Prehľad podporných aktivít pre urýchlenie zavádzania inteligentnej mobility
V rámci podporných aktivít, ktoré už boli identifikované v zahraničí, je vhodné uviesť európsky projekt ARCADE (H2020). Úloha ARCADE má za cieľ vytvoriť konsenzus medzi zainteresovanými stranami zo všetkých sektorov o legitímnom a harmonizovanom nasadení prepojeného, kooperatívneho a automatizovaného jazdenia (CCAV) v Európe. ARCADE spája sieť zainteresovaných strán prostredníctvom pravidelných workshopov a sympózií, napríklad s európskou komisiou a podporuje trojstrannú spoluprácu medzi EÚ, USA a Japonskom v oblasti výziev H2020. Prostredníctvom spoločnej komunity si experti vymieňajú kvalitné postupy a získané poznatky. Hlavným cieľom je prispieť k definovaniu budúcich štúdií a inovačných priorít v Európe pre tematické oblasti súvisiace s nasadením a prijatím CAD (napr. STRIA CART a ERTRAC CAD Roadmaps). ARCADE tiež konsoliduje internetovú informačnú základňu referenčných štatistík o CAD, ktorá pozostáva z prehľadu zainteresovaných strán na najvyššej úrovni, metodík, nariadení, požiadaviek, postupov a plánov. Prehľad relevantných tematických oblastí, aktivít a výziev na základe Európskeho projektu ARCADE (H2020) pre zavádzanie IM na Slovensku:
Politické a regulačné potreby, európska harmonizácia
V súčasnosti neexistujúce, neúplné alebo odlišné národné legislatívne prístupy stále tvoria veľkú prekážku na ceste k zavedeniu IM a CAV. Cieľom tvorcov politík by preto malo byť vytvorenie jednotného regulačného rámca a harmonizácia rôznych pravidiel, čo je aj v najlepšom záujme fungujúceho európskeho vnútorného trhu. Na pochopenie ďalších regulačných potrieb je potrebné rozlišovať dva pohľady na regulačné požiadavky:
legislatíva a typové schválenie sa musia prispôsobiť tak, aby OEM, dodávatelia, ako aj všetky ostatné zainteresované strany v automobilovom priemysle mohli zosúladiť svoje zameranie na vývoj technológií s jasnými a stabilnými požiadavkami IM,
bolo by vhodné zmeniť a doplniť dopravné predpisy členských štátov pre vysoko automatizované funkcie riadenia. Predpisy členských štátov by mali rešpektovať jednotný európsky prístup s cieľom zabezpečiť bezproblémové cezhraničné cestovanie.
Výzvy v oblasti Politické a regulačné potreby, Európska harmonizácia
Musí sa definovať celkový rozsah dotknutej politiky a regulácie v rámci IM
Aký rámec z hľadiska práva a zodpovednosti musí byť zavedený, aby sa uľahčil prienik na trh?
Ako a do akej miery prispôsobiť a harmonizovať pravidlá cestnej premávky pre rýchle zavedenie vyšších úrovní automatizácie?
Je potrebné zaručiť bezpečnú koexistenciu medzi CAV a ostatnými používateľmi premávky
Tabuľka 10: Výzvy pre tematickú oblasť: Politické a regulačné potreby, Európska harmonizácia
A. Politické a regulačné potreby, Európska harmonizácia
A1: Podpora spoločných metodík a usmernení v rámci IM
A2: Zabezpečenie súkromia pre používateľov všetkých módov inteligentnej mobility
A3: Zosúladenie predpisov o vozidle (a typového schválenia) a zodpovedajúcich nástrojov a postupov hodnotenia
A4: Vykonávanie štúdií o dopadoch politík na vplyvy IM
A5: Zmena a vytvorenie regulácií, ktoré umožňujú jednoduché cezhraničné testovanie IM
A6: Vývoj nových metód hodnotenia dlhodobých regulačných vplyvov v rámci IM
A7: Objasnenie a konsolidácia úloh a záväzkov v rámci IM
Tabuľka 11: Podporné aktivity pre tematickú oblasť: Politické a regulačné potreby, Európska harmonizácia
Sociálno-ekonomické posúdenie vplyvu a spoločenská akceptácia
Inteligentná mobilita často zahŕňa nové etické a politické dilemy v dôsledku zvýšeného používania monitorovania a vyhodnocovania správania v reálnom čase. Všeobecne sa uznáva, že bezpečnosť na cestách a zodpovednosť sú kľúčovými faktormi, a že CAV budú musieť byť oveľa bezpečnejšie ako bežné vozidlá. Úroveň akceptácie sa tiež môže líšiť v závislosti od kultúrnych, vekových a generačných rozdielov, pričom akceptácia zo strany používateľov je úzko spojená so strategickými cieľmi miestnych aj národných orgánov.
Na prijímanie dobre odôvodnených rozhodnutí (ktoré technológie by sa mali ďalej rozvíjať, ako rozvíjať digitálnu a fyzickú infraštruktúru, ako zlepšiť mobilitu a logistické dopravné služby) je potrebná spoľahlivá vedomostná základňa. Cieľom posudzovania vplyvu je poskytnúť informácie potrebné pre trvalo udržateľný rozvoj s dôrazom na sociálne účinky a akceptáciu. K prijímaniu zákonov a pod. v rámci autonómnej dopravy musí dôjsť k celospoločenskému konsenzu. Socioekonomické posudzovanie vplyvu je vnímané ako nepretržitá činnosť prebiehajúca súbežne s rozvojom inteligentného, prepojeného a automatizovaného systému dopravy. Ciele a metódy posudzovania sa líšia v závislosti od úrovne pripravenosti technológie (TRL). Posudzovanie poskytuje informácie, ktoré pomáhajú navrhnúť riešenie. Ako sa riešenie rozvíja, hodnotenie sa mení a zameriava sa viac na to, či je riešenie dobrý nápad.
Školenie vodičov je tiež dôležitou výzvou, ktorú treba riešiť. Vodiči by mali byť dôkladne informovaní o tom, kedy a ako používať pokročilé technologické funkcie. S prechodom na úroveň automatizácie 2, 3 a vyššie, sa však jazda a výcvik skomplikujú. Školenie vodičov môže byť zbytočné, pretože vývoj ide príliš rýchlo a vodičov nemožno preškoliť vždy, keď bude k dispozícii nový typ automatizácie.
Výzvy v oblasti Sociálno-ekonomické posúdenie vplyvu a spoločenská akceptácia
Obavy používateľov týkajúce sa ochrany údajov a kybernetickej bezpečnosti
Je potrebné splniť spoločenské očakávania IM: zlepšenie bezpečnosti na cestách, zníženie znečistenia a dopravných zápch
Zapojenie širokej verejnosti do pilotov; bezpečnosť a ochrana v pilotnej fáze
Účastníci cestnej premávky si nie sú vedomí aspektov a možností CAD (bezpečnosť, zodpovednosť a pod.), čo priamo ovplyvňuje ich dôveru v CAD
Tabuľka 12: Výzvy pre tematickú oblasť: Sociálno-ekonomické posúdenie vplyvu a spoločenská akceptácia
B. Sociálno-ekonomické posúdenie vplyvu, spoločenská akceptácia
B1: Tvorba prípadov použitia na zvýšenie začlenenia širšieho spektra skupín používateľov (napríklad starších ľudí, ľudí so zdravotným postihnutím), najmä pri navrhovaní služieb mobility
B2: Plnenie spoločenských potrieb a analýza rizík z pohľadu užívateľa a spoločnosti
B3: Vykonávanie analýz vplyvu na vodiča/používateľov a školenie operátorov
B4: Vykonávanie štúdií o očakávaných nákladoch na CAV a súvisiacej infraštruktúre počas ich životnosti
B5: Skúmanie, ako sa zmení úloha operátorov a profesionálnych vodičov s vyššími úrovňami automatizácie vozidiel
Tabuľka 13: Podporné aktivity pre tematickú oblasť: Sociálno-ekonomické posúdenie vplyvu, spoločenská akceptácia
Validácia bezpečnosti a spôsobilosti pre cestnú premávku
Validácia bezpečnosti a spôsobilosti pre cestnú premávku zahŕňa definíciu komplexného súboru metodík a nástrojov, ktorých cieľom je overiť, či vozidlá spĺňajú regulačné a technologické požiadavky. Toto overenie je jedným zo stavebných kameňov pre bezpečné nasadenie inteligentnej a prepojenej dopravy na verejných komunikáciách. Tieto metodiky a nástroje by sa mali týkať celého životného cyklu vozidla. Je potrebné ísť nad rámec aktuálneho stavu techniky (state-of-the-art) a brať do úvahy CAV ako ďalší prvok v komplexnom systéme, ktorý interaguje s vysoko dynamickým a variabilným prostredím s heterogénnymi účastníkmi cestnej premávky.
Výzvy v oblasti Validácia bezpečnosti a spôsobilosti pre cestnú premávku
Je potrebný koordinovaný prístup k overovaniu bezpečnosti technológií CAV/IM
Pomalý legislatívny proces by mohol spomaliť vývoj a zavádzanie technológií CAV/IM
C. Validácia bezpečnosti a spôsobilosti pre cestnú premávku
C1: Vývoj a použitie CAV simulácie a ďalších vyhodnocovacích nástrojov
C2: Podpora spoločných metodík a usmernení
C3: Určenie správnej kombinácie virtuálneho testovania, uzavretej testovacej dráhy a testovania CAV na otvorenej ceste
C4: Vývoj nových metód hodnotenia nepriamych dlhodobých vplyvov CAD a IM
C5: Budovanie konsenzu s ohľadom na validáciu metodík vrátane dátových štandardov
C6: Vývoj postupov a štandardov pre manažment aktualizácií vozidla počas celej životnosti
C7: Vývoj spoločnej metodiky testovania a validácie
Tabuľka 14: Podporné aktivity pre tematickú oblasť: Validácia bezpečnosti a spôsobilosti pre cestnú premávku
Digitálna a fyzická infraštruktúra
Fyzická infraštruktúra inteligentnej mobility zahŕňa inžinierstvo, redizajn a údržbu fyzickej infraštruktúry z hľadiska ciest a mestských oblastí atď. Táto téma zahŕňa aj energetické systémy súvisiace s mobilitou, napríklad nabíjaciu infraštruktúru a prepojené energetické systémy. Výskum požiadaviek na fyzickú infraštruktúru pre CAV je stále v počiatočnom štádiu, pretože dokonca ani plánovacie a usmerňovacie dokumenty pre diaľnice a cesty vytvorené dopravnými úradmi väčšinou nezohľadňujú CAV.
Nasledujúca definícia sumarizuje koncepciu digitálnej infraštruktúry: „statická a dynamická digitálna reprezentácia fyzického sveta, s ktorým bude prepojené automatizované vozidlo interagovať“. Motivácia pre inovácie v digitálnej infraštruktúre súvisí najmä s:
potrebou spolupráce vozidiel a prevádzkovateľov infraštruktúry pri zbere, aktualizácii a oprave prípadných zmien vykonaných na fyzickej infraštruktúre.
Digitálna infraštruktúra by mala významne podporiť napríklad :
poskytovanie presných geolokačných údajov,
poskytovanie znalostí o ceste,
poskytovanie dynamických informácií okolo vozidla.
Očakáva sa, že fyzická a digitálna infraštruktúra bude hrať dôležitú úlohu pri podpore zavádzania CAV. To potvrdzuje aj ekonomická analýza austrálskeho projektu, ktorá hodnotila ekonomickú uskutočniteľnosť s princípmi hodnoty za peniaze pre verejné investície štátu do infraštruktúry v Austrálii a na Novom Zélande. Ekonomická analýza zistila, že používateľom ciest sa dostáva značných výhod z investícií do infraštruktúry, ktoré sú zamerané na podporu CAD. Cieľom obdobnej európskej štúdie bolo preskúmať, či rozvoj rôznych typov infraštruktúry (doprava, IKT, energetika, voda a sanitácia) prispieva k hospodárskemu rastu. Podľa výsledkov všetky typy infraštruktúry pozitívne korelujú s rastom, no nie všetky korelácie sú významné.
Všeobecným očakávaním je, že dátová prevádzka bude v nasledujúcom období exponenciálne rásť aj v sektore mobility. Pre aplikácie v mobilite to znamená, že bude narastať súkromný dopyt po dátach z verejných procesov, ktoré vo väčšine ešte nie sú úplne digitalizované. Opatrenia podporujúce IM by sa mali zamerať na zriadenie digitálnej verejnej infraštruktúry a digitálneho verejného priestoru, poskytujúceho všadeprítomnú konektivitu (t. j. verejné Wi-Fi, alebo iné verejne dostupné sieťové riešenia) a predchádzanie sociálnemu vylúčeniu z digitálnej infraštruktúry a služieb. Opatrenia by sa mali ďalej zameriavať na efektívne stratégie správy údajov, ktoré všetkým zainteresovaným stranám poskytnú spravodlivý prístup k údajom o mobilite, aby mohli prijímať informované rozhodnutia a plánovať svoju mobilitu.
Fyzická a digitálna infraštruktúra vrátane konektivity umožňujú a podporujú integráciu vozidiel do celého dopravného systému. Fyzickú infraštruktúru, ako sú cesty, križovatky alebo mosty, bude potrebné prehodnotiť a aktualizovať z hľadiska podpory automatizácie. Opatrenia sú však nákladovo náročné. Výskum preto musí posúdiť, či sú skutočne potrebné a vyhodnotiť ich náklady. Pokiaľ ide o digitálnu a dátovo orientovanú infraštruktúru a najmä senzory, je potrebné posúdiť potreby a podmienky používania, opätovného použitia a zdieľania údajov generovaných CAV. Investície do fyzickej infraštruktúry sú dlhodobými investíciami, čo znamená zvážiť aj možné budúce potreby účastníkov cestnej premávky. Ďalšia diskusia je potrebná aj na vytvorenie spoločného chápania domén operačného dizajnu (ODD) pre implementačné scenáre CAD.
Výzvy v oblasti Digitálna a fyzická infraštruktúra
Na určitých miestach budú potrebné lokálne dynamické mapy
Na vyhradených miestach musia byť inštalované inteligentné cestné prvky na lokalizáciu a navigáciu CAV
Bude potrebné zaviesť konzistentné značenie jazdných pruhov pre jednoduchšie snímanie
Cestné siete musia zahŕňať miesta na bezpečné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich zdieľanej mobility
Bude potrebné zaviesť štandardizovaný súbor dopravných značiek (fyzických a digitálnych) a cestného značenia pro CAD na úrovni EU
Tabuľka 15: Výzvy pre tematickú oblasť: Digitálna a fyzická infraštruktúra
D. Digitálna a fyzická infraštruktúra
D1: Definícia noriem pre interakciu fyzickej a dátovej infraštruktúry
D2: Definícia úrovní podpory infraštruktúry pre prevádzku automatizovaného riadenia (vrátane komerčných nákladných vozidiel)
D3: Vytvorenie živých laboratórií s fyzickou a dátovou infraštruktúrou
D4: Príprava fyzickej a dátovej infraštruktúry pre cesty pripravené na CAV a dopravné prostredie, ktoré už svojím dizajnom vyvoláva bezpečné správanie
D5: Identifikácia nových obchodných modelov infraštruktúry a nástrojov financovania na podporu nasadenia IM
Tabuľka 16: Podporné aktivity pre tematickú oblasť: Digitálna a fyzická infraštruktúra
Konektivita
Technológia CAV úzko súvisí s komunikáciou medzi vozidlami a infraštruktúrou inštalovanou na cestách. Vyššia prepojenosť vozidiel povedie k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky, napríklad vďaka technológii upozorňovania na potenciálne nebezpečné situácie. Technológie založené na konektivite tiež napríklad dokážu odporúčať rýchlosť a asistovať pri odbočovaní, čím prispievajú k znižovaniu zápch a optimalizácii dopravných tokov. Podiel nových áut, ktoré budú mať konektivitu medzi vozidlami (V2V) sa bude rok čo rok zvyšovať, čím sa zhromaždí obrovské množstvo údajov a to potenciálne zlepší zážitok z jazdy, napríklad ponúkne vylepšenú navigáciu a údržbu. V kombinácii s inteligentnou telematikou a cloudovou technológiou má však plná konektivita potenciál transformovať automobilový priemysel.
Existuje mnoho výziev vo vývoji vozidiel s technológiou V2X (schému možných typov pripojenia uvádzame v obrázku 1 nižšie), ktoré bránia rozšírenej implementácii technológie V2X v automobilovom priemysle. Medzi tieto výzvy patrí napríklad aj:
štandardy C-ITS, ktoré musia zaručiť interoperabilitu komunikačných technológií,
s ohľadom na vyššie úrovne automatizácie je nevyhnutné riešiť konektivitu, najmä spoľahlivosť pripojenia, kvalitu a pokrytie,
generovanie veľkých údajov tiež vyvoláva vážne obavy o súkromie súvisiace s ich zdieľaním medzi zariadeniami a používateľmi.
Je zrejmé, že riešenie týchto výziev si vyžaduje technologické inovácie, najmä vysoko spoľahlivé sieťové štruktúry, čo povedie k vývoju technológií, ktoré pracujú v reálnom čase. Hlavnou výzvou pre CAD je umožnenie spoľahlivého vysokorýchlostného dátového pripojenia.
Obrázok 1: Možné typy V2X
Výzvy v oblasti Konektivita
Ako garantovať ochranu súkromia a bezpečnosť pri zdieľaní veľkých dát?
Na poskytovanie dynamických a semidynamických údajov na podporu automatizácie vozidla bude potrebná úplná konektivita, čo vyžaduje súčinnosť telekomunikačných operátorov a zdieľanie pripojenia naprieč operátormi
Na strategicky dôležitých úsekoch budú potrebné údaje v reálnom čase
Zdieľanie vysoko presných dopravných informácií
Budú potrebné open-source platformy s využitím zdieľaných údajov na navrhovanie a zlepšovanie služieb a prevádzky služieb
V rámci Európy bude potrebné mať k dispozícii a zdieľať databázu vysoko podrobných statických máp pre používateľov a operátorov
Tabuľka 17: Výzvy pre tematickú oblasť: Konektivita
E. Konektivita
E1: Definícia, vývoj a validácia robustných a škálovateľných senzorových systémov
E2: Definícia a harmonizácia integrovaných bezpečnostných konceptov (pasívne, aktívne atď.)
E3: Harmonizácia úlohy vzdialených operátorov
E4: Definícia a harmonizácia požiadaviek na konektivitu pre funkcie CAD (výkon, kvalita služby atď.)
E5: Definícia a harmonizácia špecifikácie služieb C-ITS
E6: Podpora štandardizácie a ďalšieho nasadzovania V2X technológií lokálne a na európskej úrovni
E7: Vývoj a harmonizácia konceptov na dosiahnutie bezpečnej komunikácie rešpektujúcej súkromie
E8: Demonštrácia interoperability komunikačných technológií alebo riešení hybridnej konektivity prostredníctvom pilotných projektov
E9: Zriadenie živých laboratórií (Living labs) na podporu testovania a demonštrácie systémov a konceptov mobility skorším zapojením koncových používateľov
E10: Podpora nasadenia technológií prostredníctvom simulácií scenárov nasadenia, cestnej dopravy a riadenia dopravy
Tabuľka 18: Podporné aktivity pre tematickú oblasť: Konektivita
Big Data, AI a ich aplikácie
Senzory CAD systémov nepretržite produkujú obrovské množstvo dát. Patria sem makro (logistika, dopravný tok) aj mikro údaje o doprave (pohyby jednotlivých áut). Tlak na zvyšovanie úrovne automatizácie CAD systémov núti trh urýchliť vývoj nových služieb a aplikácií pre CAD vrátane:
Vývoj nových analytických nástrojov pre veľké dáta, ktoré povedú k lepšiemu prehľadu v modelovaní vodičov, vzorcov jazdy a dobíjania a pochopeniu vplyvu CAD na bezpečnosť, pohodlie a mobilitu.
Validácia CAD systémov prostredníctvom vývoja metodológií hodnotenia založených na scenároch, vrátane klasifikácie reálnych scenárov.
Vývoj aplikácií, ktoré využívajú technológie umelej inteligencie, napríklad predpovedné modely pre iné správanie účastníkov cestnej premávky.
Na umožnenie tohto vývoja je potrebné zamerať sa na rôzne oblasti výskumu:
Pre súčasné mobilné siete je náročné vysporiadať sa so zvyšujúcim sa dopytom, pokiaľ ide o náklady a šírku pásma.
Big Data a Cloud Computing sa navzájom dopĺňajú a ich kombinácia poskytuje množstvo výhod, ktoré by ani jedna technológia sama o sebe nedokázala poskytnúť. Big Data technológie umožňujú ukladanie a analýzu veľkého objemu údajov, zatiaľ čo cloudové služby distribuujú jednotlivé úlohy do viacerých cloudových zariadení. Mnohé z úloh sú časovo citlivé a používanie Cloudu nie je vhodným riešením.
Edge Computing – označuje decentralizované spracovanie dát na okraji siete. Edge Computing znamená otvorenú, rozdelenú IT architektúru, pre ktorú je charakteristický decentralizovaný výkon spracovania. Edge Computing pritom vytvára základňu nielen pre mobilný Computing, ale aj pre technológie internetu vecí (IoT). V skutočnosti sa v rámci Edge Computingu spracovávajú dáta na (mobilnom) prístroji, na lokálnom PC alebo priamo na serveri bez toho, aby prebehol prenos do výpočtového centra.
High-Performance embedded Computing (HPEC) má odlišné vývojové požiadavky a výzvy zahŕňajúce hardvér, softvér, konektivitu, integráciu platforiem a bezpečnosť.
Ako prekonať výzvy týkajúce sa súkromia a bezpečnosti pri zdieľaní veľkých dát?
F. Big Data, AI a ich aplikácie
F1: Preskúmanie možností vzájomného zdieľania údajov využiteľného počas CAD
F2: Zabezpečenie dostupnosti automatizovaných flotíl pre testy, pilotov a prevádzkových testov v teréne
F3: Vývoj štandardného modelu pre zdieľanie údajov, ktorý zaisťuje súkromie a bezpečnosť údajov
F4: Vývoj nových konceptov AI pre kyberneticko-fyzické systémy cestnej premávky
F5: Štandardizácia zariadení na ukladanie a správu údajov (hardvér a softvér)
F6: Definícia harmonizácie a zosúladenia potrebného na vývoj a validáciu funkcií AI pre CAV
F7: Vývoj nového konceptu AI, techník a modelov na splnenie výziev funkcií a zodpovedností v rámci CAD
F8: Identifikácia vplyvov CAD na obchodné modely a celkové náklady vlastníctva majetku (TCO)
F9: Príprava a vybavenie koridorov hub-to-hub pre autonómny kamión
Tabuľka 19: Podporné aktivity pre tematickú oblasť: Big Data, AI a ich aplikácie
Nové služby mobility, zdieľaná ekonomika a obchodné modely
Aby sa maximalizovali výhody inteligentnej mobility, je dôležité premýšľať nad rámec samotného vozidla a preskúmať nové príležitosti na úrovniach služieb mobility. Služby zdieľanej a automatizovanej mobility sú jedinečnou príležitosťou na preklenutie priepasti medzi individuálnymi potrebami mobility a záujmami komunít (napríklad ochrana životného prostredia, zníženie dopravných zápch, a pod.), poskytovaním doplnkových ponúk mobility integrovaných s existujúcou vysokokapacitnou multimodálnou verejnou dopravou.
Výzvy v oblasti Nové služby mobility, zdieľaná ekonomika a obchodné modely
Nízka podpora nových obchodných modelov služieb mobility
Náklady na CAD môžu byť pre niektoré skupiny populácie vysoké
Integrácia nových služieb mobility so službami existujúcej verejnej dopravy
Tabuľka 20: Výzvy pre tematickú oblasť: Nové služby mobility, zdieľaná ekonomika a obchodné modely
G. Nové služby mobility, zdieľaná ekonomika a obchodné modely
G1: Podpora rozvoja nových ekosystémov, nových typov partnerstiev a nových obchodných modelov v oblasti služieb v rámci CAD
G2: Vývoj a testovanie prípadov použitia pre nové služby mobility, ktoré prinášajú skutočnú hodnotu pre občanov, pričom nekonkurujú existujúcim druhom dopravy, ako je chôdza a cyklistika
G3: Integrácia nových služieb so službami existujúcej verejnej dopravy
G4: Rozvoj intermodálnych, spoločných a interoperabilných služieb v rámci miest a krajín a medzi nimi
G5: Ďalší rozvoj mestských riešení CAD
Tabuľka 21: Podporné aktivity pre tematickú oblasť: Nové služby mobility, zdieľaná ekonomika a obchodné modely