Proces inovatívneho partnerstva
Inovatívne partnerstvo sa uskutočňuje vo viacerých po sebe nasledujúcich fázach, ktoré zodpovedajú postupnosti krokov v procese výskumu a vývoja a môžu zahŕňať výrobu tovarov, dokončenie stavebných prác alebo poskytovanie služieb. V rámci inovatívneho partnerstva sa určia priebežné ciele, ktoré má partner alebo partneri dosiahnuť, a určí sa aj odplata v primeraných splátkach. Inovatívne partnerstvo z hľadiska VO prebieha v troch fázach:
- Fáza výberu – podobná užšej súťaži, prebieha úplne na začiatku, keď sa na základe znalostí a schopností vyberie jeden alebo viac z najvhodnejších partnerov. Následne sa na základe najlepšieho pomeru ceny a kvality uzavrú zmluvy, ktorými sa zriadi inovatívne partnerstvo,
- Fáza výskumu a vývoja – partner v spolupráci s verejným obstarávateľom vyvinie nové riešenie. Môže byť ďalej rozdelená do niekoľkých etáp určených na vyhodnocovanie koncepcií, vývoj prototypov a/alebo testovanie výkonu. V priebehu každej fázy sa počet partnerov môže znížiť na základe vopred stanovených kritérií,
- Komerčná fáza – partner poskytne konečné výsledky
Nástroje využívané v postupe inovatívneho partnerstva
- Príprava VO a posúdenie potrieb – cieľom je vymedziť problém, ktorý sa má riešiť. Dôležité je zadefinovanie kritérií na výber partnera.
- Predbežné trhové konzultácie – cieľom je zistiť súčasný stav technického vývoja v danej oblasti a identifikovať všetky hospodárske subjekty, ktoré môžu uskutočniť vývoj, ako aj dodávku konečných výrobkov alebo služieb, aby bolo vylúčené riziko existencie štátnej pomoci – na trhu neexistujú žiadni iní potenciálni poskytovatelia mimo inovatívneho partnerstva s verejným obstarávateľom.
- Opis predmetu zákazky, technické špecifikácie, funkčné požiadavky – cieľom je vyhotoviť technické špecifikácie opisne alebo z funkčného hľadiska.
- Variantné riešenia – cieľom je umožniť porovnávať rôzne riešenia z hľadiska ich funkčnosti, efektívnosti, nákladovej efektívnosti, univerzálnosti alebo životnosti.
- Kritériá na vyhodnotenie ponúk – cieľom je umožniť vybrať najvýhodnejšiu ponuku zohľadňujúcu kvalitu aj cenu
- Duševné vlastníctvo výstupov – cieľom je upraviť prove duševného vlastnítva medzi jednotlivými zúčastnenými subjektami
- Plnenie zákazky – cieľom je ustanoviť zmluvné podmienky a kontrolu ich plnenia
Proces inovatívneho partnerstva: Konkrétny postup krokov VO pre vytvorenie IP
Vytipovanie vhodného projektu
Skúmanie vzťahu medzi potrebami, prínosmi a možnosťami verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa
Vyhradenie dostatočnej časovej rezervy a skúseného personálu pre všetky projektové fázy
Stanovenie predpokladanej hodnoty verejnej zákazky
Overenie primeranosti výdavkov na VVaI
Vypracovanie zadávacej dokumentácie
Pomenovanie možných rizík a prostriedkov na ich elimináciu
Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania
IP je vyhlásené a v lehote určenej v oznámení záujemcovia predkladajú žiadosti o účasť v IP
Posúdenie súladu žiadostí o účasť so zadávajúcimi podmienkami
Doručené žiadosti o účasť verejný obstarávateľ vyhodnotí z hľadiska splnenia podmienok účasti a prípadne aj na základe pravidiel pre obmedzenie počtu záujemcov (ak verejný obstarávateľ rozhodol, že vyzve menší počet záujemcov). Tak určí konkrétnych záujemcov, ktorých vyzve na účasť.
Výzva na predloženie základných ponúk
Všetci záujemcovia verejného obstarávania, ktorí neboli vylúčení, vyzve verejný obstarávateľ na predloženie základných ponúk. Predložením základnej ponuky sa zo „záujemcov“ stávajú „uchádzači“.
Rokovania o základných ponukách
S uchádzačmi sa rokuje o základných ponukách „s cieľom vylepšiť ich obsah“ (§ 79 ods. 3 ZVO). Rokovať sa môže vo viacerých kolách, počas ktorých dochádza aj k upresneniu podmienok IP a ponuky sa môžu predkladať opakovane („základné a všetky následne predložené ponuky“). Verejný obstarávateľ môže postupne počet ponúk znižovať (§ 79 ods. 5 ZVO).
Výzva na predloženie konečných ponúk
Po rokovaniach verejný obstarávateľ vyzve uchádzačov na predloženie tzv. konečnej ponuky, o ktorej sa nesmie rokovať (§ 79 ods. 3 ZVO)
Výber partnerov
Po vyhodnotení konečných ponúk sa s jedným alebo viacerými úspešnými uchádzačmi uzavrie zmluva o zriadení IP, čím sa IP považuje za zriadené a z „uchádzačov“ sa stávajú „partneri“
Zavedenie IP s vybranými partnermi a implementácia fázy výskumu a vývoja
Finálny krok, kedy začína spolupráca partnerov inovačného partnerstva na realizácii predmetu zmluvy o IP
Proces inovatívneho partnerstva: Príklad postupu krokov pre vytvorenie IP
Ako príklad postupu krokov VO pre vytvorenie inovatívneho partnerstva uvádzame obstarávanie projektu „Inovativní využití mobilních dat při plánování veřejné dopravy“, ktorý je opísaný v kapitole 3.1 „Analýza konceptu IP: Použitie IP v IM.“ Nižšie uvádzame sumarizačnú tabuľku, ktorá opisuje jednotlivé kroky VO IP.
Proces inovatívneho partnerstva: Základné analýzy
Pred samotným začatím prípravy tvorby inovačného partnerstva je potrebné zo strany verejný obstarávateľ posúdiť, či verejným obstarávateľom dopytovaný predmet plnenia je možné zaobstarať prostredníctvom inovatívneho partnerstva, tj. že na trhu neexistujú dostupné tovary alebo služby, prostredníctvom ktorých je možné uspokojiť potreby verejného obstarávateľa. Samotnému posúdeniu splnenia podmienok pre vyhlásenie inovatívneho partnerstva by mala predchádzať rozsiahla a detailná analýza potrieb verejného obstarávateľa za účelom identifikácie, akými možnými spôsobmi možno dosiahnuť ich uspokojenie. Akonáhle sú verejnému obstarávateľovi jeho potreby zrejmé, mal by preskúmať trh, či aktuálne ponúka potrebné riešenia. Vhodné inovatívne riešenia môžu už existovať alebo by mohli vzniknúť prispôsobením alebo kombináciou existujúcich riešení. Na tento účel sú vhodné predbežné trhové konzultácie, v rámci ktorých sa konzultuje špecifikácia požadovaného plnenia, časová náročnosť výskumných a vývojových prác vrátane časovej náročnosti fázy dodávky vyvinutého plnenia. Predmetom predbežných trhových konzultácií je tiež predpokladaná hodnota inovatívneho partnerstva, resp. jej skladba, a to zvlášť k samotnému výskumu a vývoju, ako aj hodnote inovatívneho riešenia.
Základné analýzy
- Základné analýzy
- Analýza trhu / trhová konzultácia
- Posúdenie inovatívnosti produktu / služby
- Posúdenie uskutočniteľnosti a rizikovosti produktu / služby
- Posúdenie schopnosti uspokojiť definované potreby verejného obstarávateľa
- Hodnotenie primeranosti nákladov na výskum a vývoj
- Hodnotenie technickej štruktúry ponúk
Ďalšie analýzy
- ekonomická a finančná analýza – Multikriteriálna analýza
- Životnosť projektu
- CAPEX a OPEX
- Investície do údržby, Náklady na vyradenie z prevádzky
- Očakávaná ročná produkcia / výnosy
- Prevádzkové výhody
- ekonomická a finančná analýza – Multikriteriálna analýza
- Životnosť projektu
- CAPEX a OPEX
- Investície do údržby, Náklady na vyradenie z prevádzky
- Očakávaná ročná produkcia / výnosy
- Prevádzkové výhody
01
Analýza potrieb verejného obstarávateľa
Verejný obstarávateľ vytvorí zámer produktu, ktorý má byť predmetom nákupu / vývoja Definícia presných potrieb, ktoré majú byť uspokojované (požiadavky na funkcionality, cenu, dostupnosť, množstvo atp.).
02
Analýza trhu / trhová konzultácia
Verejný obstarávateľ na základe zámeru produktu preverí prostredníctvom základnej analýzy trhu dostupnosť produktu na trhu.
Cieľom je overiť, či dopytovaný produkt možno v súčasnosti nakúpiť na trhu ako hotový produkt, alebo či je na nákup produktu nutné vynaložiť dodatočné náklady na výskum, vývoj alebo zásadnejšiu inováciu existujúceho produktu.
Úlohou je získať informácie a rozhodnúť, či bude produkt obstaraný prostredníctvom IP.
03
Posúdenie inovatívnosti produktu / služby
Verejný obstarávateľ bude hodnotiť, či je návrh riešenia predstavený ako inovatívny.
Pozitívne bude v tomto smere hodnotený návrh, ktorý je v súlade so zásadami zodpovedného zadávania inovatívny* (napr. obsahuje originálne funkcionality, využíva inovatívne technológie, kombinuje existujúce technológie a dáta inovatívnym spôsobom, ponúka moderné spôsoby riešenia a pod.).
04
Analýza Posúdenie uskutočniteľnosti a rizikovosti produktu / služby / trhová konzultácia
Hodnotenie či je návrh realistický a s ohľadom na všetky okolnosti uskutočniteľný.
Ďalej bude hodnotené, či boli definované, zhodnotené a zohľadnené do úvahy prichádzajúce riziká.
Negatívne bude hodnotený návrh, ktorý pracuje s nepravdivými, čiastočnými, zavádzajúcimi či inak nevyhovujúcimi informáciami, čo môže mať negatívny dopad na ciele projektu.
05
Posúdenie schopnosti uspokojiť definované potreby verejného obstarávateľa
Preferovaný bude návrh, ktorý bude na základe definovaných znakov/požiadaviek na funkcionalitu lepšie zodpovedať potrebám verejného obstarávateľa, ktoré boli definované na začiatku procesu.
V hodnotení musí byť zahrnutý potenciál súčasnej úrovne poznania vo VVaI a zhodnotený predpoklad, že výskumom a vývojom vytvorený produkt bude schopný uspokojiť definované potreby MHMP.
Preferovaný bude variant VVaI, ktorý bude z časového hľadiska skôr alebo výhodnejšie dostupný pre využitie verejného obstarávateľa. Zároveň je nutné hodnotiť, či reálny harmonogram VVaI (doba do uvedenia produktu na trh) tohto produktu nepresiahne relevantné obdobie.
06
Hodnotenie primeranosti nákladov na výskum a vývoj
Inovatívne partnerstvo slúži ako riešenie pre situácie, keď hodnota výskumu a vývoja určitého predmetu plnenia je pomerne vysoká a dodávateľom by sa samotný výskum a vývoj nevyplatil, ak by nemali istotu uplatnenia jeho výsledku;
07
Hodnotenie technickej štruktúry ponúk
Hodnotený bude harmonogram z formálneho hľadiska, tj. najmä jeho konkrétnosť v zmysle detailného popisu jednotlivých výstupov v rámci jednotlivých kvartálov, najmä ich nárast v čase.
Hodnotené budú navrhnuté činnosti, najmä ich logické rozvrhnutie v čase na navrhnutý harmonogram a ďalej ich nadväznosť na navrhované výsledky.
Bude hodnotené, či boli vhodne zvolené výskumné metódy a postupy a ich vzájomná kombinácia v priebehu riešenia s ohľadom na cieľ verejného obstarávania. Zároveň bude hodnotené, či boli jednotlivé metódy prehľadne predstavené, popísané a zhodnotené z pohľadu prínosov a potenciálnych rizík.
Hodnotené budú navrhované odborné pramene v zmysle primárnych a sekundárnych dát, z ktorých bude vychádzať ponúkané riešenie. Predmetom hodnotenia bude ďalej rizikovosť zvoleného využitia prameňov s ohľadom na cieľ výskumnej potreby.
Hodnotená bude vhodnosť zapojenia jednotlivých členov výskumného tímu a rolí do navrhnutých činností s ohľadom na ich odbornosť. Hodnotená bude ďalej precíznosť a podrobnosť popisu zapojenia u členov výskumného tímu a rolí.
Hodnotená bude vhodnosť využitia ďalších priamych nákladov na výsledky. Je posudzovaný vplyv zaradených nákladov na výsledok a ich bezprostredná súvislosť s predmetom plnenia.
Miera zapojenia osôb – Hodnotená bude miera a pomer hodinového (úväzkového) zapojenia garantov kvalifikácií, členov výskumného tímu a rolí s ohľadom na uskutočniteľnosť a rizikovosť.
Minimálne technické podmienky ponuky:
Parametre vyjadrujúce požiadavky na výkon alebo funkciu riešenia; opis účelu alebo potrieb, ktoré majú byť naplnené inovatívnym riešením; Odkazy na normy alebo technické dokumenty; Charakteristiky z hľadiska vplyvu na životné prostredie.