Legislatíva a regulácie
Skôr ako sa nasadia technológie autonómneho riadenia, je potrebné vytvoriť právny rámec, ktorý reflektuje potreby používateľov, najmä bezpečnosť a ochranu osobných údajov
Podmienky pre schvaľovanie CAV
Overenie bezpečnosti a validácia technického stavu sa používajú na určenie, či vozidlá CAV spĺňajú bezpečnostné normy pre nasadenie do premávky. Je to dôležitý faktor pri budovaní dôvery ľudí v CAV. V súčasnosti chýba harmonizovaná metodika schvaľovania CAV, ktorá by bola dostatočne flexibilná na prispôsobenie sa novým technológiám. Zabezpečenie spoľahlivého správania CAV si vyžaduje napríklad zabezpečenie validácie jednotlivých technológií CAV pomocou virtuálnej validácie, testovacích dráh a simulátorov. Schvaľovanie musí brať do úvahy ľudskú interakciu a akceptáciu vodiča/užívateľa, ako aj interakciu vozidla s účastníkmi cestnej premávky a infraštruktúrou.
CAV technológia je stále viac založená na vysokovýkonných senzoroch, fúzii dát, algoritmoch založených na umelej inteligencii a strojovom učení, čo vyvoláva otázku zodpovednosti na vyšších úrovniach autonómnosti. Legislatívny postup pre schvaľovanie CAV musí zohľadňovať bezpečnosť a najnovší vývoj v oblasti overovania bezpečnosti technológií CAV. Regulácia sa tiež musí zaoberať aj veľkým množstvom údajov, ktoré sa zhromažďujú, uchovávajú a analyzujú.
Očakávaný efekt: Vytvorenie právneho rámca na testovanie CAD, ktorý zohľadňuje kvalitu a bezpečnosť dát potrebných na testovanie.
Prevádzka CAV
Aby bolo možné bezpečne navrhnúť a nasadiť CAV, je dôležité porozumieť doméne operačného návrhu (ODD), čo je prostredie, v ktorom sa očakáva, že vozidlo bude fungovať. Keď je ODD definovaná, ďalším krokom je zachytenie celého súboru funkčných a systémových požiadaviek na technológiu autonómneho riadenia. Správne navrhnuté scenáre ODD umožňujú autonómnemu vozidlu bezpečne a presne fungovať v rámci parametrov, ktoré sú preň nastavené. ODD tiež zabezpečuje, že všetky vozidlá fungujú v rámci rovnakých parametrov, čo je nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti na cestách. Mestá a VÚC budú napríklad (vďaka scenárom ODD) môcť vymedziť oblasti a úseky ciest, kde smú jazdiť len CAV/EV, a tým regulovať prístup pre súkromné autá alebo autá podľa typu pohonu.
Očakávaný efekt: Vytvorenie pravidiel a predpisov pre CAD, ktoré budú definovať zodpovednosť a úlohy technológie vozidiel s ohľadom na bezpečnosť.
Inovatívne riešenia je potrebné testovať v inovatívnych prostrediach, ktoré dovoľujú dostatočný dohľad nad bezpečnosťou.
Regulačný sandbox
Regulačný sandbox umožňuje spoločnostiam testovať inovatívne produkty, služby alebo obchodné modely v prostredí, kde sa regulačné povinnosti čiastočne neuplatňujú. Cieľom testovania v sandboxe je získať jasné regulačné znalosti a posúdiť existujúce pravidlá vo vzťahu k novému produktu alebo službe. Ďalším účelom využívania sandboxov je tiež umožnenie zákonodarcom získať poznatky pre tvorbu budúcich regulácií pri zachovaní bezpečnostných a ochranných štandardov.
Regulačný sandbox by na Slovensku mohol fungovať s cieľom reagovať na nové technologické zmeny, ktoré prináša zavádzanie digitálnych technológií, ako sú veľké dáta, internet vecí a umelá inteligencia. Slovensko môže tento prístup využiť na zvládnutie nových výziev v oblasti dohľadu nad bezpečnosťou produktov založených na digitálnych technológiách.
Očakávaný efekt: Zefektívnenie testovania nových biznisových modelov v kontrolovanom právnom prostredí pod dohľadom verejných orgánov.
Riešenie otázok zodpovednosti a poistenie
Poisťovníctvo sa vo svete pripravuje na vzostup autonómnych vozidiel, ktoré podľa odhadov1 do roku 2025 vygenerujú až 81 miliárd EUR nových príjmov z poistenia. Poisťovateľom však v súčasnosti chýbajú údaje potrebné na výpočet cien. Poisťovatelia očakávajú, že telematika a pokročilé asistenčné systémy vodiča budú zhromažďovať údaje o polohe vozidla, diagnostike motora a správaní vodiča. Ďalšia problematika, ktorú je potrebné vyriešiť, je otázka zodpovednosti výrobcov a používateľov CAV.
Súčasný právny rámec predstavuje hlavnú prekážku pre výrobcov pri dosahovaní skutočného zavedenia CAV. Práve v tomto bode je právny prenos rizika a zodpovednosti medzi vodičom a vozidlom zložitý a musí sa riešiť skôr, ako sa CAV dostanú na cesty. Budúci právny rámec bude okrem iného vyžadovať, aby CAV mali digitálne rozhranie poskytujúce informácie o prevádzke vozidla a aby bola zadefinovaná zodpovednosť vodiča a výrobcov CAV.
Očakávaný efekt: Vytvorenie právneho rámca zodpovednosti vodičov a výrobcov CAV, vrátane procesov pre zber a zdieľanie dát o CAD s poisťovňami.
Štandardizácia je potrebná na prekonanie výziev spojených s CAV, ako aj na urýchlenie zavádzania technológií a koncepcií v tomto odvetví.
Štandardizačná činnosť v oblasti CAV
Štandardizácia a certifikácia sú dôležitým nástrojom priemyslu aj verejných orgánov na podporu rozvoja a zavádzania technológií. Štandardy pomáhajú znižovať náklady na vývoj a vytvárajú spoločný rámec, ktorému môžu dôverovať všetky zainteresované strany.
CAV predstavujú jedinečnú výzvu pre proces štandardizácie, pretože štandardizačné organizácie sú rôznorodé a štandardy môžu byť formálne aj neformálne. Výsledkom je, že štandardizačnému systému v rámci CAV chýba agilnosť a zameranie na základné technológie autonómneho riadenia, čo sťažuje prepojenie noriem v rámci rôznych zainteresovaných strán, aj keď sa zaoberajú podobnými témami.
Štandardy by mali podporovať interoperabilitu medzi riešeniami rôznych dodávateľov, poskytovať bezpečné prostredie pre prevádzku a odstraňovať prekážky pre vstup na trhy inovatívnych, konkurencieschopných produktov a služieb. Naopak príliš prísna štandardizácia môže znížiť originalitu tovaru a spôsobiť zastavenie vývoja. Preto by sa v kontexte CAV mali vytvárať štandardy tak, aby sa umožnila spravodlivá súťaž medzi výrobcami.
Existuje množstvo medzinárodných štandardov, ktoré sa vzťahujú na vývoj systémov CAV. Napríklad ISO 26262 je nepopierateľný štandard pre funkčnú bezpečnosť automobilov a stanovuje jasné ciele v oblasti spoľahlivosti a bezpečnosti. ISO 21448 bol zavedený na riešenie bezpečnostných rizík na funkčnej úrovni, zatiaľ čo UL 4600 bol pridaný na pokrytie autonómnych systémov úrovne 4 a 5. Spoločne tieto normy koncepčne pokrývajú všetky aspekty vývoja automatizácie riadenia okrem bezpečnosti, ktorú pokrývajú štandardy ISO 2700x.
Existujúce normy, ako napríklad norma ISO 26262 o funkčnej bezpečnosti, už boli široko používané v automobilovom priemysle a jeho dodávateľskom reťazci. Na úplné riešenie návrhu, testovania a prevádzky prepojených a vysoko automatizovaných vozidiel však budú potrebné úpravy alebo nové verzie takýchto noriem. V súlade s Výstupom 1: Odporúčania pre zrýchlenie inovácií v rámci digitálnej ekonomiky a v dátovom hospodárstve, sú štyri hlavné oblasti štandardizácie CAV:
- Štandardizácia komunikácia medzi vozidlom (V2V) a vozidlom s infraštruktúrou (V2I)
- Štandardizácia rozhraní senzorov na uľahčenie integrácie a riadenia premávky
- Štandardizácia pre bezpečnosť dátovej infraštruktúry, kyber ochrana
- Štandardizácia pre overovanie CAV technológií.
Očakávaný efekt: Štandardizačné činnosti môžu zabezpečiť, aby všetky CAV na cestách fungovali podľa rovnakých noriem, čím sa zabezpečí bezpečná a efektívna prevádzka a zvýši sa dôvera verejnosti v technológiu. Činnosti v oblasti štandardizácie môžu tiež pomôcť poskytnúť návod a jasnosť výrobcom, čo im umožní rýchlejšie vyvinúť a nasadiť úspešné CAV systémy.