Inovačné partnerstvo v EÚ
Koncept inovačného partnerstva
„Inovačné partnerstvá predstavujú nový prístup k celému reťazcu výskumu, vývoja a inovácií, v ktorom sa združujú zúčastnené strany z verejného i súkromného sektora z rôznych krajín a odvetví s cieľom urýchliť zavádzanie inovácií, pričom majú byť mechanizmom, ktorý spája všetkých relevantných aktérov na úrovni EÚ, národnej i regionálnej úrovni s cieľom zintenzívniť úsilie v oblasti výskumu a vývoja s cieľom mobilizovať dopyt, a to najmä prostredníctvom lepšej koordinácie verejného obstarávania, aby sa zabezpečilo, že všetky objavy sú rýchlo uvedené na trh.“
Európska komisia uviedla Záväzok 29 (C29), ktorý je plánom na zlepšenie životného prostredia a hospodárstva, spustením piatich programov v rokoch 2011 až 2013. Tieto programy sa nazývajú Európske Inovačné Partnerstvá (EIP) a zameriavajú sa na rôzne oblasti, ako je voda, poľnohospodárstvo a suroviny. Každý z programov má riadiacu skupinu, ktorá pozostáva z odborníkov v danej oblasti, aby poskytovala poradenstvo a vedenie. Riadiaca skupina má na starosti tvorbu Strategického implementačného plánu (SIP), čo je plán, ako program dosiahne svoje ciele. Riadiaca skupina má tiež na starosti mobilizáciu rôznych sietí na pomoc s programom.
SIP boli vytvorené s komunitami zainteresovaných strán, ich nápadmi a iniciatívami, ktoré považovali za relevantné pre príslušné EIP. Samotné SIP sa považujú za živé dokumenty a podliehajú pravidelným revíziám a aktualizáciám v závislosti od úspechu alebo problémov, ktoré sa vyskytli pri implementácii a identifikácii nových priorít a iných faktoroch. Štruktúra SIP všetkých EIP je vo všeobecnosti identická: formulujú kľúčové ciele alebo KPI a hlavné ciele. SIP potom špecifikuje prioritné oblasti EIP a hlavné opatrenia, ktoré sa majú vykonať v rámci horizontu SIP. SIP tiež načrtáva kľúčové nástroje, ktoré EIP plánuje vyvinúť / mobilizovať a použiť pri implementácii svojich činností.
V rámci iniciatívy EIP s cieľom zabezpečovanie spoločenských prínosov a rýchlu modernizáciu vzniklo 5 EIP partnerstiev: EIP Aktívne a zdravé starnutie (EIP Active and Healthy Ageing / AHA), EIP Voda (EIP Water), EIP Poľnohospodárstvo (EIP Agriculture / EIP-Agri), EIP Suroviny (EIP Raw Materials / RM) a EIP Inteligentné mestá a komunity (EIP Smart Cities and Communities / SCC). Nasledujúca tabuľka sumarizuje hlavné ciele a KPI EIP Inteligentné mestá a komunity.
Výhody Európskeho Inovačného Partnerstva (EIP)
- Mobilizácia a zapojenie komunity zainteresovaných strán
- Identifikácia záväzkov komunít zdola nahor
- Podpora aktívneho online „trhoviska“, ktoré podporuje vytváranie sietí a spoluprácu zainteresovaných strán
- Vývoj nástrojov uľahčujúcich rôzne modely spolupráce
- Aktívny vývoj nových štandardov
- Zlepšenie rámcových podmienok prostredníctvom politických odporúčaní, zameraných na šírenie osvedčených postupov
Prečo sú inovačné partnerstvá potrebné?
- Spájajú kľúčových aktérov z rôznych sektorov, aby spoločne implementovali cestovné mapy
výskumu a inovácií, - Vytvárajú rozsiahle investície na demonštráciu nových inovácií
- Rieši problém MSP získavania a udržiavania znalostí, zručností a kapacít potrebných na
zlepšenie konkurenčného postavenia
Vhodné modely inovačných partnerstiev: EIP-SCC
EIP Partnerstvo
EIP Inteligentné mestá a komunity
(EIP Smart Cities and Communities / SCC)
Hlavné ciele
Výrazne urýchliť zavádzanie riešení inteligentných miest,
ktoré integrujú technológie z energetiky, dopravy a
informačných a komunikačných technológií
Čiastkové ciele
- Vytvoriť iniciatívy, ktoré spájajú skupiny miest s priemyslom a inovatívnymi MSP
- Aplikovať nové obchodné a finančné modely, verejno-súkromné partnerstvá
- Podporiť pokrok v otvorených štandardoch Smart City
- Rozvíjať platformy infraštruktúry pre informácie o inteligentných mestách
- Vytvoriť nástroje pre škálovateľný integrovaný dizajn
- Vypracovať stratégiu inteligentného mesta na politickej úrovni
Trhovisko Európskeho inovačného partnerstva (EIP) na SC (http://eu-smartcities.eu/). Trhovisko navrhnuté pre tých, ktorí sú aktívni v oblasti Smart Cities a chcú sledovať prebiehajúce či plánované aktivity po celej Európe. Ide o informačnú a komunikačnú platformu, ktorá ponúka:
- novinky, informácie o konaných akciách a dokumenty so vzťahom k Smart Cities. Ide o zdroj informácií o aktivitách EIP v rámci celej Európy.
- potenciálnych partnerov alebo kolegov, ktorí pracujú na rovnakých predmetoch činnosti, majú určité znalosti či skúsenosti. Možno ich hľadať podľa ich názvu, štátu alebo oblasti záujmu.
- projekty, z ktorých sa možno inšpirovať z hľadiska identifikovaných potrieb, prekážok a výsledkov.
- možnosti financovania, ktoré pochádzajú z mnohých existujúcich EÚ zdrojov so vzťahom k inováciám v oblasti Smart Cities.
- promovanie úspešných iniciatív a projektov prebiehajúcich v Európe a zdieľanie informácií
- promovanie konaných akcií a spracovaných publikácií v SR.
Vhodné modely inovačných partnerstiev: Príklad použitia v IM
Projekt Sharing Cities bol projekt H2O2O zameraný na vytvorenie „inteligentnej“ štvrte s „takmer nulovými“ emisiami v troch rôznych „majákových“ mestách, Londýne, Lisabone a Miláne. Do projektu sa podarilo zapojiť rôzne zainteresované strany a aplikovať riešenia na podporu inovačných procesov, ktoré slúžia na implementáciu mestského programu inteligentných miest. Projekt uvádzame, pretože demonštruje úspešný príklad implementačnej činnosti EIP-SCC. Projekt tiež môže slúžiť ako príklad pre hlbšiu spoluprácu miest a územných celkov, ktoré by mali usilovať o vytvorenie priestoru pre zdieľanie najlepšej praxe v inováciách.
Projekt Sharing Cities
Opis a výsledky projektu:
Sharing Cities bol medzinárodný projekt EIP-SCC, ktorý riešil mestské výzvy, ako je spotreba energie, nízkouhlíková doprava a využívanie údajov pre dobro mesta. Testovaných bolo 10 rôznych technológií na zníženie emisií uhlíka, zlepšenie energetickej účinnosti a povzbudenie väčšieho počtu ľudí k udržateľným rozhodnutiam, čo viedlo k zníženiu emisií CO2 a skleníkových plynov. Projekt implementovalo inovačné partnerstvo mestských samospráv, súkromného priemyslu a akademickej obce (EIP-SCC) s cieľom vybudovať silnú sieť miest EÚ, ktoré spolupracujú pri riešení problémov. Táto sieť presiahla životnosť projektu.
V oblasti inteligentnej mobility projekt dokázal implementovať (Miláno, IT) schému zdieľania e-bicyklov v roku 2016. Ďalšie výsledky projektu zahŕňali:
- Viac ako 100 miest sa zapojilo do komunity Sharing Cities a malo možnosť využívať návody, technológie alebo produkty
- Dodatočné externé investície (mix verejných a súkromných zdrojov, napríklad granty municipalít a EK) vo výške 265 miliónov EUR vyvolané priamym výsledkom s cieľom urýchliť prechod na ekologickejšie a energeticky efektívnejšie mestá
- Zníženie energetických spotrieb budov o 6,1 GWh/rok a 50 % úspora energie v dôsledku opatrení v Miláne, Lisabone a Greenwichi
- 4 500 ton emisií CO2 ušetrených v dôsledku opatrení spoločnej mobility v mestách a 1 600 elektrických vozidiel nasadených v Londýne, Lisabone a Miláne
- Vytvorenie minimálne 100 pracovných miest v troch okresoch.
Fakty projektu:
- Status: Skončený
- Trvanie: Január 2016 – December 2021
- Financovanie: HORIZON2020
- Rozpočet: 28 045 835 EUR
Vhodné modely inovačných partnerstiev: EIP –Úspechy implementácie
Európske inovačné partnerstvá boli podľa monitorovacích a hodnotiacich správ úspešné pri spájaní zainteresovaných strán na regionálnej, národnej a EÚ úrovni. S cieľom spolupracovať na projektoch a angažovať zapojených partnerov, verejných orgánov a úradníkov EK fungovali EIP v rokoch 2011 až 2018. Toto nastavenie umožnilo systémovú koordináciu, sprostredkovanie informácií, zdieľanie znalostí a riadenie rizík medzi zainteresovanými stranami. Zainteresované strany tvorili tvorcovia politík, podniky, akademická obec a občianska spoločnosť. Dialóg so zainteresovanými stranami bol kľúčový pri podpore systémovej koordinácie a znižovaní informačnej asymetrie. EIP boli úspešné aj pri zlepšovaní rámcových podmienok pre spoluprácu, ktorá je nevyhnutná pre výskumné a inovačné aktivity.
Z hľadiska dosahovania stanovených cieľov boli EIP úspešné vďaka ich efektívnemu fungovaniu vo forme partnerstva. Témy, na ktoré sa zameriavali, boli založené na prístupe zdola nahor a odrážali dôležité problémy, ktoré bolo potrebné riešiť. EIP preto možno chápať ako nový prístup k implementácii politiky, ktorý bol úspešný pri riešení problémov a pri vývoji riešení založených na spolupráci.
EIP priniesli celý rad cenných výstupov, nepodarilo sa im priniesť inovačné výsledky, ktoré by zodpovedali pôvodným cieľom. EIP však boli úspešné pri vytváraní živých ekosystémov a účinných implementačných mechanizmov a niektoré výskumné projekty stále prebiehajú.
Vytvorenie obdobného partnerstva v SK podmienkach by malo zachovať hlavné hnacie sily modelu EIP a zohľadniť identifikovanú potrebu zintenzívniť ich prístupy, pričom by sa malo jasne sledovať naplňovanie stanovených cieľov na dosiahnutie maximálnych pozitívnych účinkov
Výhody modelu EIP
- EIP model viedol k úspešnej mobilizácii angažovanej komunity zainteresovaných strán z krajín EÚ.
- Výsledkom spolupráce v modeli EIP boli záväzky komunít zdola nahor
- Úspešným výstupom EIP SCC je aktívne online „trhovisko“, ktoré podporuje vytváranie sietí a spoluprácu zainteresovaných strán
- Model EIP viedol k vyvinutiu nástroja uľahčujúceho modely spolupráce
- EIP sa aktívne zapájalo do vývoja alebo tvorby nových noriem v sektore Smart City
- EIP vypracovalo politické odporúčania zamerané na zlepšenie rámcových podmienok a široko šírilo osvedčené postupy
- EIP má príklady úspešných pilotných projektov a ich rozširovania.
Vhodné modely inovačných partnerstiev: ICLEI
ICLEI je globálna sieť viac ako 1750 samospráv, ktoré sa zaviazali k udržateľnému rozvoju miest. Aktívne pôsobí vo viac ako 100 krajinách a ovplyvňuje politiku udržateľnosti. ICLEI je popredná nezisková organizácia venovaná miestnym samosprávam zapojeným do iniciatív udržateľnosti, ochrany klímy a čistej energie. Snaží sa pomôcť miestnym samosprávam dosiahnuť zníženie emisií skleníkových plynov a dosiahnuť hmatateľné zlepšenia miestnej udržateľnosti. Na pomoc miestnym samosprávam pri dosahovaní ich vlastných cieľov poskytujú softvérové nástroje, školenia, technickú pomoc, príručky, ako aj partnerské siete, v ktorých môžu zamestnanci miestnej samosprávy zdieľať výzvy a osvedčené postupy.
Miestne samosprávy SR, národné a regionálne združenia miestnych samospráv sa môžu stať členmi ICLEI. ICLEI je demokratická organizácia riadená svojimi členmi, ktorí platia ročný poplatok podľa počtu obyvateľov a národného príjmu na obyvateľa.
Zameranie ICLEI
Príklady iniciatív ICLEI
Inteligentná a udržateľná mobilita:
- Clean Fleets Project (2012-2015)
- STARS (2017-2020)
- FastTrack (2021-2023)
Obstarávanie inovácií:
- Procura+ (2004-súčasnosť)
- Procure2Innovate (2018-2022)
- PPI Platform (2012-súčasnosť)
- GLCN (2015-súčasnosť)
Digitálna infraštruktúra a ICT inovácie:
- AI4Cities (2020-2022)
- GrowSmarter (2015-2019)
- RUGGEDISED (2016-2021)
Vhodné modely inovačných partnerstiev: ICLEI – Výhody a ponúkané služby
Výhody ICLEI
- Členovia ICLEI sa aktívne zapájajú prostredníctvom konferencií, workshopov, webinárov a online platforiem a využívajú spojenia s podnikmi, finančnými inštitúciami a ďalšími implementačnými partnermi, ktorí pomáhajú posilňovaťinovácie a zdroje.
- Členovia ICLEI majú prístup k najnovším informáciám a nápadom, ktoré formujú krajinu udržateľnosti. Poskytujú aktuálne informácie o globálnych procesoch presadzovania práv, technickom pokroku a miestnom vedení v oblasti udržateľnosti.
- ICLEI ponúka členom kombináciu metodík, nástrojov, vedomostí a zručností, ktoré podporujú miestne projekty vo všetkých fázach plánovania a implementácie. Vďaka spolupráci s multidisciplinárnou sieťou ICLEI sú členovia dobre vybavení na vývoj a implementáciu integrovaných riešení, ktoré presadzujú ich ciele v oblasti udržateľnosti.
- Členovia ICLEI majú možnosť zapojiť sa do siete európskych verejných orgánov a regiónov Procura+, ktorá spája a sprostredkováva výmenu skúseností v oblasti udržateľného a inovačného obstarávania. Členovia tiež spoločne navrhujú politiku a kritériá pre špecifické oblasti súvisiace s obstarávaním inovácií v tematických záujmových skupinách.
Ponúkané služby
- Spájajú kľúčových aktérov z rôznych sektorov, aby spoločne implementovali cestovné mapy výskumu a inovácií,
- Vytvárajú rozsiahle investície na demonštráciu nových inovácií
- Rieši problém MSP získavania a udržiavania znalostí, zručností a kapacít potrebných na zlepšenie konkurenčného postavenia
Vhodné modely inovačných partnerstiev: ICLEI – Možnosti zapojenia
Možnosti zapojenia
- Členstvo v ICLEI je ponúkané samosprávam a združeniam samospráv. Členovia volia výkonný výbor ICLEI a zabezpečujú, aby sa organizácia riadila zastupiteľskou demokraciou.
- Pridružené partnerstvo je ponúkané štátnym a národným vládnym organizáciám a ich rezortom, neziskovým a mimovládnym organizáciám a univerzitám. Pridružení partneri dostávajú informácie, všetky publikácie ICLEI a špeciálne pozvánky a ceny na podujatia a programy ICLEI.
- Požiadavky na členstvo v ICLEI sú: Platba ročných členských príspevkov na základe veľkosti populácie; Podávanie správ o výsledkoch a pokroku; Účasť na členských aktivitách;Podpora náborového úsilia a podpora členstva
- Vyplnenie členskej prihlášky, v ktorej sa určí volený oficiálny styčný pracovník, styčný pracovník so zamestnancami a styčný pracovník pre médiá ako primárne kontaktné body s ICLEI.
- Platba prvej splátky ročného poplatkuna základe veľkosti populácie.
- Prijatie uznesenia do šiestich mesiacov od vstupu do ICLEI s cieľom potvrdiť záväzok komunity v oblasti udržateľnosti, zvýšiť povedomie komunity a poskytnúť príležitosť na verejnú diskusiu o miestnych prioritách. Prijatie uznesenia o členstve v ICLEI sa dôrazne odporúča ako súčasť členstva, ale nevyžaduje sa pred vstupom.
Popis krokov pre zapojenie do členstva ICLEI
Vhodné modely inovačných partnerstiev: ICLEI – Členovia v okolitých krajinách
Projekt GLCN-ON-SP: Varšava (PL)
- Globálna sieť vedúcich miest pre trvalo udržateľné obstarávanie (The Global Lead City Network on Sustainable Procurement, GLCN-ON-SP) je skupina 15 miest, ktoré sa zaviazali riadiť prechod k udržateľnej spotrebe a výrobe implementáciou udržateľného a inovačného obstarávania.
- Vďaka inovatívnemu obstarávaniu zakúpil autobusový dopravca MZA vo Varšave 130 nízkopodlažných, nízkoemisných elektrických autobusov s pridruženou infraštruktúrou. Celkové náklady na projekt boli uhradené čiastočne prostredníctvom financovania z poľského operačného programu a čiastočne z rozpočtu mesta.
- Varšava už dosiahla niekoľko úspechov v obstarávaní inovácií. Varšavské letisko pokrýva 80 % svojej strešnej plochy fotovoltaickými solárnymi panelmi, ktoré generujú takmer 1 MW elektriny. Mestský dopravný úrad zaviedol zelené klauzuly na výber prevádzkovateľa dopravných služieb, ktorý bol povinný ponúkať vozidlá spĺňajúce špecifické emisné normy.
Projekt Procura+: Budapešť (HU)
- Budapešť nemá špecifickú stratégiu trvalo udržateľného obstarávania, začiatkom roka 2016 bol však zavedený nový systém obstarávania, ktorého súčasťou je príloha k všeobecnýmpravidlámudržateľného obstarávania.
- Vďaka inovatívnemu obstarávaniu bol v roku 2014 otvorený verejný systém zdieľania bicyklov s názvom BuBi, ktorý má pomôcť znížiť emisie CO2. Služba prešla v roku 2021 transformáciou na základe spätnej väzby a skúseností používateľov, čo vyústilo do celkovej prestavby bicykla, infraštruktúrya cien.
- Budapešť dosiahol stanovené ciele: a) zahrnúť do všetkých procesov obstarávania udržateľnosť a ekologické aspekty; b) 21 % zníženie emisií CO2 a zvýšená úspora energie do roku 2020; c) 70% novozakúpených vozidiel MHD má nízky dopad na životné prostredie.
Vhodné modely inovačných partnerstiev: ICLEI – Príklad použitia v IM
Projekt STARS bol zameraný na odstránenie priepasti medzi potenciálnymi výhodami zdieľaných služieb vozidiel a ich skutočnými vplyvmi. Prostredníctvom integrovaného prístupu sa posudzovala najmä úloha zdieľania áut pri zlepšovaní mobility v európskych mestských oblastiach a pri poskytovaní nových obchodných príležitostí pre automobilový sektor, pričom sa zohľadnil vplyv zdieľania áut na iné spôsoby cestovania (súkromné autá, verejná doprava a aktívne prostriedky). Projekt možno chápať ako inšpiráciu ako poskytnúť tvorcom politík usmernenia a odporúčania, ktoré im pomôžu implementovať ekologické a nákladovo efektívne služby zdieľania áut v európskych mestách. Projekt STARS úspešne opísal, ako môže inovácia podporiť mobilitu ako službu, pričom zohľadní úspory energie (elektrická mobilita), náklady a environmentálne a sociálne faktory.
Projekt STARS
Opis a výsledky projektu:
Projekt STARS bol uvedený v októbri 2017 s cieľom predstaviť príležitosti a výzvy zdieľanej mobility pre európske mestá. Projekt mal za cieľ preskúmať rozšírenie zdieľania áut v Európe, jeho prepojenie s technologickými a sociálnymi inováciami, ako aj vplyv na iné spôsoby dopravy (súkromné auto, bicykel chôdza, taxík, verejná doprava…). Na tento účel boli vytvorené politické opatrenia, ktoré vychádzali z definície súboru nástrojov na podporu udržateľnej mestskej mobility.
Partneri projektu dodali súbor nástrojov politiky zdieľania áut navrhnutý pre miestne, národné a európske zainteresované strany v oblasti mobility. Súprava nástrojov STARS bola testovaná a overená prostredníctvom dvoch kľúčových podujatí: Car Sharing Innovation Camp (Paríž, 14. – 15. októbra 2019) a STARS Final Event (Brémy, 13. – 14. februára 2020). Ďalšie prínosy projektu zahŕňajú:
- Environmentálne a sociálne prínosy, ktoré prináša nárast služieb zdieľania áut v mestách.
- Rôzne formy služieb zdieľania áut, ktoré boli implementované, umožnili zákazníkom zdieľania áut vybrať si tú, ktorá najlepšie vyhovuje ich potrebám.
- Vďaka zavedeniu služieb zdieľania áut v mestách sa znížila premávka a zápchy a bolo k dispozícii viac parkovacích miest.
- STARS poskytol informácie poskytovateľom zdieľania áut a podporil implementáciu najlepších služieb zdieľania áut.
- Nárast zdieľania áut v mestách je obojstranne výhodný proces implementácie, ktorý maximalizuje odklon od používania áut.
Fakty projektu:
- Status: Skončený
- Trvanie (Október 2017 – Marec 2020)
- Financovanie: HORIZON2020
- Rozpočet: 1 805 665 EUR
Zdroje
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/eip-aha
https://ec.europa.eu/environment/water/innovationpartnership/index_en.htm
https://rmis.jrc.ec.europa.eu/?page=eip-on-rm-monitoring-and-evaluation-cacf05
https://smart-cities-marketplace.ec.europa.eu/
https://www.slord.sk/aktuality/europske-inovacne-partnerstva
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/eip-aha
https://ec.europa.eu/environment/water/innovationpartnership/index_en.htm
https://rmis.jrc.ec.europa.eu/?page=eip-on-rm-monitoring-and-evaluation-cacf05
https://smart-cities-marketplace.ec.europa.eu/
https://smart-cities-marketplace.ec.europa.eu/projects-and-sites/projects/sharing-cities
https://sharingcities.eu/
Rumen Dobrinsky. 2019. European Innovation Partnerships:How Successful Have They Been in Promoting Innovation in the EU?
https://eic.ec.europa.eu/index_en
https://procure2innovate.eu/home/
https://innovation-procurement.org/
https://procuraplus.org
https://ai4cities.eu/
https://cordis.europa.eu/project/id/769513
https://cordis.europa.eu/project/id/101006853
https://grow-smarter.eu
https://ruggedised.eu/legacy/
https://eic.ec.europa.eu/index_en
https://iclei-europe.org/
https://procuraplus.org/
https://eic.ec.europa.eu/index_en
https://iclei-europe.org/
www.icleiusa.org/join
https://glcn-on-sp.org/spotlight?uid=9042Xeyi
https://molbubi.hu/en/about/
https://procuraplus.org/public-authorities/budapest/
https://ruggedised.eu/cities/brno/
https://cordis.europa.eu/project/id/769513
https://stars-h2020.eu/objectives/