A1
zadefinovanie cieľov projektu a analýza rizík
Zadefinovanie cieľov projektu
- Rozhodnutie uskutočniť projekt vychádza so zamerania a úlohy
- daného subjektu vspoločnosti a vsúlade so svojou stratégiou
- Jeho cieľ musí byť v súlade so stratégiou: napr. so strategickými dokumentmi organizácie (napr.: výskumná stratégia a plán, podniková stratégia, organizačné a riadiace dokumenty podniku, katalóg podnikových cieľov, biznis model, KPI, a i.)
- Projekt musí mať zadefinovaný hlavný, globálny cieľ a niekoľko merateľných pod cieľov, ktoré ho podporujú (strategické ciele, operatívne ciele a operačné ciele) bez ohľadu na to, či ide o projekt výskumný, investičný, grantový
- Hlavné ciele projektu inteligentnej mobility z verejných zdrojov by mali pomáhať napĺňať stratégie SR a EÚ vtejto oblasti
- Ciele projektu sú stanovené v kontexte veľkosti subjektu – veľké spoločnosti, MSP, univerzity, výskumné pracoviská, startupy
Komplexné zhodnotenie projektu
- Z hľadiska dobrej praxe by rozhodnutiu o spustení projektu malo predchádzať zhodnotenie jeho zmysluplnosti
- Najčastejšie sa na to využíva predbežná štúdia uskutočniteľnosti alebo štúdia uskutočniteľnosti (líšia sa najmä mierou detailu)
- Pri verejných investičných projektoch a niektorých programoch EÚ je štúdia uskutočniteľnosti povinnou súčasťou posúdenia projektu alebo žiadosti o grant
- Ak nie sú štruktúra a obsah štúdie povinne stanovené v programe, možno sa inšpirovať viacerými dostupnými vzormi
Príklady národných stratégií relevantných pre IM
- Stratégia pre inteligentnú a udržateľnú mobilitu Slovenska
- Národná stratégia výskumu, vývoja a inovácií 2030
- Stratégia výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu SR 2021-2027
- Akčný plán pre inteligentné mestá a regióny
- Príklad cieľov projektu zameraného na vývoj platformy na manažment dopravy a mobility z programu Horizon 2020
- Súhrn informácií o projektoch financovaných z rámcových programov v súlade s európskymi stratégiami je možné nájsť v databáze The Community Research and Development Information Service (CORDIS)
Príklady štúdií uskutočniteľnosti pre IM
- Štúdia uskutočniteľnosti vypracovaná KPMG pre testovaciu dráhu U SMART ZONE v meste Ústí nad Labem
- Štúdia uskutočniteľnosti vypracovaná pre projekt testovania autonómnej kyvadlovej dopravy v meste Lauenburg pri Hamburgu
- Štúdia uskutočniteľnosti projektu Inteligentné riadenie dopravy – Smart Trnava
- Príklad metodológie pre štúdie uskutočniteľnosti pri verejných investíciách využívanej v SR
- Príklad metodológie pre vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti, ktorá sa používa v ČR pri projektoch financovaných z EÚ
A1.01 -zadefinovanie cieľov projektu
Príklady na ciele rôznych projektov -sumár typických cieľov
- Vybrané príklady zo Slovenska aj zahraničia
- Rôzne druhy mechanizmov
- Rôzne typy projektov (vedecko-výskumné a inovačné, infraštruktúrne)
- Rôzne zameranie projektov (elektromobilita, riadiace systémy prepravy, technické vylepšenia vozidiel)
- Rôzne druhy módov dopravy (cyklistika, cestná motorová doprava, letecká doprava)
Zahraničné projekty:
- Zlepšenie kvality života v účastníckych európskych mestách tým, že sa z cyklistiky stane bezpečný a praktický spôsob dopravy efektívnym zavádzaním a rozvojom integrovaných cyklistických
riešení. - Významne prispieť k dosiahnutiu cieľov pre zníženie emisií CO2 z cestnej dopravy, ktoré EÚ stanovila do roku 2025, a to úpravami nákladných vozidiel.
- Otestovať a overiť systém pre plne autonómnu logistiku poslednej míle s cieľom zlepšiť efektívnosť distribúcie tovaru v mestách.
- Cieľom bolo zlepšiť parkovacie politiky vybraných európskych miest a zaviesť riadenie parkovania ako ústredný prvok svojich plánov udržateľného rozvoja.
Projekty slovenských subjektov:
- Zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy) na celkovom počte prepravených osôb
- Rozšírenie ekologickej MHD budovaním vozového parku elektrobusov. Vývoj a zlepšovanie ekologicky priaznivých nízkouhlíkových dopravných systémov a zvyšovanie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy
- Príspevok k pokroku pri výskume hodnoty cestovného času (VTT) zavedením a overením koncepčného rámca pre odhad VTT prostredníctvom celoeurópskeho zberu údajov. Údaje boli zhromažďované prostredníctvom aplikácie Woorti pre smartfóny.
- Navrhnutie nového konceptu alternatívnych služieb a technológií určovania polohy, navigácie a časovania (APNT) pre malé lietadlá
- Umožniť jazdu na dlhé vzdialenosti pre elektrické vozidlá v celej strednej Európe, a tým významne prispieť k implementácii európskej stratégie pre alternatívne palivá
- Zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy) na celkovom počte prepravených osôb
- Skúmanie postoja spotrebiteľov vo vzťahu k elektromobilite na trhu automobilov v Slovenskej republike
A1.02 -komplexné zhodnotenie projektov
Príklady štúdií uskutočniteľnosti
V SR sa používa metodika vypracovaná MF SR v Metodickom pokyne k spracovaniu štúdie uskutočniteľnosti, finančnej analýzy projektu, analýzy nákladov a prínosov projektu, finančnej analýzy žiadateľa o NFP a Celkových nákladov na vlastníctvo v programovom období 2014 – 2020.
Metodický pokyn je záväzný pre:
- všetky verejné investičné projekty v oblasti informačných a komunikačných technológii (IKT)
- pre všetky projekty, uchádzajúce sa o financovanie z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, Prioritnej osi 7 – Informačná spoločnosť (s výnimkou dopytových projektov)
- verejné investičné projekty, ktorých investorom sú ústredné orgány štátnej správy alebo ich rozpočtové a podriadené organizácie, či obchodné spoločnosti vo vlastníctve štátu
Má odporúčací charakter pre ostatné verejné investičné projekty
Časti štúdie uskutočniteľnosti podľa tejto metodiky:
- Základné informácie, dôvod, rozsah, motivácia
- Popis aktuálneho a budúceho stavu, legislatíva, architektúra, prevádzka,
implementácia a migrácia - Stanovenie alternatív
- Prípravná trhová konzultácia
- Výber alternatív
- Analýza nákladov a prínosov, ekonomická a finančná analýza
- Stanovenie nákladov
- Prínosy
- Meranie a monitoring prínosov po implementácii projektu
Štúdie uskutočniteľnosti sú v zmysle platných postupov zverejnené na stránke Metais
Inštalácia jednotného systému – platformy pre integráciu subsystémov Smart riešení, ku ktorým bude pripojená časť Verejné osvetlenia a Parkovací systém a vybudovanie systému snímania parkovacích miest kamerovým systémom alebo senzorickým snímaním, zobrazovanie týchto údajov pre účastníkov dopravy s možnosťou navigácie návštevníkov na voľné parkovacie miesta a inštaláciu platobných terminálov pre automatizovaný výber parkovného.
Zavedenie SMART CITY riešení v meste Banská Bystrica
Monitoring dopravy a zavedenie komplexného systému informovania o stave dopravy v meste.