdia č. 2 – McityTest Facility, Ann Arbor, USA
Príklad testovacích prostredí Michiganskej univerzity a mesta Ann Arbor predstavuje state-of-art súčasných testovacích prostredí.
Financovanie
Pôvod získaných zdrojov financovania:
- Verejné zdroje – granty federálnej vlády, zdroje univerzity
- Súkromné zdroje – členské poplatky, dary
- Verejno-súkromné partnerstvá
Bližší detail financovania:
- Infraštruktúra (minimálne jej väčšia časť) bola financovaná z verejných zdrojov
- Systém funguje aj na základe pravidelných investícií zo spoločných aktivít, ktorých výška určuje jednotlivé druhy členstva (členskí lídri 1 mil. USD, pridružení členovia 150 000 USD za 3 roky)
- Objem financovania: do výskumu, rozvoja a spustenia projektov bolo k roku 2022 investovaných 28,2 mil. USD
Súčasná situácia
- Testovací okruh Mcity – 6,5 hektárov ciest a dopravnej infraštruktúry nastavených ako mestské prostredie na pozemku univerzity, 5G, V2X, vlastný Mcity OS, rozšírená realita umožňujúca testovanému autu interagovať s virtuálne prepojenými vozidlami v reálnom čase. K dispozícii sú testovacie autá a podpora testovania
- Mcity Driverless Shuttle – projekt v r. 2018-2019 na verejných cestách na území univerzity zameraný na výskum akceptácie autonómnych vozidiel verejnosťou
- Michigan Connected Corridor (MCC) – projekt z roku 2020, rozvoj prvého koridoru svojho druhu pre prepojené a automatizované vozidlá,
- A2GO – spustenie projektu kyvadlovej dopravy s využitím autonómneho vozidla v r. 2021 v Ann Arbor
- Michigan Mobility Collaborative (MMC), ktorého členom je Mcity realizuje projekt autonómnej dopravy v meste Detroit
- Ann Arbor Connected Environment (AACE) – projekt typu living lab na uliciach Ann Arbor so zbieraním a vyhodnocovaním dát v reálnom čase
Partneri
Spoločenstvo zložené z univerzity, partnerov z verejného sektora:
- University of Michigan (vedúci člen), U.S. Department of Transportation, U.S. Department of Energy, City of Ann Arbor a veľa ďalších
- Líderský kruh – Deloitte, Ford, Honda, Toyota, Verizon, Covington, StateFarm a Denso
- Pridružení partneri – napr. Subaru, Hitachi, 3D Mapping Solutions, Spartan Radar;
- Partneri z tretieho sektora – Michigan Economic Development Corporation, American Center for Mobility
Vlastníci a správcovia infraštruktúry: University of Michigan, Ann Arbor, Detroit, štát Michigan
Klienti
Klienti testovacieho prostredia:
- Medzi klientov Mcity test facility je možné považovať
partnerských členov, ale aj iné spoločnosti. Členovia
poskytujú financie na projekty v testovacom prostredí v
podobe členských poplatkov - Členskí partneri majú možnosť pripravovať a podieľať
sa na spoločných testovacích aktivitách
- Počiatočné investičné náklady boli hradené z verejných a súkromných zdrojov (dary)
- Jedinečné prepojenie vedecko-výskumných inštitúcií s verejným sektorom a súkromnými spoločnosťami
- Úspešné získanie politickej podpory a podpory súkromných partnerov
- Existencia počiatočnej štátnej investície v podobe grantu štátu Michigan
- Funkčný biznis plán (vo forme monetizácie členstva, veľké množstvo klientov)
- Neustále rozširovanie rádiusu aktivít
- Tri aspekty ktoré robia Mcity jedinečným sú: testovanie v počiatočnom štádiu výskumu, financovanie širokého spektra výskumných projektov, záväzok v oblasti vzdelávania a budovanie dosahu k širokej verejnosti