Zahraničné stratégie s prepojením na IM
Mapovanie politík, národných priorít vybraných krajín EÚ – rôzne prístupy k tvorbe priorít
Na národnej úrovni existujú rôzne typy prístupov k tvorbe priorít jednotlivých politík a stratégií.
Celkovo závisí voľba prístupu k tvorbe politík a stratégií od aktuálneho stavu v danej oblasti, zloženia ekosystému zainteresovaných a kľúčových hráčov, konkrétnych cieľov a úloh krajiny, ako aj politických, sociálnych a ekonomických podmienok, ktoré sú na mieste. Na dosiahnutie vyvážených a účinných politík a stratégií sa tiež môže použiť kombinácia rôznych prístupov.
Top level prístup k tvorbe politických priorít
Používa sa pre tvorbu high-level strategického plánu, ktorý určuje celkový smer a ciele pre celú krajinu. Vypracováva ho vláda alebo iné vládne orgány a zameriava sa na dlhodobé ciele a úlohy. Stratégie na najvyššej úrovni majú zvyčajne široký záber a zahŕňajú viaceré sektory. Používajú sa na riadenie rozhodovania na najvyššej úrovni a na zabezpečenie efektívneho pridelenia zdrojov.
Top down prístup k tvorbe politických priorít
Tento prístup spočíva v tom, že sa priority definujú na najvyššej úrovni a potom sa rozpracujú/implementujú na nižšiu úroveň opatrení, akčné plány a projekty.
Bottom up prístup k tvorbe politických priorít
Tento prístup spočíva v tom, že sa priority definujú na miestnej úrovni, resp. participatívnym spôsobom za účasti väčšieho počtu zainteresovaných a kľúčových hráčov a postupne sa integrujú na národnú úroveň. Je to decentralizovaný prístup k rozhodovaniu, ktorý sa zameriava na miestne potreby a riešenia.
Mapovanie politík, národných priorít vybraných krajín EÚ – rozsah
Ide o prípadovú analýzu politík a priorít týkajúcich sa mobility, dopravy a automobilov vo zvolených európskych krajinách, s dôrazom na riadenie a procesy.
Podrobnejšia analýza je zostavená z jednotlivých kariet, kde sú detailnejšie informácie o každej iniciatíve na základe podkladových požiadaviek na obsah národných iniciatív. Tento podklad je prístupný ako príloha č. 2 výstupu 4.
Prehľad analyzovaných politík a iniciatív
Analyzovanie národných iniciatív bolo zamerané na dva špecifické okruhy:
- Prehľad priorít:
- Čo presne dané priority zahŕňajú?
- Aké majú ciele? (vrátane merateľných KPI)
- Aké subjekty sa na nich podieľajú?
- Za akých podmienok?
- Pri akých modeloch financovania?
- Ako je nastavený proces riadenia?
- Prehľad procesov:
- Ako dlho priority vznikali?
- Za akých okolností a v akom kontexte?
- Pri súčinnosti ktorých aktérov?
- S akým výsledkom?
Mapovanie politík, národných priorít vybraných krajín EÚ
- Pri tvorbe stratégie, pod vedením Kancelárie vlády, ku tvorbe strategických plánov prispelo cez 17 000 Estónčanov vo forme vyplnenia formuláru. Pri tvorbe stratégie sa prihliadalo aj na výstupy z formulárov.
- Každoročne prebiehajú stretnutia predsedu vlády a ministrov, kde sa diskutuje o dosiahnutí strategických cieľov „Estónsko 2035“ a riešia sa potrebné zmeny (spojené s financovaním).
- Okrem toho sa raz ročne koná „strategický deň“ s kľúčovými partnermi a zainteresovanými stranami, kde sa poskytuje prehľad o dosiahnutí cieľov stratégie.
- Stratégia zdôrazňuje, že flexibilita, prispôsobivosť a kontinuálne monitorovanie relevantnosti cieľov sú kľúčové pre zabezpečenie toho, aby stratégia zostala relevantná a účinná pri dosahovaní svojich cieľov.
- Začiatky e-Estonia siahajú až do roku 1996, v ktorom vznikol prvý strategický cieľ v rámci digitalizácie.
- Prioritizované sú praktické výhody, ktoré má iniciatíva prinášať občanom do ich každodenného života formou digitalizácie.
- Napríklad: zasadanie vlády Estónska prebieha online (od roku 2000), čím dokázali znížiť priemerný čas zasadania z 5 hodín na 30 minút.
Estónsko
1. Estonia 2035 – národná dlhodobá stratégia rozvoja
Stratégia sa spolieha na princíp trvalo udržateľného rozvoja a priority sú orientované do týchto piatich komplexných celkov: ľudia, spoločnosť, životné prostredie, ekonomika a riadenie. Pričom mobilita je zaradená osobitne ako jeden celok, v ktorom je v Estónsku nutné podstúpiť nevyhnutné zmeny.
Kľúčové prvky:
2. e-Estonia – budovanie digitálnej spoločnosti
Po získaní nezávislosti od Sovietskeho zväzu v roku 1991 si estónska vláda uvedomila potenciál digitálnych technológií na transformáciu spoločnosti a ekonomiky krajiny a začala investovať do vytvorenia digitálnych riešení, za účelom poskytnutia lepších služieb občanom, podnikom a zníženia korupcie. Mobilita je v rámci iniciatívy zahrnutá ako osobitný blok.
Kľúčové prvky:
1. Estonia 2035 – národná dlhodobá stratégia rozvoja | Top level stratégia |
2. e-Estonia – budovanie digitálnej spoločnosti | Top down stratégia |
- Stratégia má za cieľ vytvoriť právne a regulačné prostredie, ktoré podporuje experimentovanie a inovácie v oblasti inteligentnej mobility.
- Hlavným KPI je nájsť riešenia, ktoré fungujú v reálnej praxi a práve tie majú podporovať prioritné oblasti danej stratégie.
- Verejný sektor vedome volí prístup nevstupovať do tradičného vzťahu „klient-kontraktor„.
- Je aplikovaný prístup „Holandský prístup učenia sa praxou“. Táto flexibilita podporuje vznik inovácií a poučenie sa z získaných skúseností.
- Celý sektor verejnej osobnej dopravy má ambíciu byť bez emisií do roku 2040.
- O pokroku tohto adaptívneho programového prístupu sa bude diskutovať každých šesť mesiacov v riadiacej skupine a každý rok na celoštátnom okrúhlom stole verejnej osobnej dopravy a železničnej dopravy.
- Strategický plán pre verejnú osobnú dopravu zostavený v spolupráci s operátormi verejnej osobnej dopravy na miestnej úrovni.
- Kooperácia na projektoch so subjektmi z verejného a súkromného sektoru (Roboart, Smarthubs, …).
- Za účelom tejto iniciatívy bola založená organizácia IMS, ktorá ho vedie, pričom zainteresované strany tvoria: Delft University of Technology (TU Delft), Wageningen University & Research (WUR) a Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Holandsko
3. Smart Mobility – Budovanie novej éry na našich cestách
Prioritné oblasti danej stratégie sú rozdelené do troch kategórií: legislatíva a nariadenia, infraštruktúra, kolaborácia.
Kľúčové prvky:
4. Public Transport in 2040 – Náčrt vízie do budúcnosti
Prioritné oblasti danej stratégie sú rozdelené do troch kategórií: zameranie sa na silné stránky verejnej osobnej dopravy, bezproblémové cestovanie od dverí k dverám, bezpečná, udržateľná a efektívna verejná osobná doprava.
Kľúčové prvky:
5. Smart urban mobility (Amsterdam)
Cieľom projektu Smart Urban Mobility v Amsterdame je optimalizovať mestskú dopravu pomocou využitia údajov a technológií s cieľom dosiahnuť väčšiu efektivitu, udržateľnosť a prístupnosť.
Kľúčové prvky:
3. Smart Mobility – Budovanie novej éry na našich cestách | Top down stratégia |
4. Public Transport in 2040 – Náčrt vízie do budúcnosti | Top level stratégia |
5. Smart urban mobility (Amsterdam) | Kombinácia |
- Udržateľný priemysel
- Udržateľné potravinové systémy
- Udržateľná mobilita – Klimaticky neutrálna a zdravá mobilita si vyžaduje inovácie a úsilie s jasnou systémovou perspektívou.
- Udržateľná presnosť zdravia
- Udržateľné spoločnosti
- Digitálna transformácia
- Ekosystémy pre inovatívne spoločnosti
- Ponuka zručností
- Transformačný verejný sektor a občianska spoločnosť
- Vznikajúce inovácie
Švédsko
6. Vinnova – Trvalo udržateľná mobilita
Poslaním Vinnovy je posilniť inovačnú kapacitu Švédska a prispieť k trvalo udržateľnému rastu
Poslaním Vinnovy je posilniť inovačnú kapacitu Švédska a prispieť k trvalo udržateľnému rastu krajiny. Snažia sa zabezpečiť, aby Švédsko bolo inovatívnou silou v trvalo udržateľnom svete. Za týmto účelom bolo identifikovaných desať oblastí pre udržateľnú budúcnosť Švédska:
Okrem plnenia štandardných politických cieľov sa Vinnova sústreďuje na oblasť misií ako súčasť programu Horizon Europe. Ako jednu z dvoch strategických tém podporuje oblasť udržateľnej mobility („sustainable mobility“). My sme sa pre účel tohto výstupu bližšie venovali 3. priorite, ktorá sa zaoberá inováciami v oblasti udržateľnej mobility.
Príklady aktuálnych výziev na inovácie v mobilite (jar 2023): Automatizácia bezpečná pre premávku, Nulové emisie a Podpora rozhodnutí o dopravnej politike zajtrajška.
Okrem iného Vinnova má dozornú rolu (odsúhlasuje ktoré projekty dostanú financovanie) nad švédskou platformou pre inteligentnú mobilitu Drive Sweden. Táto platforma bola bližšie analyzovaná vo výstupe č.6.
Ako funguje mechanizmus financovania Vinnovy: Základnými podmienkami dizajnu projektov je systémová úroveň riešení reagujúcich na existujúce potreby, inovatívnosť, príspevok k cieľom Agendy, kolaboratívnosť, interdisciplinárny prístup, zohľadňovanie rodovej rovnosti, participatívnosť a zohľadňovanie perspektív všetkých aktérov. Existujú tri úrovne podpory. Iniciačná fáza s podporou max. 500 000 SEK (cca 45 000 EUR). Kolaboračná fáza s rozvojom spolupráce rôznych aktérov, vývojom a testovaním inovatívnych riešení (max 10 mil. SEK, cca 900 000 EUR). Implementačná fáza s testovaním a implementáciou riešení v reálnom prostredí a príprava biznis modelu (max. 20 mil. SEK).
6. Vinnova – Trvalo udržateľná mobilita | Kombinácia |