Príklady financovania projektov IM v zahraničí
Príklady dobrej praxe financované z grantových schém EÚ
1. HANDSHAKE
Názov projektu | Umožnenie prenosu cyklistických inovácií a posúdenie ich dôsledkov |
---|---|
Hlavný realizátor projektu | Istituto Di Studi Per L’integrazione Dei Sistemi (I.S.I.S) – Societa’cooperativa |
Miesto realizácie | Bordeaux (Francúzsko), Bruggy (Belgicko), Turín a Rím (Taliansko), Cadiz (Španielsko), Krakov (Poľsko), Helsinky (Fínsko), Riga (Litva), Manchester (UK), Dublin (Írsko) |
Obdobie realizácie | 1.9.2018 – 31.8.2022 |
Objem financovania | € 4 990 283,27 (97% bolo financovaných zo zdrojov EÚ, zvyšné 3% boli financované partnermi projektu) |
Zdroj financovania | H2020-EU.3.4. – SOCIETAL CHALLENGES – Smart, Green And Integrated Transport |
Spôsob financovania | grant |
Vzdialenosť od trhu | Inovačné akcie (IA) |
Ciele projektu | Zlepšenie kvality života v účastníckych európskych mestách tým, že sa z cyklistiky stane bezpečný a praktický spôsob dopravy efektívnym zavádzaním integrovaných cyklistických riešení a rozvojom integrovaných cyklistických riešení. |
Opis projektu / výstupy | HANDSHAKE podporoval efektívne zavádzanie integrovaných cyklistických riešení, ktoré úspešne vyvinuli Amsterdam, Kodaň a Mníchov, hlavné mestá cyklistickej dopravy a svetovo uznávaní lídri v oblasti cyklistickej dopravy, do 10 budúcich hlavných miest cyklistickej dopravy, ktorými sú Bordeaux, Bruggy, Cadiz, Dublin, Helsinki, Krakov, Manchester, Riga, Rím a Turín. Partnerské mestá boli spojené v zloženom pracovnom prostredí, v ktorom rôznorodé geografické kontexty, sociálno-ekonomické podmienky a kultúry plánovania pracovali na rovnakých cieľoch, t. j. na dosiahnutí požadovanej zmeny v oblasti cyklistickej dopravy.Amsterdam napríklad spolupracoval s Dublinom, aby mestu pomohol zaviesť inteligentné dopravné riešenia na lepšie riadenie cyklistických tokov a zber údajov. Holandské hlavné mesto tiež poskytlo svojmu írskemu partnerovi poradenstvo pri rozvoji siete cyklistickej infraštruktúry.Priamym výsledkom tejto spolupráce je, že Dublin v súčasnosti využíva osem testov na zber údajov o cyklistoch – údajov, ktoré využíva na zabezpečenie toho, aby všetka dopravná signalizácia zahŕňala možnosti detekcie bicyklov. |
Doména inteligentnej mobility | B: pohony, alternatívne zdroje energie a palivá – B6: projekty a iniciatívy na zníženie ekologických dopadov mobility, C: Infraštruktúra a riadenie (digitálne systémy riadenia) – C1: digitálna a telekomunikačná infraštruktúra, C4: informačné, dátové systémy a platformy, D: služby – D6: služby mikromobility, E: spoločenská akceptácia a pripravenosť – E1: pripravenosť používateľov |
Partneri projektu | Kobenhavns Kommune, Gemeente Amsterdam, Landeshauptstadt Munchen, Bordeaux Metropole, Stad Brugge, Dublin City Council, Gmina Miejska Krakow – Miasto Na Prawach Powiatu, Helsingin Kaupunki, Transport For Greater Manchester, Rigas Pilsetas Pasvaldiba, Roma Servizi Per La Mobilita Srl, Comune Di Torino |
Typ partnerstva | Projektové konzorcium, podľa pravidiel rámcových programov |
Zdroje | https://cordis.europa.eu/project/id/769177https://handshakecycling.eu/ |
2. H2Engine
Názov projektu | Dovybavené kamióny s nulovými emisiami |
---|---|
Hlavný realizátor projektu | Keyou Gmbh |
Miesto realizácie | Mníchov (Nemecko) |
Obdobie realizácie | 1.9.2020 – 31.8.2020 |
Objem financovania | € 2 191 253,76 (z čoho 70% bolo financovaných zo zdrojov EÚ, zvyšných 30% bolo financovaných spoločnosťou Keyou Gmbh) |
Zdroj financovania | H2020-EU.2.3. – INDUSTRIAL LEADERSHIP – Innovation In SMEs (Hlavný program, ktorý financoval projekt)H2020-EU.3. – PRIORITY – Societal challengesH2020-EU.2.1. – INDUSTRIAL LEADERSHIP – Leadership in enabling and industrial technologies |
Spôsob financovania | Nástroj pre podporu MSP (grant a zmiešané financovanie) |
Vzdialenosť od trhu | Komerčné uvedenie na trh |
Ciele projektu | Ťažké vozidlá, ako sú nákladné vozidlá a autobusy, sú zodpovedné za približne štvrtinu emisií CO2 z cestnej dopravy v EÚ. Cieľom bolo významne prispieť k dosiahnutiu cieľov pre zníženie emisií CO2 z cestnej dopravy, ktoré EÚ stanovila do roku 2025, a to úpravami nákladných vozidiel. |
Opis projektu / výstupy | Projekt demonštroval riešenie, ktoré umožní zákazníkom premeniť konvenčné dieselové nákladné vozidlo na „čisté“ vozidlo tým, že ho vybavia vodíkovým motorom. Nákladné vozidlo je zároveň modernizované hardvérovými a softvérovými komponentmi, ktoré mu umožňujú jazdiť na vodík.Tím H2Engine vybavil nákladné vozidlo 7,8-litrovým spaľovacím motorom na vodík a zmodernizoval základné subsystémy pomocou svojej technológie „KEYOU-inside“. Úspešným naštartovaním a poháňaním nákladného vozidla vykonali overenie koncepcie.Tím H2Engine sa teraz zameral na uvedenie svojho riešenia na trh. Spoločnosť KEYOU dosiahla schválenie TÜV pre svoje komponenty špecifické pre vodík a už nadviazala niekoľko partnerstiev s dodávateľmi automobilového priemyslu. Cieľom tímu je komerčné uvedenie na trh v roku 2023 a sériová výroba od roku 2024 so zameraním na prestavbu existujúcich dieselových vozidiel. |
Doména inteligentnej mobility | A: vozidlá a technológie – A4: zlepšovanie súčasných typov vozidiel a ich retrofitting, B: pohony, alternatívne zdroje energie a palivá – B3: vodíkové pohony – komponenty, B4: vodíkové pohony – zásobníky energie vo vozidle, B6: projekty a iniciatívy na zníženie ekologických dopadov mobility |
Partneri projektu | Bez partnerov |
Typ partnerstva | N/A |
Zdroje | https://cordis.europa.eu/article/id/442780-retrofitted-zero-emission-trucks-to-hit-the-road-in-2023https://www.keyou.de/ |
3. INFRAMIX
Názov projektu | Pripravenosť cestnej infraštruktúry na zmiešanú premávku vozidiel |
---|---|
Hlavný realizátor projektu | Austriatech – Gesellschaft D. Bundes F. Technologiepolit. Massnahmen |
Miesto realizácie | Kombinácia simulačného prostredia a živej premávky na diaľniciach v Rakúsku |
Obdobie realizácie | 1.7.2017 – 31.5.2020 |
Objem financovania | € 4 899 403,75 (100% financovaných zo zdrojov EÚ) |
Zdroj financovania | H2020-EU.3.4. – Horizon 2020: Smart, Green and Integrated Transport |
Spôsob financovania | grant |
Vzdialenosť od trhu | Výskumné a inovačné akcie (RIA) |
Ciele projektu | Príprava cestnej infraštruktúry na podporu prechodného obdobia a koexistencie konvenčných a automatizovaných vozidiel. Navrhnúť, modernizovať, prispôsobiť a otestovať fyzické aj digitálne prvky cestnej infraštruktúry, aby bola zabezpečená nepretržitá, predvídateľná, bezpečná a efektívna premávka. |
Opis projektu / výstupy | Projekt INFRAMIX na dosiahnutie svojich cieľov pracoval s vyspelými simulačnými nástrojmi, ktoré boli prispôsobené zvláštnostiam automatizovaných vozidiel. Výsledky boli hodnotené prostredníctvom simulácie a na reálnych úsekoch diaľnic. Kľúčovými aspektmi zvažovanými počas celého projektu bolo zabezpečiť, aby navrhované úpravy neohrozili bezpečnosť, kvalitu služieb, efektívnosť a aby ich užívatelia ocenili.Na dosiahnutie svojich cieľov INFRAMIX zvolil prístup zdola nahor. Namiesto toho, aby pracoval na všeobecných riešeniach s pochybným dopadom, staval na troch špecifických (z hľadiska dôležitosti pre efektivitu a bezpečnosť premávky) dopravných scenároch s vysokou hodnotou – konkrétne „dynamické priraďovanie jazdných pruhov“, „zóny práce na ceste“ a „úzke miesta“. Hoci sa INFRAMIX zameriaval hlavne na diaľnice (očakáva sa, že budú prvotnými hostiteľmi takejto zmiešanej dopravy), jeho kľúčové výsledky možno ľahko preniesť na mestské cesty. |
Doména inteligentnej mobility | A: vozidlá a technológie – A1: technológia prepojených, automatizovaných a autonómnych vozidiel, A2: bezpečnosť (security and safety), C: Infraštruktúra a riadenie (digitálne systémy riadenia) – C1: digitálna a telekomunikačná infraštruktúra, C2: C-ITS, infraštruktúra pre prepojené, automatizované a autonómne vozidlá, C3: riadiace systémy dopravy, C8: transformácia infraštruktúry na inteligentné riešenia |
Partneri projektu | Autobahnen- und schnellstrassen-finanzierungs- aktiengesellschaft, siemens aktiengesellschaft Oesterreich, Virtual vehicle research gmbh, Tomtom development germany gmbh, Erevnitiko panepistimiako institouto systimaton epikoinonion kai ypolgiston-emp |
Typ partnerstva | Projektové konzorcium, podľa pravidiel rámcových programov |
Zdroje | https://trimis.ec.europa.eu/project/road-infrastructure-ready-mixed-vehicle-traffic-flowshttps://cordis.europa.eu/project/id/723016 |
4. KLEE
Názov projektu | KLEE |
---|---|
Hlavný realizátor projektu | Freie Universitäet Berlin |
Miesto realizácie | Berlín (Nemecko) |
Obdobie realizácie | 01.2016 – 12.2018 |
Objem financovania | 2,14 milióna eur (84 % z toho bolo financovaných z BMBF, informácie ohľadom financovania zvyšného objemu finančných prostriedkov neboli voľne dostupné) |
Zdroj financovania | Bundesministerium fur Bildung und Forschung – nemecký štátny program |
Spôsob financovania | Grant |
Vzdialenosť od trhu | Výskumné a inovačné akcie (RIA) |
Ciele projektu | Cieľom bolo priniesť riešenia na výrazné zvýšenie použiteľného rozsahu dojazdu vozidla na elektrický pohon cez výskum inovatívnych elektronických systémoch pre elektromobilitu a automatizované, sieťové a elektrické riadenie (zvýšenie dojazdu el. vozidiel až o 10 % pri existujúcej kapacite batérie a predĺženie životnosti batérie). |
Opis projektu / výstupy | Výskumná práca na inovatívnych elektronických systémoch pre elektromobilitu a automatizované, sieťové a elektrické riadenie. Elektronika na rozpoznávanie prostredia podporuje prediktívne, inteligentné využívanie energie dostupnej v elektrických vozidlách. V projekte KLEE boli vyvinuté metódy hierarchického riadenia energie v elektrických vozidlách. Elektronika na rozpoznávanie prostredia podporuje prediktívne, inteligentné využívanie energie dostupnej v elektrických vozidlách.Cieľom bol zvýšiť dojazd takýchto vozidiel až o 10 % pri existujúcej kapacite batérie. Okrem toho by sa mala predĺžiť životnosť batérie. Dané ciele sa dajú dosiahnuť inteligentným riadením energie hnacieho ústrojenstva, ako aj integráciou dvojvrstvových kondenzátorov do energetickej siete vozidla. Napokon, počítačom podporované stanovenie ekonomického spôsobu jazdy umožňuje riadenie rekuperovanej energie. Zistenia z nového vznikajúceho spojenia medzi navigačným systémom, senzormi prostredia a energetickým manažmentom majú pomôcť výrobcom vozidiel a dodávateľskému priemyslu prispôsobiť ich vlastné inovatívne systémy potrebám zákazníkov a špecifickým požiadavkám elektromobility. |
Doména inteligentnej mobility | A: vozidlá a technológie – A1: technológia prepojených, automatizovaných a autonómnych vozidiel, A4: zlepšovanie súčasných typov vozidiel a ich retrofitting, B: pohony, alternatívne zdroje energie a palivá – B1: elektromobilita – komponenty, B6: projekty a iniciatívy na zníženie ekologických dopadov mobility |
Partneri projektu | Free University of Berlin, Autonomos GmbH, Berlin, IAV GmbH, Berlin, Ibeo Automotive Systems GmbH, Hamburg, Technical University Dresden |
Typ partnerstva | Projektové konzorcium, podľa pravidiel rámcových programov |
Zdroje | https://www.elektronikforschung.de/projekte/kleehttps://trimis.ec.europa.eu/project/klee |
5. LogiSmile
Názov projektu | LogiSmile |
---|---|
Hlavný realizátor projektu | CARNET – UPC Technology Center |
Miesto realizácie | Esplugues de Llobregat (Španielsko), Hamburg (Nemecko); Debrecen (Maďarsko) |
Obdobie realizácie | 1.1.2022 – 31.12.2022 |
Objem financovania (vlastné / externé zdroje) | €1 356 610 |
Zdroje financovania | EIT – Urban Mobility a spolufinancované so zdrojmi Európskej únie |
Spôsob financovania | Grant |
Vzdialenosť od trhu | Výskumné a inovačné akcie (RIA) |
Ciele projektu | Otestovať a overiť systém pre plne autonómnu logistiku poslednej míle s cieľom zlepšiť efektívnosť distribúcie tovaru v mestách. |
Opis projektu / výstupy | Projekt LogiSmile vybudoval autonomous hub vehicle (AHV), ktoré pracovalo s menšími autonómnymi doručovacími zariadeniami (ADD), čo sú v podstate roboty, a so vzdialeným riadiacim centrom, ktoré malo riadiť komunikáciu medzi hlavným vozidlom a ostatnými zariadeniami, zbierať údaje, optimalizovať prevádzky vozového parku a poskytnúť riešenie bezpečné pri poruche, ak by nastala zložitá situácia.Mestá posudzovali svoju infraštruktúru a právny rámec na prevádzkovanie systému, revidovali svoje súčasné dopravné politiky a zavádzali kódex na reguláciu interakcií medzi človekom a autonómnym vozidlom vrátane usmernení o zdieľaní údajov a interakcii s tretími stranami, ako sú chodci, cyklisti a ďalšie vozidlá.Výsledky: Vytvorenie a overenie prototypov ADD a AHV, operačnej verzie back-end riadiaceho centra a protokolov a smerníc stanovujúcich funkčnosť robotov, ako systém interaguje s ľuďmi a inými vozidlami a zber a zdieľanie údajov. |
Doména inteligentnej mobility | A: vozidlá a technológie – A1: technológia prepojených, automatizovaných a autonómnych vozidiel, A2: bezpečnosť (security and safety), D: služby – D4: inovatívne a dekarbonizované doručovanie |
Partneri projektu | Area Metropolitana de Barcelona, Capgemini Engineering, CARNET – UPC Technology Center, DKV Debrecen, Esplugues de Llobregat City council, ITS Hamburg, Last Mile Autonomous Delivery, NFF – TU Braunschweig, Otostolik, PTV Group, Dirección General de Tráfico, TomTom, and UPC-IRI and UPC-CDEI |
Typ partnerstva | Projektové konzorcium, podľa pravidiel rámcových programov |
Zdroje | https://www.eiturbanmobility.eu/projects/logismile/https://carnetbarcelona.com/project/logismile-carnet-barcelona/ |
6. Park4SUMP
Názov projektu | Zameranie na riadenie parkovania podporuje mestské plánovanie |
---|---|
Hlavný realizátor projektu | Mobiel 21 Vzw |
Miesto realizácie | Trondheim (Nórsko), Umea (Švédsko), Gdaňsk a Krakov (Poľsko), Freiburg (Nemecko), Rotterdam (Holandsko), Sint Niklaas (Belgicko), La Rochelle (Francúzsko), Reggio Emilia (Taliansko), Zadar (Chorvátsko), Slatina (Rumunsko), Sofia (Bulharsko), Shkodra (Albánsko), Vitoria Gasteiz (Španielsko), Lisabon (Portugalsko), Tallinn (Estónsko) |
Obdobie realizácie | 1.9.2018 – 31.8.2022 |
Objem financovania | € 3 576 253,75 (98% bolo financovaných zo zdrojov EÚ, zvyšné 2% boli financované partnermi projektu) |
Zdroj financovania | H2020-EU.3.4. – SOCIETAL CHALLENGES – Smart, Green And Integrated Transport |
Spôsob financovania | grant |
Vzdialenosť od trhu | Inovačné akcie (IA) |
Ciele projektu | Cieľom bolo zlepšiť parkovacie politiky vybraných európskych miest a zaviesť riadenie parkovania ako ústredný prvok svojich plánov udržateľného rozvoja.Riadenie parkovania by malo byť dôležitou súčasťou plánovania udržateľnej mestskej mobility, ale bohužiaľ je jedným z najzanedbanejších segmentov. Väčšine členských štátov EÚ chýba politika a usmernenia v oblasti parkovania na národnej úrovni. Cieľom projektu PARK4SUMP bolo zmeniť tento stav, pretože sa ukázalo, že dobré riadenie parkovania má mimoriadny význam. Uvoľňuje verejný priestor, podporuje miestne podniky, generuje príjmy, zvyšuje bezpečnosť, podporuje mestské plánovanie a môže zatraktívniť mestá. Všeobecnou koncepciou bolo prevziať tie najlepšie príklady, súvislosti a skúsenosti v oblasti riadenia parkovania v Európe, poučiť sa z nich a profitovať z nich a preniesť ich vo veľkom meradle a najlepším možným spôsobom do nových miest. |
Opis projektu / výstupy | Celkovo 16 miest – od Nórska po Albánsko – sa spojilo, aby sa podelilo o osvedčené postupy v oblasti riadenia parkovania a rozvíjalo ich. Tie zahŕňali jasnú komunikáciu o opatreniach na riadenie parkovania zrozumiteľným spôsobom a zabezpečenie toho, aby pravidlá parkovania a pokuty boli primerané, vyvážené a účinne vymáhané.Ďalším kľúčovým osvedčeným postupom bolo zabezpečenie toho, aby sa príjmy z parkovného a pokút investovali do udržateľnej mestskej mobility. Zistilo sa tiež, že účasť občanov na príprave opatrení na riadenie parkovania je užitočná na zabezpečenie prijatia a dodržiavania nových opatrení. Okrem toho sa ukázalo, že digitalizácia zlepšuje verejnú reputáciu a osobnú spokojnosť pracovníkov zodpovedných za vynucovanie parkovania.Prostredníctvom zdieľania a implementácie týchto osvedčených postupov sa všetkým 16 zúčastneným mestám podarilo zlepšiť svoje parkovacie politiky a zaviesť riadenie parkovania ako ústredný prvok svojich plánov udržateľného rozvoja.V rámci projektu bolo regulovaných približne 55 000 nových parkovacích miest, pričom 3 239 parkovacích miest bolo úspešne prerozdelených na iné účely. Zníženie dotácií na parkovacie miesta a zároveň spoplatnenie existujúcich parkovacích miest vo forme poplatkov alebo pokút pomohlo obciam získať príjem. |
Doména inteligentnej mobility | A: vozidlá a technológie – A2: bezpečnosť (security and safety), D: služby – D7: inteligentné parkovanie |
Partneri projektu | Deutsches Institut Für Urbanistik Ggmbh, Forschungsgesellschaft Mobilitaet – Austrian Mobility Research Fgm – Amor Gemeinnutzige Gmbh, Edinburgh Napier University, Centro De Estudios Ambientales, Gemeente Rotterdam, Stadt Freiburg, Gmina Miejska Krakow – Miasto Na Prawach Powiatu, Trondheim Kommune a mnoho daľších. |
Typ partnerstva | Projektové konzorcium, podľa pravidiel rámcových programov |
Zdroje | https://cordis.europa.eu/article/id/442744-focus-on-parking-management-boosts-urban-planninghttps://park4sump.eu/ |