Strednodobá vízia rozvoja IM v SR v kontexte iniciatív EÚ
Výber faktorov
Na základe domén inteligentnej mobility identifikujeme faktory, ktoré budú ovplyvňovať rozvoj jednotlivých domén IM.
Definícia strategických prístupov
Určíme, ako rôzne sa dajú tieto faktory ovplyvňovať verejnými politikami.
Stanovenie scenárov rozvoja IM
Na základe predikcie dopadu jednotlivých faktorov a ich vplyvu podľa strategických prístupov. Identifikované scenáre predstavujú možné scenáre rozvoja, ktoré je možné najlepšie rozvíjať v rámci uvedeného strategického prístupu.
Identifikácia vplyvu scenárov rozvoja IM na jednotlivé faktory
Prepojíme identifikované faktory, strategické prístupy a scenáre rozvoja.
Strategické prístupy
Výberom strategického prístupu je možné definovať pravidlá hry pre rozvoj inteligentnej mobility. Základnými prvkami strategického prístupu je hlavný hnací faktor rozvoja (štát alebo súkromný sektor) a miera kontroly napĺňania cieľov (nízka úroveň kontroly alebo vysoká úroveň kontroly).
Aktívna rola štátu
Štát bude mať určujúcu rolu v definovaní projektov a riadení dopravných systémov a iniciatív s cieľom dosiahnuť želanú transformáciu dopravy.


Rýchly posun vpred
Štát odstráni regulačné obmedzenia a podporí vznik nových biznis modelov pre trhovú súťaž v modernizácii dopravy.
Manažment trhu
Štát určí trhu mandát pre dosiahnutie posunu v doprave, pričom bude dôsledne kontrolovať dosahovanie pokroku, napríklad zriadením nového regulačného orgánu respektíve definovaním nových právomocí.


Pokračovanie v súčasnom režime
Zavádzanie inteligentnej mobility nebude predmetom verejnej politiky.
Zoznam scenárov
Na základe vybraného strategického prístupu sa zvyšuje pravdepodobnosť dosiahnuť v budúcnosti želaný scenár. Namodelovali sme štyri scenáre budúceho vývoja, ktoré počítajú s rozvojom trendov vo vzťahu k zvoleným verejným politikám

Scenár 0: Pokračovanie súčasných trendov
Scenár 1: Čistá a zdieľaná mobilita


Scenár 2: Privátna a autonómna mobilita v súčasnom režime
Scenár 3: Multimodálny scenár

Definícia scenárov rozvoja IM – Scenár 1: Čistá a zdieľaná mobilita
Scenár 1: Čistá a zdieľaná mobilita
Autonómne autá v súkromnom vlastníctve nemusia byť vhodným riešením pre rýchlo rastúce mestá, ktoré sa stretávajú so zápchami a zlou kvalitou ovzdušia. Ďalšie prekážky, ktoré spomaľujú alebo znemožňujú integráciu CAD sú napríklad nedostatočná infraštruktúra pre CAD a nedostatočné dodržiavanie dopravných predpisov. Namiesto zavádzania CAV sa v týchto prípadoch odporúča prechod na čistejšiu dopravu vo forme EV, obmedzenie súkromného vlastníctva automobilov, optimalizácia zdieľanej mobility a rozšírenie verejnej osobnej dopravy. Tieto opatrenia majú zlepšiť plynulosť a celkovú bezpečnosť dopravy, najmä ak sa vhodne skombinujú s digitálnou infraštruktúrou.
Scenár 1 predpokladá vývoj IM smerovaný k nízkouhlíkovej mobilite osôb a tovaru, so zameraním na služby verejnej osobnej dopravy, s cieľom znížiť objem dopravy na cestách a umožniť prechod na udržateľné a zdieľané možnosti mobility.
Charakteristika (podľa cieľov):
- Zníženie dopytu po osobnej individuálnej mobilite
- Zvýšenie bezpečnosti v doprave
- Zvýšenie podielu EV v premávke a zníženie emisií vo vzduchu
- Zvýšenie používania platforiem zdieľanej mobility a otvorených dát o doprave
- Zvýšenie úrovne vybudovanej nabíjacej infraštruktúry
- Zvýšenie zapojenia verejnosti do pilotných testovaní
Potrebný posun k dosiahnutiu cieľov:
- Preskúmanie zavedenia daňových výhod a stimulov pre vlastníkov CAV / EV zabezpečenie dodávateľských reťazcov kritických pre EV a motivácia pre používanie EV v osobnej individuálnej doprave
- Vývoj služieb pre spracovanie dopravných údajov v reálnom čase
- Vytvorenie motivačných schém s cieľom motivovať inovátorov spolupracovať a testovať inovácie
- Integrácia nových služieb mobility so službami existujúcej verejnej osobnej dopravy
- Vznik opatrení pre podporu zdieľaných služieb, najmä Startupov / MSP
Definícia scenárov rozvoja IM – Scenár 2: Privátna a autonómna mobilita
Scenár 2: Privátna a autonómna mobilita
Privátna (v zmysle individuálna) a autonómna mobilita sa zameriava na udržateľnosť mobility v zmysle technológií, ktoré pomôžu predchádzať úmrtiam a vážnym zraneniam účastníkov cestnej premávky. V scenári 2 je preferovaný spôsob mobility CAV, ktoré je vybavené pokročilými bezpečnostnými systémami a napríklad nevyžaduje hľadanie parkovania, pretože sa môže samo odviezť späť domov alebo na iné miesta. Cieľom napredovania v scenári 2 je poskytnúť spoľahlivú a najmä bezpečnú mobilitu jednotlivcov, čo si vyžaduje vytvorenie zdravého prostredia pre inovátorov a súkromné spoločnosti.
Scenár 2 vnímame ako budúcnosť, kde väčšina osobnej individuálnej mobility je privátna (autonómna či nie) a zároveň pre zameranie v IM sa kladie dôraz na technológie autonómneho riadenia, vplyvom nízkej štátnej regulácie (nízka podpora EV, verejnej dopravy).
V tomto scenári sa predpokladá vývoj IM smerovaný k podpore osobnej individuálnej mobility, ktorá by mala využívať pokročilé technológie pre bezpečnostné funkcie, riadenie, komunikáciu (V2X) a navigáciu. Úspešnosť scenára závisí od schopnosti trhu inovátorov vytvárať nové obchodné modely a udržiavať odolnosť v podnikateľskom sektore a medzi prevádzkovateľmi mobility.
Charakteristika (podľa cieľov):
- Zvýšenie dopytu po osobnej individuálnej mobilite
- Zvýšenie bezpečnosti v doprave
- Zvýšenie úrovne automatizácie prepravy osôb a tovaru
- Zvýšenie používania informačných systémov a dát o doprave
- Zvýšenie zapojenia verejnosti vývoja inovatívnych riešení (napríklad formou Living Labs)
Potrebný posun k dosiahnutiu cieľov:
- Podpora výskumu a prijímanie nových technológií na zvýšenie bezpečnosti AI vo vozidlách
- Vyvinutie procesov pre autorizáciu CAV
- Preskúmanie zavedenia daňových výhod a stimulov pre vlastníkov CAV
- Implementácia 5G siete pre účely zabezpečenia konektivity prvkov inteligentnej mobility
- Harmonizácia pravidiel cestnej premávky pre zavedenie vyšších úrovní automatizácie riadenia
- Zabezpečenie dostatočnej údajovej základne pre nasadenie AI technológie do riadenia premávky
- Zapojenie zainteresovaných osôb a verejnosti do procesov testovania konceptov inteligentnej mobility
Definícia scenárov rozvoja IM – Scenár 3: Multimodálny scenár
Scenár 3: Multimodálny scenár
Multimodálna mobilita umožní cestovanie od dverí k dverám s jedným cestovným lístkom bez ohľadu na dopravný mód. Multimodálna mobilita môže využiť prvky zdieľanej mobility (cestovanie je dostupnejšie vďaka zníženým nákladom na spoločnú jazdu) a autonómnej mobility. Cestovanie je tiež šetrnejšie k životnému prostrediu vďaka efektívnejšiemu využívaniu vozidiel verejnej osobnej dopravy a lepšiemu plánovaniu. Scenár preferuje používanie samoriadiacich, zdieľaných vozidiel popri kvalitnej verejnej osobnej doprave, čím sa stierajú rozdiely medzi súkromnou, zdieľanou a verejnou osobnou dopravou. Dôraz sa kladie tiež na inteligentné softvérové platformy, ktoré riadia multimodálne dopravné toky a MaaS.
Scenár 3 predpokladá potrebu podporovať služby zdieľanej mobility a MaaS, ktoré budú dopĺňať prepojenú a automatizovanú osobnú individuálnu mobilitu. Lídrami v rozvoji scenára 3 sú trh, ktorý pokrýva dopyt po osobnej zdieľanej doprave a štát, ktorý usmerňuje trh a podporuje inovačné prostredie a služby mobility.
Charakteristika (podľa cieľov):
- Zníženie dopytu po osobnej individuálnej mobilite
- Zvýšenie zavádzania iniciatív na zníženie ekologických dopadov mobility
- Zvýšenie používania služieb mikromobility
- Zvýšenie zručnosti používateľov IM
- Zvýšenie zapojenia verejnosti do návrhu a testovania konceptov IM
Potrebný posun k dosiahnutiu cieľov:
- Podpora VÚC a obcí v zavádzaní nízko emisných zón
- Vývoj služieb pre spracovanie dopravných údajov v reálnom čase
- Poskytovanie usmernení pre nových účastníkov na trhu a etablovaných poskytovateľov platforiem MaaS s cieľom uľahčiť orientáciu v príslušných právnych predpisoch
- Integrácia nových služieb mobility so službami existujúcej verejnej osobnej dopravy
- Vznik opatrení pre podporu zdieľaných služieb, najmä pre prevádzkovateľov služieb, akými sú dopravné podniky a podobne
- Podporovanie inovatívnych nástrojov obstarávania, podpory a poradenstva
Vízia rozvoja
Formulácia vízie rozvoja IM
Návrh nového Akčného plánu pre rozvoj IM
Projekcia kapacitného modelu schopností SR v oblasti IM
Výber vhodných opatrení a projektov pre naplnenie vízie
Opatrenie | Synergia | Prepojenie na Strednodobú víziu (do roku 2030) |
---|---|---|
Zaviesť vodičské preukazy pre autonómne vozidlá | umožňuje | Vnútroštátna nákladná doprava bude využívať technológie CAD |
priamo napĺňa | Zavedie sa koordinovaný prístup k overovaniu bezpečnosti technológií CAV/IM | |
umožňuje | Vzniknú procesy pre mitigáciu bezpečnostných rizík CAD | |
umožňuje | Budú vypracované technické normy a predpisy na zabezpečenie bezpečného testovania prepojenej jazdy | |
Zaviesť štandardy pre autonómne vozidlá a IM do praxe | priamo napĺňa | Prierezové vízie vo všetkých doménach |
Vytvoriť vládnu jednotku pre kybernetickú bezpečnosť cestnej premávky | priamo napĺňa | Vzniknú procesy pre mitigáciu bezpečnostných rizík CAD |
priamo napĺňa | Pilotné projekty riadenia premávky / riadenia križovatiek pomocou AI budú testované v cestnej premávke | |
Vytvoriť systém inteligentných dopravných značiek | umožňuje | Na bežných cestách sa bude testovať autonómne riadenie na úrovni L4 |
priamo napĺňa | Cestné značenie a jazdné pruhy budú prispôsobené pre CAD | |
Pokryť územie republiky signálom 5G najrýchlejšie ako sa dá | priamo napĺňa | Občania budú mať prínos v mobilite z nasadenia technológie 5G |
Vytvoriť bázu verejných dát o doprave | priamo napĺňa | Údaje o doprave budú otvorené a verejne dostupné |
umožňuje | Informačný systém bude zdieľať údaje o vozidle s poisťovňami | |
Všeobecné rozšírenie „Mobilita ako služba“ | priamo napĺňa | Vznikne stratégia pre vytvorenie priaznivých podmienok pre rozšírenie MaaS |
Podporovať testovanie nových technológií | priamo napĺňa | Budú vypracované technické normy a predpisy na zabezpečenie bezpečného testovania prepojenej jazdy |
Zriadiť „Regulačný sandbox“ pre inteligentnú mobilitu | priamo napĺňa | Vytvorí sa prostredie pre testovanie modelov pod dohľadom štátnych orgánov |
Posilniť „Smart mobility Lab“ | priamo napĺňa | Koncepty IM v mestskom prostredí budú demonštrované s aktívnym zapojením verejnosti |
Vybudovať platformu pre riadenie dopravy | priamo napĺňa | Pilotné projekty riadenia premávky / riadenia križovatiek pomocou AI budú testované v cestnej premávke |
Vytvoriť HD mapu celej republiky s vysokou mierou presnosti a rozlíšením | priamo napĺňa | Informácie o trase jazdy budú obohatené o geopriestorové informácie |
Zriadiť nezávislú inštitúciu na riadenie dátovej stratégie | umožňuje | Prierezové vízie vo všetkých doménach |
Vytvorenie centra na zber údajov v súvislosti s inteligentnou mobilitou | priamo napĺňa | Zavedie sa systém podpory nových obchodných modelov služieb mobility |
Vytvorenie špecifických technických predpisov, ktoré bude potrebné zohľadniť pri príprave všetkých projektov cestnej infraštruktúry | umožňuje | Prierezové vízie vo všetkých doménach |
Analýza relevantných iniciatív a programov vo vzťahu k navrhovaným opatreniam – Prehľad relevantných iniciatív
Určenie relevantných iniciatív a programov
Pri určení relevantných strategických iniciatív a programov sme vychádzali zo súhrnnej správy z procesu podnikateľského objavovania, ktorá je súčasťou aktualizácie a implementácie stratégie výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu Slovenskej republiky 2021 – 2027 (SK RIS3 2021+), kde MIRRI vymedzuje taxatívny zoznam 45 strategických a koncepčných materiálov zameraných na oblasť Mobilita pre 21. storočie. Z tohto zoznamu v nasledujúcej tabuľke uvádzame iniciatívy a programy, ktoré sa orientujú na obdobie strednodobej vízie rozvoja IM v SR (do roku 2030) a identifikujeme relevantné dokumenty pre ďalšiu analýzu. Relevantné dokumenty sa venujú IM/CAV/CAD a ponúkajú opatrenia pre obdobie do roku 2030 vo vzťahu k navrhovaným opatreniam strednodobej vízie rozvoja IM v SR.
Dokument | Posúdenie relevancie pre strednodobú víziu rozvoja IM |
---|---|
Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (MH SR, UV č. 4987/2019) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Národný politický rámec pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami (MH SR, UV č. 504/2016) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku 2030 (MDaV SR, UV č. 13/2017) | Nie, chýba prepojenie na vozidlá a technológie CAD |
Envirostratégia Zelenšie Slovensko (MŽP SR SR/IEP, UV č. 87/2019) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Opatrenia na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku vrátane dodávateľskej siete (MH SR, UV 185/2019) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Integrovaný národný energetický a klimatický plán na roky 2021 – 2030 (MH SR, UV č. 606/2019) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Dlhodobý plán pre rozvoj inteligentnej mobility na Slovenskej republike do roku 2030 a s ním súvisiace pripravované akčné plány (MDV SR, MIRRI SR SR, aktuálne v príprave) | Áno |
Koncepcia rozvoja vodnej dopravy v Slovenskej republike do roku 2030 až 2050 (MDaV SR, v príprave). | Nie, chýba prepojenie na IM |
Národná vodíková stratégia „Pripravení na budúcnosť“ (MH SR, jún 2021) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Rámcová stratégia odolnej energetickej únie s výhľadovou politikou v oblasti zmeny klímy (2015) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Parížska zmluva OSN (2015) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Európsky ekologický dohovor, Európska zelená dohoda (COM(2019) 640 final) Európsky klimatický pakt (2020) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Európska dátová stratégia COM (2020/66) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Stratégia udržateľnej a inteligentnej mobility EC (2020)789) | Áno |
Rozhodnutie EP a Rady (EÚ) 2020/2228 z 23. decembra 2020 o Európskom roku železníc (2021) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Smart Cities and Inclusive Growth (OECD, 2020) | Nie, chýba prepojenie na IM |
The State of Industry X in Automotive (Smith, B. et al. 2020. Center for Automotive Research) | Nie, chýba prepojenie na IM |
Akčný plán inteligentných miest a regiónov na roky 2023 – 2026 (MIRRI SR, 2022) | Áno |
Analýza relevantných iniciatív a programov vo vzťahu k navrhovaným opatreniam – Prehľad relevantných iniciatív
Stratégia pre udržateľnú a inteligentnú mobilitu
OM(2020) 789 Final, Európska Komisia
Európska komisia predstavila stratégiu spolu s akčným plánom, ktorým sa má riadiť jej práca do roku 2024. Táto stratégia má pomôcť dopravnému systému EÚ stať sa ekologickejším a digitálnym a dosiahnuť 90 % zníženie emisií do roku 2050. Identifikovaných je celkovo 82 iniciatív v 10 kľúčových oblastiach, z ktorých každá obsahuje konkrétne opatrenia. Táto stratégia prichádza v čase, keď sa sektor dopravy stále spamätáva z dopadov koronavírusu, a poskytuje príležitosť nielen na to, aby bola európska doprava udržateľnejšia, ale aj globálne konkurencieschopnejšia a odolnejšia voči budúcim hrozbám.
Platnosť: 9.12.2020 – 2024
Oblasť politiky: Doprava
Odkaz: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0789
Stratégia pre inteligentnú a udržateľnú mobilitu Slovenska
LP/2021/414, MD SR
Stratégia je prierezovým dokumentom, ktorý prepája orgány verejnej správy a určuje smerovanie inteligentnej mobility Slovenskej republiky v dlhodobom časovom horizonte (30 rokov).
Dokument sa zameriava na všetky módy dopravy v podmienkach Slovenskej republiky a predstavuje možnosti budovania udržateľnej, inteligentnej a odolnej dopravy na Slovensku. V súčasnosti čelia všetky členské štáty, výzvam v oblasti riešenia klimatickej krízy, ktorá je úzko spojená s dopravou.
Platnosť: 29.07.2021 (Pred rokovaním)
Oblasť politiky: Doprava
Odkaz: https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2021/414
Akčný plán inteligentných miest a regiónov na roky 2023 – 2026
LP/2022/825, MIRRI SR
Cieľom materiálu je strategicky a systematicky zastrešiť a koordinovať podporu rozvoja inteligentných miest a regiónov na Slovensku pri efektívnom využití a koordinácii podpory z prostriedkov Európskej únie v rámci programového obdobia 2021 – 2027.
Plnenie akčného plánu sa vzťahuje na obdobie rokov 2023 – 2026 a jeho ťažiskom je realizácia 12 opatrení zameraných na podporu budovania a rozvoja inteligentných samospráv na Slovensku. Zároveň akčný plán prihliada aj na existujúce opatrenia a podporené mechanizmy vychádzajúce z existujúcich akčných plánov, stratégií a prebiehajúcich projektov, resp. realizovaných projektov v rokoch 2023 – 2026.
Platnosť: 01.12.2022 (Pred rokovaním)
Oblasť politiky: Regionálny rozvoj
Odkaz: https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2022/825