V európskom a národnom meradle sa stále viac projektov inteligentnej mobility (najmä prepojených a autonómnych vozidiel) vykonáva s využitím testovania
Testovanie sa stáva súčasťou politík a priemyselných iniciatív
Môže sa využívať ako nástroj na presadzovanie politík dopravy, priemyslu alebo územného rozvoja
Testovacie prostredia vytvárajú príležitosť na spájanie a koordináciu zainteresovaných subjektov z verejného a súkromného sektora pri realizácii technologických projektov
Základná kategorizácia:
Virtuálne
Simulačné prostredie. Testovanie je vykonávané v namodelovanom virtuálnom prostredí.
Uzavreté
Testovanie je fyzicky vykonávané na testovacom okruhu alebo v inom prostredí vyhradenom špeciálne pre testovanie.
Otvorené kontrolované
Na testovanie sú využité reálne cestné komunikácie, na ktorých sú zaistené špecifické podmienky (uzavretá premávka, znížená rýchlosť a i.)
Otvorené
Testuje sa v podmienkach neobmedzene fungujúcej dopravnej premávky.
Smart City Living Lab – testovanie modelov dopravy v inteligentnom meste.
Príklad: Ann Arbor Connected Environment (AACE), Michigan
Inteligentná diaľnica pre testovanie nákladnej dopravy a jej nových biznis modelov. Príklad: ENabling SafE Multi-Brand pLatooning for Europe
Definovanie kategórií a možnosti financovania projektov pre testovacie prostredia
Typ prostredia
Príklad konkrétneho testovacieho prostredia
Možnosti financovania testovacieho prostredia
Mechanizmus
Virtuálne
Počítačové modelovanie a simulovanie C-ITS.
V zahraničí sú virtuálne testovacie prostredia zvyčajne vlastnené a prevádzkované verejnými inštitúciami (napr. univerzitami) alebo verejno-súkromnými partnerstvami. Na ich vybudovanie a realizáciu súvisiacich projektov je – okrem rozpočtu štátu a samosprávy alebo súkromných zdrojov možné využiť časti Plánu obnovy a odolnosti, OP Slovensko, príp. Horizon Europe. Za istých okolností by mohli byť niektoré aktivity pravdepodobne hradené aj z Fondu na spravodlivú transformáciu.
Štátny / verejný rozpočet OP Slovensko Plán obnovy a odolnosti Horizon Europe Súkromné zdroje Fond na spravodlivú transformáciu
Uzavreté
Uzavretý testovací okruh Uzavretý areál pre inovácie v priemyselných parkoch, na letiskách a v logistike.
Hlavným zdrojom pri budovaní uzavretých testovacích okruhov v zahraničí sú verejné rozpočty, väčšinou na najvyššej úrovni (štátne rozpočty). Vo väčšej miere ako inde sa tiež využívajú súkromné zdroje. Významnými zdrojmi pre financovanie infraštruktúry a projektov pri uzavretých testovacích okruhov pre Slovensko môže byť Plán obnovy, OP Slovensko, prípadne i Horizon Europe, iba okrajovo aj FST a CEF.
Štátny / verejný rozpočet Súkromné zdroje / zmiešané financovanie OP Slovensko Plán obnovy a odolnosti Horizon Europe Fond na spravodlivú transformáciu CEF
Otvorené kontrolované
Inteligentná diaľnica pre testovanie nákladnej dopravy a jej nových biznis modelov. Mobilné laboratórium
Okrem verejných financií, ktoré zostávajú hlavným zdrojom financií pri tomto type projektov, je možné vo väčšej miere využiť program Horizon Europe, ktorý je v zahraničí jedným z hlavných zdrojov financovania výskumných a vývojových projektov inteligentnej mobility. Plán obnovy a OP Slovensko je možné využiť aj priamo na vybavenie rôznej dopravnej infraštruktúry (diaľnice, cesty 1. a 2. triedy). Vo väčšej miere ako pri predchádzajúcich typoch prostredí je možné využiť CEF, a tiež DE.
Štátny / verejný rozpočet Horizon Europe OP Slovensko Plán obnovy a odolnosti Súkromné zdroje / zmiešané financovanie CEF, Digital Europe Fond na spravodlivú transformáciu
Otvorené
Smart City Living Lab – testovanie modelov dopravy v inteligentnom meste.
Okrem verejných financií, je možné vo väčšej miere využiť Horizon Europe, ktorý je v zahraničí jedným z hlavných zdrojov financovania výskumných a vývojových projektov inteligentnej mobility. Plán obnovy a OP Slovensko je možné využiť aj priamo na vybavenie rôznej dopravnej infraštruktúry (diaľnice, cesty 1. a 2. triedy, železnice, mestská kyvadlová doprava, projekty typu living labs). Vo väčšej miere ako pri predchádzajúcich typoch prostredí je možné využiť CEF, a tiež DE.
Štátny / verejný rozpočet Horizon Europe OP Slovensko Plán obnovy a odolnosti CEF, Digital Europe Súkromné zdroje / zmiešané financovanie Fond na spravodlivú transformáciu
Typ prostredia
Možnosti financovania typov aktivít
Mechanizmus
Časť mechanizmu
Virtuálne
dodatočná podpora najrôznejších výskumných testovacích projektov z programu Horizon Europe podpora zriadenia, prevádzky a inovačných aktivít klastra alebo inovačného centra prevádzkujúceho testovacie prostredie výskumné aktivity pokrývajúce celý výskumný a inovačný cyklus (TRL 1-9) pre oblasť kybernetickej bezpečnosti, senzorov a internetu vecí, cloudových riešení, CCAM
Plán obnovy a odolnostiOP SlovenskoHorizon Europe
POO – Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania výskumu, vývoja, inovácií a digitálnej ekonomiky (K9) – Investícia 1, 2, 5, 6 OP Slovensko – Rozvoj a rozšírenie výskumných a inovačných kapacít a využívania pokročilých technológií (špecifický cieľ 1.1) – opatrenie 1.1.1, 1.1.3, 1.1.4
budovanie testovacej a experimentálnej infraštruktúry
Plán obnovy a odolnosti
POO – Digitálne Slovensko – štát v mobile, kybernetická bezpečnosť, rýchly internet pre každého, digitálna ekonomika) (K19) – Investícia 5
senzorické systémy, ukladanie a spracovanie údajov v cloude, inteligentní autonómni agenti: využitie prístupu digitálne dvojča a iných nástrojov virtuálnej a rozšírenej reality pre virtuálne testovacie prostredie digitalizácia máp testovacích prostredí
OP Slovensko
OP Slovensko – Využívanie prínosov digitalizácie pre občanov, podniky, výskumné organizácie a orgány verejnej správy (ŠC 1.2) – opatrenie 1.2.1
vytváranie partnerstiev pre testovacie projekty inovatívne pilotné projekty inteligentnej mobility vytváranie a aplikácia dátových platforiem podpora produktov od startupov určených na testovanie
OP SlovenskoFond na spravodlivú transformáciu
OP Slovensko – Využívanie prínosov digitalizácie pre občanov, podniky, výskumné organizácie a orgány verejnej správy (ŠC 1.2) – opatrenie 1.2.2 OP Slovensko – Posilnenie udržateľného rastu a konkurencieschopnosti MSP a tvorby pracovných miest v MSP (ŠC 1.3) – opatrenie 1.3.1, 1.3.3 FST – Pilier I – Hospodárska diverzifikácia – opatrenie 1.2, 1.3
výskumné aktivity pokrývajúce celý alebo takmer celý výskumný a inovačný cyklus (TRL 1-9) pre oblasť CCAM vytváranie partnerstiev pre testovacie projekty
Horizon Europe
HE – pilier 2 – klaster Climate, Energy and Mobility – destinácia Safe, Resilient Transport and Smart Mobility services for passengers and goods
Typ prostredia
Možnosti financovania typov aktivít
Mechanizmus
Časť mechanizmu
Uzavreté
vývojové aktivity pokrývajúce záverečné fázy výskumného a inovačného cyklu (TRL 5-9) budovanie testovacej a experimentálnej infraštruktúry riešenia startupových spoločností s veľkým inovatívnym a technologickým potenciálom
Súkromné / zmiešané financovanie
Banky Venture capitál Korporátne financie
dodatočná podpora najrôznejších výskumných testovacích projektov z programu Horizon Europe podpora zriadenia, prevádzky a inovačných aktivít klastra alebo inovačného centra prevádzkujúceho testovacie prostredie výskumné aktivity pokrývajúce celý výskumný a inovačný cyklus (TRL 1-9) pre oblasť kybernetickej bezpečnosti, senzorov a internetu vecí, cloudových riešení vybavenie klastra IKT infraštruktúrou vybavenie testovacieho prostredia alebo vozidla IKT infraštruktúrou (telematikou)
Plán obnovy a odolnosti OP Slovensko
POO – Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania výskumu, vývoja, inovácií a digitálnej ekonomiky (K9) – investícia 1, 2, 5, 6; Digitálne Slovensko (K19) – investícia 5 OP Slovensko – Rozvoj a rozšírenie výskumných a inovačných kapacít a využívania pokročilých technológií (špecifický cieľ 1.1) – opatrenie 1.1.1, 1.1.3, 1.1.4
vybavenie testovacieho prostredia (okruhu, verejnej komunikácie) nabíjacími bodmi
Plán obnovy a odolnosti CEF Horizon Europe
POO – Udržateľná doprava (komponent 3 – K3) – investícia 4 CEF Transport – 6.2.2. Činnosti súvisiace s udržateľnou a multimodálnou mobilitou HE – pilier 2 – klaster Climate, Energy and Mobility – destinácia Clean and competitive solutions for all transport modes
budovanie testovacej a experimentálnej infraštruktúry
Plán obnovy a odolnosti
POO – Digitálne Slovensko – štát v mobile, kybernetická bezpečnosť, rýchly internet pre každého, digitálna ekonomika) (K19) – investícia 5
senzorické systémy, ukladanie a spracovanie údajov v cloude digitalizácia máp testovacích prostredí
OP Slovensko
OP Slovensko – Využívanie prínosov digitalizácie pre občanov, podniky, výskumné organizácie a orgány verejnej správy (ŠC 1.2) – opatrenie 1.2.1
vytváranie partnerstiev pre testovacie projektyinovatívne pilotné projekty inteligentnej mobilityvytváranie a aplikácia dátových platforiempodpora produktov od startupov určených na testovanie
OP Slovensko Fond na spravodlivú transformáciu
OP Slovensko – Využívanie prínosov digitalizácie pre občanov, podniky, výskumné organizácie a orgány verejnej správy (ŠC 1.2) – opatrenie 1.2.2; Posilnenie udržateľného rastu a konkurencieschopnosti MSP a tvorby pracovných miest v MSP (ŠC 1.3) – opatrenie 1.3.1, 1.3.3 FST – Pilier I – Hospodárska diverzifikácia – opatrenie 1.2, 1.3
výskumné aktivity pokrývajúce celý alebo takmer celý výskumný a inovačný cyklus (TRL 1-9) pre oblasť CCAMvytváranie partnerstiev pre testovacie projekty
Horizon Europe
HE – pilier 2 – klaster Climate, Energy and Mobility – destinácia Safe, Resilient Transport and Smart Mobility services for passengers and goods
Typ prostredia
Možnosti financovania typov aktivít
Mechanizmus
Časť mechanizmu
Otvorené kontrolované
dodatočná podpora najrôznejších výskumných testovacích projektov z programu Horizon Europe podpora zriadenia, prevádzky a inovačných aktivít klastra alebo inovačného centra prevádzkujúceho testovacie prostredie výskumné aktivity pokrývajúce celý výskumný a inovačný cyklus (TRL 1-9) pre oblasť kybernetickej bezpečnosti, senzorov a internetu vecí, cloudových riešení vybavenie klastra IKT infraštruktúrou vybavenie testovacieho prostredia alebo vozidla IKT infraštruktúrou (telematikou)
Plán obnovy a odolnosti OP Slovensko
POO – Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania výskumu, vývoja, inovácií a digitálnej ekonomiky (K9) – investícia 1, 2, 5, 6; Digitálne Slovensko (K19) – investícia 5 OP Slovensko – Rozvoj a rozšírenie výskumných a inovačných kapacít a využívania pokročilých technológií (špecifický cieľ 1.1) – opatrenie 1.1.1, 1.1.3, 1.1.4
vybavenie úsekov diaľnic IDS telematika, inteligentné križovatky dátové hospodárstvo pre inteligentnú mobilitu a zber údajov pre politiky založené na dôkazoch
OP Slovensko Fond na spravodlivú transformáciu CEF Horizon Digital Europe
OP Slovensko – Podpora udržateľnej multimodálnej mestskej mobility (ŠC 2.8) – op. 2.8.1, 2.8.3; Rozvoj inteligentnej, bezpečnej, udržateľnej a intermodálnej TEN-T (ŠC 3.1) – op. 3.1.1, 3.1.2; Rozvoj a posilňovanie udržateľnej, inteligentnej a intermod. vnútroštátnej, regionálnej a miestnej mobility (ŠC 3.2) – op. 3.2.2-4 FST – pilier II – opatrenia 2.3 CEF Transport –6.2.1, 6.2.2, 6.2.3, HE – – pilier 2 – klaster Climate, Energy and Mobility – destinácia Clean and competitive solutions for all transport modes DE – Dátový priestor pre inteligentné komunity, Dátový priestor pre mobilitu, Nástroj na testovanie a experimentovanie pre inteligentné mestá a komunity
vybavenie testovacieho prostredia (okruhu, verejnej komunikácie) nabíjacími bodmi
Plán obnovy a odolnosti CEF Horizon Europe
POO – Udržateľná doprava (komponent 3 – K3) – investícia 4 CEF Transport – 6.2.2. Činnosti súvisiace s udržateľnou a multimodálnou mobilitou HE – pilier 2 – klaster Climate, Energy and Mobility – destinácia Clean and competitive solutions for all transport modes
budovanie testovacej a experimentálnej infraštruktúry
Plán obnovy a odolnosti
POO – Digitálne Slovensko – štát v mobile, kybernetická bezpečnosť, rýchly internet pre každého, digitálna ekonomika) (K19) – investícia 5
Typ prostredia
Možnosti financovania typov aktivít
Mechanizmus
Časť mechanizmu
Otvorené kontrolované
senzorické systémy, ukladanie a spracovanie údajov v cloude digitalizácia máp testovacích prostredí
OP Slovensko Digital Europe
OP Slovensko – Využívanie prínosov digitalizácie pre občanov, podniky, výskumné organizácie a orgány verejnej správy (ŠC 1.2) – opatrenie 1.2.1 DE – Dátový priestor pre inteligentné komunity, Dátový priestor pre mobilitu, Nástroj na testovanie a experimentovanie pre inteligentné mestá a komunity
vytváranie partnerstiev pre testovacie projekty inovatívne pilotné projekty inteligentnej mobility vytváranie a aplikácia dátových platforiem podpora produktov od startupov určených na testovanie
OP Slovensko Fond na spravodlivú transformáciu
OP Slovensko – Využívanie prínosov digitalizácie pre občanov, podniky, výskumné organizácie a orgány verejnej správy (ŠC 1.2) – opatrenie 1.2.2; Posilnenie udržateľného rastu a konkurencieschopnosti MSP a tvorby pracovných miest v MSP (ŠC 1.3) – opatrenie 1.3.1, 1.3.3 FST – Pilier I – Hospodárska diverzifikácia – opatrenie 1.2, 1.3
využitie koridorov 5G ako testovacieho prostredia na overenie prípadov použitia vyvinutých v rámci programu Horizont Europe
CEF
CEF Digital – Nasadenie 5G infraštruktúry v Európe
výskumné aktivity pokrývajúce celý alebo takmer celý výskumný a inovačný cyklus (TRL 1-9) pre oblasť CCAM vytváranie partnerstiev pre testovacie projekty
Horizon Europe
HE – pilier 2 – klaster Climate, Energy and Mobility – destinácia Safe, Resilient Transport and Smart Mobility services for pass. and goods
riešenia založené na EGNSS a/alebo Copernicus, ktoré umožňujú nové služby alebo prispievajú k novým službám udržateľnej mobility
Horizon Europe
HP – pilier 2 – klaster Digital, Industry & Space – destinácia:Open strategic autonomy in developing, deploying and using global space-based infrastructures, services, applications and data
Typ prostredia
Možnosti financovania typov aktivít
Mechanizmus
Časť mechanizmu
Otvorené
dodatočná podpora najrôznejších výskumných testovacích projektov z programu Horizon Europe podpora zriadenia, prevádzky a inovačných aktivít klastra alebo inovačného centra prevádzkujúceho testovacie prostredie výskumné aktivity pokrývajúce celý výskumný a inovačný cyklus (TRL 1-9) pre oblasť kybernetickej bezpečnosti, senzorov a internetu vecí, cloudových riešení vybavenie klastra IKT infraštruktúrou vybavenie testovacieho prostredia alebo vozidla IKT infraštruktúrou (telematikou)
Plán obnovy a odolnosti OP Slovensko
POO – Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania výskumu, vývoja, inovácií a digitálnej ekonomiky (K9) – investícia 1, 2, 5, 6; Digitálne Slovensko (K19) – investícia 5 OP Slovensko – Rozvoj a rozšírenie výskumných a inovačných kapacít a využívania pokročilých technológií (špecifický cieľ 1.1) – opatrenie 1.1.1, 1.1.3, 1.1.4
riadenie premávky všeobecne, riadenie bezpečnej a efektívnej dopravy na lokálnej alebo regionálnej úrovni, integrované dopravné a tarifné systémy vybavenie úsekov diaľnic IDS telematika, inteligentné križovatky dátové hospodárstvo pre inteligentnú mobilitu a politiky založené na dôkazoch
OP Slovensko Fond na spravodlivú transformáciu CEF Horizon Digital Europe
OP Slovensko – Podpora udržateľnej multimodálnej mestskej mobility (ŠC 2.8) – op. 2.8.1, 2.8.3; Rozvoj inteligentnej, bezpečnej, udržateľnej a intermodálnej TEN-T (ŠC 3.1) – op. 3.1.1, 3.1.2; Rozvoj a posilňovanie udržateľnej, inteligentnej a intermod. vnútroštátnej, regionálnej a miestnej mobility (ŠC 3.2) – op. 3.2.1-4 FST – pilier II – opatrenia 2.3 CEF Transport –6.2.1, 6.2.2, 6.2.3, HE – – pilier 2 – klaster Climate, Energy and Mobility – destinácia Clean and competitive solutions for all transport modes DE – Dátový priestor pre inteligentné komunity, Dátový priestor pre mobilitu, Nástroj na testovanie a experimentovanie pre inteligentné mestá a komunity
vybavenie testovacieho prostredia (okruhu, verejnej komunikácie) nabíjacími bodmi
Plán obnovy a odolnosti CEF Horizon Europe
POO – Udržateľná doprava (komponent 3 – K3) – investícia 4 CEF Transport – 6.2.2. Činnosti súvisiace s udržateľnou a multimodálnou mobilitou HE – pilier 2 – klaster Climate, Energy and Mobility – destinácia Clean and competitive solutions for all transport modes
budovanie testovacej a experimentálnej infraštruktúry
Plán obnovy a odolnosti
POO – Digitálne Slovensko – štát v mobile, kybernetická bezpečnosť, rýchly internet pre každého, digitálna ekonomika) (K19) – investícia 5
Typ prostredia
Možnosti financovania typov aktivít
Mechanizmus
Časť mechanizmu
Otvorené
senzorické systémy, ukladanie a spracovanie údajov v cloude digitalizácia máp testovacích prostredí
OP Slovensko Digital Europe
OP Slovensko – Využívanie prínosov digitalizácie pre občanov, podniky, výskumné organizácie a orgány verejnej správy (ŠC 1.2) – opatrenie 1.2.1 DE – Dátový priestor pre inteligentné komunity, Dátový priestor pre mobilitu, Nástroj na testovanie a experimentovanie pre inteligentné mestá a komunity
vytváranie partnerstiev pre testovacie projekty inovatívne pilotné projekty inteligentnej mobility vytváranie a aplikácia dátových platforiem podpora produktov od startupov určených na testovanie
OP Slovensko Fond na spravodlivú transformáciu
OP Slovensko – Využívanie prínosov digitalizácie pre občanov, podniky, výskumné organizácie a orgány verejnej správy (ŠC 1.2) – opatrenie 1.2.2; Posilnenie udržateľného rastu a konkurencieschopnosti MSP a tvorby pracovných miest v MSP (ŠC 1.3) – opatrenie 1.3.1, 1.3.3 FST – Pilier I – Hospodárska diverzifikácia – opatrenie 1.2, 1.3
využitie koridorov 5G ako testovacieho prostredia na overenie prípadov použitia vyvinutých v rámci programu Horizont Europe
CEF
CEF Digital – Nasadenie 5G infraštruktúry v Európe
výskumné aktivity pokrývajúce celý alebo takmer celý výskumný a inovačný cyklus (TRL 1-9) pre oblasť CCAM vytváranie partnerstiev pre testovacie projekty
Horizon Europe
HE – pilier 2 – klaster Climate, Energy and Mobility – destinácia Safe, Resilient Transport and Smart Mobility services for pass. and goods
riešenia založené na EGNSS a/alebo Copernicus, ktoré umožňujú nové služby alebo prispievajú k novým službám udržateľnej mobility
Horizon Europe
HP – pilier 2 – klaster Digital, Industry & Space – destinácia:Open strategic autonomy in developing, deploying and using global space-based infrastructures, services, applications and data
budovanie living labs autonómna kyvadlová doprava, automatizované mestské doručovanie
OP Slovensko Digital Europe
OP Slovensko – Využívanie prínosov digitalizácie pre občanov, podniky, výskumné organizácie a orgány verejnej správy (ŠC 1.2) – opatrenie 1.2.2 DE – Dátový priestor pre inteligentné komunity, Dátový priestor pre mobilitu, Nástroj na testovanie a experimentovanie pre inteligentné mestá a komunity
Rivium ParkShuttle, ktorý funguje od roku 1999 (ale v súčasnosti je sa modernizuje na tretiu generáciu) prepravuje približne 2 500 cestujúcich denne z neďaleko stanice metra do biznis parku, ktorý by bol inak odrezaný od verejnej dopravy. Parkshuttle je plne autonómny mikrobus, ktorý jazdí na pevnej trase od pondelka do piatku. V pracovných dňoch premáva kyvadlová doprava medzi 6:00 a 21:00. Počas dopravnej špičky he možné využiť kyvadlový Parkshuttle každých 2,5 minúty. Mimo špičky jazdí ParkShuttle podľa dopytu.Výsledky mali položiť základ pre rakúsky referenčný model pre testovanie a prevádzku autonómnych kyvadlových autobusov v reálnom svete v systémoch regionálnej mobility.V roku 2018 bolo unikátne ohľadom Parkshuttile to, že bolo jediné prevádzkované automatizované cestné vozidlo v Európe v stálej (finančne výnosnej) službe.
Zdroj financovania
N/A
Spôsob financovania
N/A
Objem financovania
N/A
Vlastníctvo infraštruktúry
Verejný majetok – (cesta), Parkshuttle je v súkromnom vlastníctve organizácie Transdev Holandsko
Plne autonómne vozidlá, mobilita ako služba (MaaS), infotainment
Rok vzniku (trvanie projektu)
11/2014 – 11/2015
Opis / ciele / služby
Projekt WEpods fungoval na verejných komunikáciách v zmiešanej premávke. Riadiaca miestnosť monitorovala prevádzku a bezpečnosť vozidla a spočiatku mal hostí vo vozidle sprevádzať steward. WEpods sa mal spočiatku zameriavať na pevnú trasu s plánovaným rozšírením na nové trasy a do iných regiónov v Holandsku. Používané boli dve vybavené vozidlá EZ-10 of EasyMile z projektu Citymobil2. Zahraniční hostia Wageningen University & Research centre (WUR) si mohli rezervovať vozidlo WEpod prostredníctvom aplikácie. WEpod čakal na návštevníka na vlakovej stanici, ten si ho mohol otvoriť pomocou svojho smartfónu. Vozidlo jazdilo do WUR a po študentskom meste maximálnou rýchlosťou 25 kilometrov za hodinu. Počas cesty hosť dostal informácie o prostredí a vozidle.
Zdroj financovania
Verejné (Holandsko)
Spôsob financovania
Grant
Objem financovania
N/A
Vlastníctvo infraštruktúry
Verejný majetok – univerzita, provincia Gelderland (automobily, cesta, diaľnica)
Ericsson, BMW Group, Deutsche Bahn, Deutsche Telekom, Telefónica Deutschland and Vodafone (Výber najzaujímavejších členov)
Typ testovacieho prostredia
Otvorené prostredie – podmienky reálnej premávky, Kontrolované otvorené prostredie
Prípady použitia
Prepojená mobilita, plánovanie multimodálnej dopravy, vzdialená asistencia vodičom, bezpečnosť, plne autonómne vozidlá, parkovanie
Rok vzniku (trvanie projektu)
2016 – 2020
Opis / ciele / služby
Cieľom je urýchliť výskum a vývoj (R&D) 5G v Nemecku a v Európe, ako aj uľahčiť integráciu technologických požiadaviek z rôznych odvetví do pripravovaných medzinárodných aktivít v oblasti štandardizácie technológie 5G.5G-ConnectedMobility vytvára vyhradenú sieťovú infraštruktúru a aplikačné prostredie na analýzu a testovanie 5G v reálnom čase pre spojenie vozidlo-vozidlo, vozidlo-infraštruktúra a železnica-infraštruktúra. Projekt je založený na testovacej dráhe cca 30 km po diaľnici A9 a vysokorýchlostnej železničnej trati medzi Norimberg-Feucht a Greding v Bavorsku, Nemecko.
Zdroj financovania
Projekt podporilo Spolkové ministerstvo dopravy a digitálnej infraštruktúry, ako aj Bavorská správa výstavby ciest (riaditeľstvo diaľnic v Severnom Bavorsku).
Spôsob financovania
Informácia ohľadom spôsobu financovania nebola zverejnená
Objem financovania
Informácia ohľadom objemu financovania nebola zverejnená
Vlastníctvo infraštruktúry
Národný majetok (cesta, diaľnica, železnica), technické vybavenie bolo zabezpečené pomocou zakladajúcich členov iniciatívy
Klienti
Za klientov tohto projektu je možné považovať členov (partnerov) ktorí sú uvedení vyššie.
Rakúsky vlajkový projekt „Digibus Austria“ mal za cieľ podporovať a stimulovať výskum a testovanie metód, technológií a modelov na preukázanie spoľahlivej a dopravne bezpečnej prevádzky automatizovaných kyvadlových autobusov na otvorených cestách v zmiešanej premávke v regionálnom jazdnom prostredí na úrovni automatizovanej jazdy 3 („Podmienená automatizácia“) a vytvorenie základov pre úroveň automatizácie 4 („Vysoká automatizácia“).
Zdroj financovania
Verejné (Rakúsko)
Spôsob financovania
Grant – Projekt financuje Rakúska agentúra na podporu výskumu FFG a Spolkové ministerstvo pre ochranu klímy, životné prostredie, energetiku, mobilitu, inovácie a technológie v rámci programu financovania MOTF „Mobilita budúcnosti“.
Objem financovania
Celkové náklady na projekt: 4,1 milióna €, financovanie: 3 milióny €. Náklady na prevádzku kyvadlovej dopravy: Minimálne 15 000 € mesačne.
Vlastníctvo infraštruktúry
Verejný majetok (cesta, uzavretý testovací okruh)
Klienti
Klientmi sú účastníci projektu, prevádzkovatelia dopravných služieb, samospráva.
Universita Degli Studi Di Firenze (Koordinátor projektu)
Členovia
ROBOSOFT Services Robots, Institut National de Recherche en Informatique et Automatique, Administration de l’Equipement et des Deplacements (výber najzaujímavejších členov)
Typ testovacieho prostredia
Otvorené prostredie – podmienky reálnej premávky
Prípady použitia
Plné autonómne vozidlá, bezpečnosť, úprava legislatívy umožňujúca efektívnejšie nasadenie autonómnych vozidiel
Rok vzniku (trvanie projektu)
09/2012 – 08/2016
Opis / ciele / služby
Pre hladký proces implementácie autonómnych vozidiel mal CityMobil2 za cieľ odstrániť zábrany, ktoré v súčasnosti bránia obstarávaniu a implementácii danej technológie. CityMobil2 spolupracoval s dvanástimi mestami, ktoré mali prehodnotiť svoje plány v rámci mobility a prijať zmeny všade tam, kde sa budú javiť ako efektívne pre automatizované dopravné systémy. CityMobil2 mal potom v pláne vybrať 5 najlepších prípadov (z 12 miest) na organizovanie skúšok. V rámci projektu sa zaobstarali dve sady automatizovaných vozidiel a doručili sa do piatich najmotivovanejších miest na 6 až 8-mesačné skúšobné obdobie v každom meste.Na zmenu právneho rámca CityMobil2 plánoval vytvoriť pracovnú skupinu s vedcami, tvorcami podporujúcich systémov, mestami a národnými certifikačnými orgánmi. Pracovná skupina mala eventuálne predložiť návrh európskej smernice na stanovenie spoločného právneho rámca na certifikáciu automatizovaných dopravných systémov.Nakoniec pracovná štúdia mala posúdiť potenciál vplyvu automatizovaných systémov na európsku ekonomiku a všetky prípadné negatívne účinky.
Zdroj financovania
Verejné (Európske fondy)
Spôsob financovania
Program: FP7-TRANSPORT – Transport (Including Aeronautics) – Horizontal activities for implementation of the Transport Programme (TPT)
Objem financovania
€15 286 790 (EU: €9 500 000 (62%))
Vlastníctvo infraštruktúry
Národný majetok (cesta, diaľnica), vybavenie bolo zabezpečené z financií projektu a je teda vo vlastníctve CityMobil2
19. ENabling SafE Multi-Brand pLatooning for Europe
Entita
Nederlandse Organisatie Voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (koordinátor projektu)
Členovia
Scania, Volvo Bus Corporation, Iveco, DAF, Man Truck. (výber najzaujímavejších členov)
Typ testovacieho prostredia
Otvorené prostredie – podmienky reálnej premávky, uzavretý okruh
Prípady použitia
Platooning osobných vozidiel alebo kamiónov, bezpečnosť
Rok vzniku (trvanie projektu)
06/2018 – 03/2022
Opis / ciele / služby
Hlavným cieľom projektu ENSEMBLE je otestovať platooning nákladných vozidiel viacerých značiek výrobcov v Európe s cieľom zlepšiť spotrebu paliva, bezpečnosť a kontinuálnosť chodu premávky. Naplnenie týchto cieľov je naplánované testovaním jazdy šiestich kamiónov rôznych značiek v jednej (alebo viacerých) skupinách v reálnych podmienkach premávky s prechodom cez štátne hranice.V rámci daného projektu sú definované následne ciele:Pracovať na štandardizácii rôznych aspektov platooningu vozidiel: manévre na vytváranie a rozpúšťanie skupiny, prevádzkové podmienky, komunikačné protokoly a bezpečnostné mechanizmy. Real-life platooning nákladných vozidiel: Plánované praktické testy na testovacích dráhach a na cestáćh s reálnou premávkou slúžia na:1. testovanie „learning by doing“ v rámci koridoru C-ITS v Európe,2. posúdiť vplyv na dopravu, infraštruktúru a logistiku pri zhromažďovaní relevantných údajov o kritických scenároch a3. propagovať platooning viacerých značiek prostredníctvom záverečného stretnutia.
Zdroj financovania
Verejné (Európske fondy)
Spôsob financovania
Program: H2020-EU.3.4. – Horizon 2020: Smart, Green and Integrated Transport
Objem financovania
€ 25 949 017 (EU: €19 780 383 (76%))
Vlastníctvo infraštruktúry
Národný majetok (cesty, diaľnice), bez informácií ohľadom vlastníctva uzavretej testovacej dráhy
Klienti
Za klientov tohto projektu je možné považovať členov (partnerov) ktorí sú uvedení vyššie.
Nemecko – Belgicko – Česká republika – Holandsko – Spojené kráľovstvo
20. Managing Automated Vehicles Enhances Network
Entita
Deutsches Zentrum für Luft Und Raumfahrt E.v (vedúci partner)
Členovia
Gemeente Helmond, Hyundai Motor Europe Technical Center Gmbh, Dynniq Nederland Bv, Tomtom Development Germany Gmbh, Royal Borough Of Greenwich, Polis – Promotion Of Operational Links With Integrated Services, Association Internationale – Belgium, Map Traffic Management Bv – Netherlands, České vysoké učení technické v Praze
Typ testovacieho prostredia
Simulačné prostredie, uzavretý okruh, otvorené prostredie
Prípady použitia
Plne autonómne vozidlá, bezpečnosť, riadenie premávky všeobecne, svetelné križovatky, platooning, ADAS
Rok vzniku (trvanie projektu)
09/2016 – 08/2019
Opis / ciele / služby
Vysoko automatizované vozidlá a kooperatívne technológie ITS budú v blízkej budúcnosti čoraz viac prítomné. Kombináciou oboch sa môže vedenie (skupiny, platoon) takýchto vozidiel výrazne zlepšiť najmä v mestských oblastiach.Problematika riadenia automatizovaných vozidiel na signalizovaných križovatkách a koridoroch bola riešená v rámci projektu MAVEN (Managing Automated Vehicles Enhances Network). Tieto poznatky rozširujú a spájajú systémy vozidiel pre plánovanie trajektórie, manévrov a systémy infraštruktúry pre adaptívnu optimalizáciu semaforov. Semafory prispôsobujúce časovanie signálu tak, aby uľahčili pohyb organizovaným skupinám a naopak, prinesú podstatne lepšie využitie kapacity infraštruktúry ako sú zníženie meškania vozidiel a emisií. Projekt MAVEN vybuduje prototyp systému pre testy v teréne a rozsiahle modelovanie na hodnotenie vplyvu, prispeje k rozvoju podporných technológií, ako sú komunikačné štandardy a vysoko presné mapy, vyvinie techniky ADAS na začlenenie zraniteľných účastníkov cestnej premávky.Okrem toho bude MAVEN zahŕňať hodnotenie používateľov, vypracovanie plánu na zavedenie automatizácie vozidiel a ciest na podporu dopravných úradov pri pochopení zmien v ich úlohách a úlohách systémov riadenia dopravy. Nakoniec bude napísaná „biela kniha“ MAVEN o „riadení automatizovaných vozidiel v prostredí inteligentného mesta“, aby prezentovala výsledky projektu MAVEN do širšej perspektívy osobnej dopravy v inteligentných mestách budúcnosti a začlenila ich do princípov a technológií inteligentných miest.Testy boli vykonané na testovacom okruhu v Peine-Edesse pri Hannoveri a v Griesheime pri Darmstadte a v otvorenom prostredí na Tostmannplatz v Braunsweigu.
Zdroj financovania
Verejné (Európske fondy)
Spôsob financovania
Program: H2020-EU.3.4. – Horizon 2020: Smart, Green and Integrated Transport
Objem financovania
€3 149 661 (EÚ: €3 149 661 (100%))
Vlastníctvo infraštruktúry
Národný majetok (cesta, diaľnice), ďalšia technická infraštruktúra vo vlastníctve členských inštitúcií
Klienti
Daný projekt nie je komerčný, neexistujú žiadni klienti
Daimler, Ford, Volvo, Mercedes – Benz, Fiat, Opel, Renault, PSA Peugeot, BMW (Výber najzaujímavejších členov z celkového počtu 31)
Typ testovacieho prostredia
Otvorené prostredie – podmienky reálnej premávky
Prípady použitia
Plne autonómne vozidlá, bezpečnosť, úprava legislatívy umožňujúca efektívnejšie nasadenie autonómnych vozidiel
Rok vzniku (trvanie projektu)
01/2014 – 06/2017
Opis / ciele / služby
AdaptIVe mal za cieľ zvýšiť výkon a zlepšiť akceptáciu automatizovaného riadenia osobných a nákladných vozidiel v reálnej premávke. Projekt vyvíjal nové integrované automatizované funkcie na zlepšenie bezpečnosti premávky minimalizovaním účinkov ľudských chýb a na zvýšenie efektivity premávky plynulejším tokom a znížením dopravných zápch. Tento prístup bol založený na koncepte zdieľaného riadenia, ktorý zabezpečuje správnu spoluprácu medzi vodičom a automatizáciou. Realizovanie daného prístupu bolo umožnené pomocou kooperatívnych technológií vozidiel, pokročilých snímačov prekážok a adaptívnych schém, kde úroveň automatizácie dynamicky reaguje na situáciu. Projekt mal za ambíciu predviesť a vyhodnotiť osem vozidiel – sedem osobných a jedno nákladné vozidlo – s rôznymi úrovňami automatizovaných funkcií. AdaptIVe sa taktiež zaoberal právnymi otázkami, ktoré mohli mať vplyv na úspešné uvedenie automatizovaných dopravných systémov na trh. Preukázaním týchto výsledkov mal AdaptIVe za ambíciu výrazne zlepšiť vedomostnú základňu pre automatizované riadenie a posilniť pozíciu európskeho priemyslu v oblasti inteligentných vozidiel a cestnej bezpečnosti.
Zdroj financovania
Verejné (Európske fondy)
Spôsob financovania
Program: FP7-ICT – Information and Communication Technologies
Objem financovania
€24 117 279 (EU: €14 300 000 (59%))
Vlastníctvo infraštruktúry
Predpokladané verejné vlastníctvo (cesty, diaľnice) v kombinácii s vybavením poskytnutým zakladajúcimi členmi – súkromnými spoločnosťami
Otvorené prostredie – podmienky reálnej premávky, uzavretý okruh
Prípady použitia
Parkovanie, križovatky, plne autonómne vozidlá, prepojená mobilita, riadenie premávky všeobecne
Rok vzniku (trvanie projektu)
05/2017 – 04/2020
Opis / ciele / služby
Poslaním CoEXist bolo systematicky zvyšovať kapacitu dopravných úradov a iných zainteresovaných strán v oblasti mestskej mobility, aby sa pripravili na prechod na spoločnú prepojenú cestnú sieť so zvyšujúcim sa počtom automatizovaných vozidiel, využívajúcich rovnakú cestnú sieť ako konvenčné vozidlá. Cieľom CoEXist bolo umožniť účastníkom mobility stať sa „pripravenými na autonómne vozidlá“. CoEXist vyvíjal špecifický rámec a mikroskopické aj makroskopické dopravné modely ktoré zohľadňujú zavedenie automatizovaných vozidiel do zmiešanej premávky. Nástroje vyvinuté v rámci CoEXist testovali zároveň aj dopravné úrady v štyroch vopred naplánovaných mestách: Helmond (NL), Milton Keynes (UK), Göteborg (SE) a Stuttgart (DE) s cieľom posúdiť „pripravenosť na AV“ v ich miestne navrhnutých prípadov použitia.
Zdroj financovania
Verejné (Európske fondy)
Spôsob financovania
Program: H2020-EU.3.4. – Horizon 2020: Smart, Green and Integrated Transport
Taliansko – Francúzsko – Portugalsko – Slovensko – Španielsko
23. Freight Urban RoBOTic vehicle
Entita
Universita Di Pisa (vedúci partner projektu)
Členovia
7 ďalších členov (výber najzaujímavejších): DHL Parcel Germany, ZŤS Výskumno-vývojový ústav Košice As, Institut National de Recherche en Informatique et Automatique, Persico Spa
Typ testovacieho prostredia
Otvorené prostredie – podmienky reálnej premávky
Prípady použitia
Automatizované mestské doručovanie, plne autonómne vozidlá
Rok vzniku (trvanie projektu)
11/2011 – 12/2015
Opis / ciele / služby
V rámci projektu sa vyvinie FURBOT, prototyp vozidla, ktorý fakticky demonštruje očakávané výsledky projektu. Hlavnými paradigmami nového dizajnu vozidla sú: energetická účinnosť, udržateľnosť, mobilita obratnosť, modularita, inteligentné automatizované riadenie a robotizácia manipulácie s nákladom.Cieľ a motivácia:Plne elektrický prototyp vozidlaEnergeticky úspornéObratná pohyblivosťVybavené robotickým zariadením na nakladanie/vykladanieĽahký materiál s vysokou pevnosťouVybavený vnímavým systémom a inteligentným ovládanímŠtandardizované nákladné jednotkyDiskrétny simulátor času na analýzu a správu siete vozového parku FURBOT
Zdroj financovania
Verejné (Európske fondy) – FP7-TRANSPORT – Transport (Including Aeronautics) – Horizontal activities for implementation of the transport programme (TPT)
Spôsob financovania
Grant z programu FP7-TRANSPORT – Transport (Including Aeronautics) – Horizontal activities for implementation of the Transport Programme (TPT)Téma GC.SST.2011.7-10. – Architectures of Light Duty Vehicles for urban freight transportVýzva FP7-SST-2011-RTD-1
Objem financovania
€ 3 223 341 (EU: € 2 269 961 (70%))
Vlastníctvo infraštruktúry
Informácia ohľadom vlastníctva infraštruktúry nebola zverejnená
EÚ – Turecko – Spojené kráľovstvo – Čína (projekty s mimoeurópskymi partnermi)
24. 5G for cooperative & connected automated MOBIility on X-border corridors
Entita
European Road Transport Telematics implementation Coordination Organisation (ERTICO) – Intelligent Transport Systems & Services Europe, Belgicko (vedúci partner projektu)
Členovia
65 účastníkov – napr. Nokia Solutions And Networks Portugal Sa, Instituto Da Mobilidade E Dos Transortes Terrestres Instituto Publico – Portugal, Gemeente Helmond – Netherlands, Shandongská akadémia vied, univerzita Aalto v Otaniemi, Yeonggwang (výber najzaujímavejších členov)
Typ testovacieho prostredia
Otvorené prostredie – podmienky reálnej premávky, uzavretý okruh (mestské koridory, cezhraničné koridory)
Prípady použitia
Rôzne prípady použitia CCAM s využitím 5G, platooning kamiónov, bezpečnosť, parkovanie, kooperatívne predbiehanie, jazda v mestskom prostredí, detekcia účastníkov cestnej premávky, diaľkové ovládanie vozidla, aktualizácia HD máp, infotainment.
Rok vzniku (trvanie projektu)
11/2018 – 10/2021 (podľa Cordis do 07/2022)
Opis / ciele / služby
5G-MOBIX sa zameriava na testovanie CCAM pozdĺž cezhraničných a mestských koridorov pomocou základných technologických inovácií 5G, na kvalifikáciu infraštruktúry 5G a vyhodnotenie jej výhod v kontexte CCAM, ako aj na definovanie scenárov nasadenia a identifikáciu a reagovanie na štandardizáciu a medzery v spektre.5G-MOBIX najskôr zadefinuje scenáre, ktoré si vyžadujú pokročilú konektivitu poskytovanú prostredníctvom 5G a požadované funkcie, ktoré umožnia tieto pokročilé prípady použitia CCAM. Tieto pokusy umožnia vykonávať hodnotenia vplyvu a definovať aj dopady biznis stránku problému a analýzu nákladov a výnosov. V dôsledku týchto hodnotení a tiež medzinárodných konzultácií s verejnosťou a zainteresovanými stranami z odvetvia, 5G-MOBIX navrhne pohľady na nové obchodné príležitosti pre CCAM s podporou 5G a odporúčania a možnosti pre nasadenie.5G-MOBIX plánuje otestovať a následne vyhodnotiť niekoľko prípadov použitia CCAM, pokročilých vďaka novej generácii mobilných sietí 5G. Spomedzi možných scenárov, ktoré sa majú vyhodnotiť pomocou technológií 5G, 5G-MOBIX zvýšil potenciálny prínos 5G s nízkou spoľahlivou latenciou komunikácie vylepšeným mobilným širokopásmovým pripojením – kooperatívne predbiehanie, zlučovanie jazdných pruhov na diaľnici, platooning nákladných vozidiel, parkovanie s obsluhou, mestské prostredie, detekcia účastníkov cestnej premávky, diaľkové ovládanie vozidla, priehľadnosť, aktualizácia HD máp, médiá a zábava.Osem skúšobných testovacích prostredí bolo vybraných tak, aby pokryli najnáročnejšie scenáre a prípady použitia:1. Čína: Mestská skúšobná lokalita Jinan sa nachádza v Shandongskej akadémii vied.2. Fínsko: Mestská skúšobná lokalita ESPOO sa nachádza v areáli univerzity Aalto v Otaniemi.3. Francúzsko: Francúzske mestské skúšobné miesto pozostáva z dvoch lokalít.4. Nemecko: Infraštruktúra 5G-MOBIX v Nemecku pozostáva z dvoch otvorených a mestských koridorov.5. Južná Kórea: Mestská skúšobná lokalita Yeonggwang v Južnej Kórei bude využívať juhokórejský high-tech priemysel.6. Holandsko: Holandské (medzi)mestské a diaľničné skúšobné miesto sa nachádza v oblasti špičkových technológií Eindhoven-Helmond.7. Grécko – Turecko: cezhraničný koridor sa nachádza na juhovýchodných hraniciach Európy.
Zdroj financovania
Verejné (Európske fondy) – Horizon 2020
Spôsob financovania
Granty z programu: H2020-EU.2.1 – Horizon 2020: INDUSTRIAL LEADERSHIP – Leadership in enabling and industrial technologiesVýzva: H2020-ICT-2018-20
EÚ – Spojené kráľovstvo – Chorvátsko – Čína (projekty s mimoeurópskymi partnermi)
25. 5G HarmoniseD Research and TrIals for serVice Evolution between EU and China
Entita
Eurescom – European Institute For Research And Strategic Studies In Telecommunications, Nemecko (vedúci partner projektu)
Členovia
20 účastníkov – napr. University Of Kent, JRC -Joint Research Centre- European Commission, University Of Surrey (výber najzaujímavejších členov)
Typ testovacieho prostredia
Simulačné prostredie, kontrolované otvorené prostredie
Prípady použitia
Prepojenie vozidiel pomocou siete 5G, križovatky, bezpečnosť
Rok vzniku (trvanie projektu)
09/2018 – 02/2021 (podľa Cordis 06/2021)
Opis / ciele / služby / Opis služieb
5G-DRIVE testuje a overuje interoperabilitu medzi sieťami 5G v EÚ a Číne pracujúcimi v pásmach 3,5 GHz pre rozšírené mobilné širokopásmové pripojenie (eMBB) a 3,5 a 5,9 GHz pre scenáre V2X. Hlavnými cieľmi je posilniť harmonizáciu 5G siete a spoluprácu v oblasti výskumu a inovácií medzi EÚ a Čínou prostredníctvom silných prepojených skúšobných a výskumných aktivít so záväzkom vzájomnej podpory zo strany čínskeho projektu „Veľká skúška výskumu a vývoja produktov 5G“ pod vedením China Mobile.Na dosiahnutie týchto cieľov a dosiahnutie vplyvu na skoré prijatie 5G technológie, 5G-DRIVE štruktúruje svoje hlavné činnosti do troch pilierov.1. V prvom pilieri sa majú vyskúšať najnovšie kľúčové technológie 5G v scenároch eMBB a V2X v predkomerčných 5G sieťach.2. Druhý pilier sa má zamerať na výskum kľúčových inovácií v segmentovaní sietí, virtualizácii sietí, transportnej sieti 5G, edge computingu a nových funkciách rádia na vyplnenie medzier medzi štandardmi a nasadením v reálnom svete.3. Tretí pilier má presadzovať spoluprácu EÚ a Číny v oblasti 5G na všetkých úrovniach.
Zdroj financovania
Verejné (Európske fondy) – Horizon 2020
Spôsob financovania
Grant z programu H2020-EU.2.1 – Horizon 2020: H2020-EU.2.1.1. INDUSTRIAL LEADERSHIP – Leadership in enabling and industrial technologiesTéma: ICT-22-2018 – EU-China 5G CollaborationVýzva H2020-ICT-2018-20
Prípadová štúdia č. 1 – U Smart Zone, Ústí nad Labem, Česká republika
Iniciátorom projektu testovacieho prostredia bolo mesto Ústí nad Labem. Najprv vznikli dva dokumenty – Metodika pre výber reálnych komunikácií a štúdia uskutočniteľnosti Studie proveditelnosti „U SMART ZONE”. Štúdiu uskutočniteľnosti pripravili v r. 2018 KPMG, s.r.o. a Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického (FD ČVUT) v Prahe. Štúdia bola podporená 2 mil. Kč zo Státního fondu dopravní infrastruktury. Vytipované boli dva okruhy 7-km a 20-km okruh, pričom dlhší okruh opúšťal teritórium mesta a viedol čiastočne i diaľnicou. Vlastníkmi komunikácií je mesto, kraj a štát, správcami štátny a krajský správca a mesto. Ako základný predpoklad uskutočniteľnosti štúdia predpokladala, že mesto vytvorí so zainteresovanými stranami spoluprácu v podobe klastra. Základným členom by mal byť štát – ideálne Ministerstvo dopravy ČR (politická, legislatívna, finančná podpora, vlastník a správca časti infraštruktúry). Ako vlastník a správca častí komunikácií by to tiež mal byť kraj. Významným partnerom by boli vedecko-výskumné inštitúcie a vysoké školy vykonávajúce výskum samostatne alebo v partnerstvách so súkromnými spoločnosťami. Zúčastnené firmy by mohli financovať prevádzku testovacieho okruhu prenájmom pre vlastné testovanie a vývoj alebo cez výskumné projekty, na ktoré získajú dotácie. Investičné náklady na minimalistický variant projektu testovacej dráhy boli odhadnuté na 49 mil. Kč, náklady na maximalistický variant na 120 mil. Kč (prispôsobenie, úprava a pasportizácia cestných komunikácií, technológie, prenájom a propagácia projektu). Ročné prevádzkové náklady na minimalistický variant projektu testovacej dráhy boli odhadnuté na 27 mil. Kč, náklady na maximalistický variant na 55 mil. Kč (údržba, upratovanie, mzdové náklady na personál, právne služby).
Vlastníkov a správcov infraštruktúry je teda viacero: Statutární město Ustí nad Labem, správa svetelných križovatiek – NTD Group a.s., Ústecký kraj (prevádzkovateľ Správa a údržba silnic Ústeckého kraje), Česká republika (prevádzkovateľ Ředitelstvi silnic a dálnic ČR). Ukazuje sa, že rôzne vlastníctvo celý projekt značne komplikuje. Komunikácia s rôznymi subjektmi nie je jednoduchá, majú rôzne priority, nie sú flexibilné – investície vyžadujú dlhé plánovanie, schvaľovanie a potrebujú prejsť komplikovaným procesom verejného obstarávania. Rozvoj polygónu z hľadiska fyzickej infraštruktúry obmedzuje hlavne nedostatok financií. Až v roku 2023 by mala prebehnúť rekonštrukcia ul. Mezní, ktorá tvorí významný úsek na okruhu po Severní Terase.
Výsledkom bolo, že projekt sa neuskutočnil v pôvodnej forme a ďalšie investície do infraštruktúry neprebehli. Po komunikácii s potenciálnymi partnermi sa pristúpilo k tvorbe virtuálneho modelu polygónu – kratšieho okruhu v časti Severní Terasa. Po jeho vytvorení bude možné testovanie scenárov vo virtuálnom prostredí. Na projekte participuje Inovační centrum Ústeckého kraje a realizuje ho FD ČVUT z vlastných zdrojov (1,5 mil. Kč), keďže sa nepodarilo získať dotáciu z programu TACR Doprava 2020+ (Program Ministerstva dopravy na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálneho vývoja a inovacií v oblasti dopravy implementovaný cez Technologickú agentúru ČR). Rokuje sa o podpore z projektu Centra dopravního výzkumu (vedecko-výskumná organizácia v pôsobnosti Ministerstva dopravy).
V oblasti sa vykonalo niekoľko menších testovaní. Prebehlo pilotné testovanie komunikácie V2X. V spolupráci FD ČVUT a AUREL CZ bol vykonaný test zameraný na interakciu vozidla s ďalšími účastníkmi cestnej premávky. Konali sa rokovania na pilotné nasadenie menších projektov vývoja autonómnych platforiem od niekoľkých malých firiem – startupov. Z dôvodu stavebných prác nebol vykonaný konkrétny prípad použitia v ústeckej nemocnici. Jedným z hýbateľov týchto projektov je Inovační centrum Ústeckého kraje (spolok založený Ústeckým krajom, Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně a Hospodárskou komorou Ústeckého kraje).
Z doteraz získaných skúseností dáva nateraz v aktuálnych podmienkach virtuálny model väčší zmysel ako fyzické testovacie prostredie. Otvorené prostredie pre testovanie je v súčasnej dobe značne problematické z hľadiska legislatívy, uzavreté testovacie polygóny majú v tomto z hľadiska bezpečnosti a stupňa komplikovanosti prípravy a vykonania testovania výhodu. Pre financovanie testovania v ČR sú stále najdôležitejšie verejné zdroje a pre politikov, ktorí o ich financovaní rozhodujú, ide ešte stále o vzdialenú a neatraktívnu tému.
Prípadová štúdia č. 2 – Mcity Test Facility, Ann Arbor, USA
V roku 2014 University of Michigan oznámila plány na spustenie pokročilého centra výskumu mobility. Následne bola vybudovaná infraštruktúra uzavretého testovacieho prostredia, ktorého väčšia časť bola financovaná z verejných zdrojov (grant štátu Michigan a vlastné zdroje univerzity). Technické vybavenie testovacieho prostredia poskytli súkromné firmy. Testovací okruh Mcity pozostáva z 16 akrov ciest a dopravnej infraštruktúry nastavených ako mestské prostredie na pozemku univerzity vybavených technológiami 5G a V2X. Infraštruktúru prostredia a podmienky testovania je možné ovládať pomocou cloudového softvéru Mcity OS, rozšírená realita umožňuje testovanému autu interagovať s virtuálne prepojenými vozidlami v reálnom čase. K dispozícii sú testovacie autá a podpora testovania. Okrem uzavretého testovacieho prostredia bolo v rámci Mcity vybudované aj simulačné prostredie, ktoré je bezpečnejšie, jednoduchšie a lacnejšie na prevádzku testovacích scenárov.Okrem vyššie spomínaných typov testovacích prostredí Mcity testuje a demonštruje vznikajúce technológie prepojených a automatizovaných vozidiel aj v reálnych podmienkach na cestách v Ann Arbor a juhovýchodnom Michigane. Infraštruktúra uzavretého a simulačného testovacieho prostredia je vo vlastníctve University of Michigan. Vlastníkmi a správcami infraštruktúry komunikácií je mesto a štát.
Mcity pozostáva z verejno-súkromného partnerstva, ktoré spája výskumníkov z priemyslu, vlády a U-M v rámci kampusu s cieľom transformovať mobilitu v prospech spoločnosti. Medzi partnerov z verejného sektora patria napríklad: U.S. Department of Transportation, U.S. Department of Energy, City of Ann Arbor, Office of Future Mobility and Electrification štátu Michigan, Michigan Department of Transportation. Zastúpenie súkromného sektora pozostáva z celkového počtu 25 subjektov. Do líderského kruhu súkromného sektora patria: Deloitte, Ford, Honda, Toyota, Verizon, Covington, StateFarm a Denso, pridruženými partnermi sú napr. Subaru, Hitachi, 3D Mapping Solutions, Spartan Radar. Mcity spolupracuje aj s partnermi z tretieho sektora (Michigan Economic Development Corporation, American Center for Mobility).
Financovanie Mcity pozostáva taktiež z mixu verejných a súkromných zdrojov. Pôvodná investícia vo výške 10 mil. USD z roku 2014 do budovania infraštruktúry uzavretého testovacieho okruhu bola hradená (minimálne jej väčšia časť) z verejných zdrojov. Vybavenie vo výške niekoľkých miliónov USD bolo darované viacerými súkromnými spoločnosťami. Testovacie projekty sú financované z poplatkov členmi Mcity Leadership Circle (líderský kruh) a Affiliate členov (pridružení členovia). Konkrétne líderský kruh súkromného sektora v období od roku 2018 do 2021 preinvestoval 1 milión USD, pridružení členovia za rovnakú dobu najmenej 150 000 USD. Celková investícia od roku 2014 do Mcity je vo výške 28,2 miliónov USD.
Mcity od svojho začiatku úspešne previedlo 25 výskumných projektov v oblasti inteligentnej mobility, medzi ktoré patria napríklad:
Mcity Driverless Shuttle – projekt v r. 2018-2019 na verejných cestách na území univerzity zameraný na výskum akceptácie autonómnych vozidiel verejnosťou;
Michigan Connected Corridor (MCC) – v roku 2020 sa University of Michigan spojila so štátom Michigan a ďalšími partnermi, aby spustili Michigan Connected Corridor (MCC), významnú iniciatívu v oblasti mobility na rozvoj koridoru prvého svojho druhu pre prepojené a automatizované vozidlá;
A2GO – spustenie projektu kyvadlovej dopravy s využitím autonómneho vozidla v r. 2021 v Ann Arbor;
Michigan Mobility Collaborative (MMC), ktorého členom je Mcity realizuje projekt autonómnej dopravy v meste Detroit;
Ann Arbor Connected Environment (AACE) – projekt typu living lab na uliciach Ann Arbor zbierajúci a vyhodnocujúci dáta v reálnom čase z 2 500 prepojených vozidiel a 70 prepojených križovatiek.
Z ekonomicky a demograficky upadajúceho regiónu založeného na výrazne prevládajúcom automobilovom priemysle, ktorý sa ešte pred vyše 10 rokmi nachádzal v dlhodobej hlbokej kríze sa vďaka investíciám zo strany vlády, popredných svetových technologických a automobilových spoločností a živému prostrediu množstva nových inovatívnych spoločností stala základňa testovania najnovších riešení v oblasti dopravy a významný inovačný hub pre služby a produkty v oblasti CCAV svetového významu. Je potrebné zdôrazniť, že toto jedinečné prepojenie vedecko-výskumných inštitúcií s verejným sektorom a súkromnými spoločnosťami malo od začiatku silnú politickú podporu a bolo akcelerované výraznými verejnými investíciami do testovacej infraštruktúry a do inovačných projektov. Prevádzka infraštruktúry a samotné testovanie bolo ďalej podporené zo strany súkromných spoločností aj finančne v podobe členských príspevkov inovačného konzorcia okolo Michiganskej univerzity a väčšími darmi v podobe vybavenia budovanej testovacej dráhy technickou infraštruktúrou v hodnote niekoľkých miliónov dolárov. Odolný finančný model a prilákané inovačné kapacity vytvorili silný dopyt zo strany klientov a v konečnom dôsledku vhodné podmienky na vznik synergického efektu v podobe ďalších viac alebo menej prepojených projektov inteligentnej mobility a CCAV na úrovni celého štátu Michigan a prerastajúceho do rozvoja spolupráce na medzinárodnej úrovni.
Zhrnutie zahraničných príkladov
Východiská
Skúmané boli testovacie prostredia (13) aj projekty, v rámci ktorých sa vykonávali testovania inteligentnej mobility (12).
Príklady boli získané z databáz projektov (Cordis, Trimis), v rámci expertného odporúčania alebo ide o najvýznamnejších a najznámejších zástupcov z popredných štátov sveta v CAV (rebríček AVRI).
Projekty vždy zahŕňali viacerých partnerov a prebiehali na národnej, európskej alebo medzinárodnej úrovni (Singapur, Čína, Turecko), testovacie prostredia sú väčšinou národnou záležitosťou.
Informácie boli získané z verejných zdrojov a priamym kontaktovaním subjektov (dotazníkový prieskum).
Projekty boli realizované v rokoch 1997 – 2022, najviac po r. 2011, prvé skúmané testovacie prostredie vzniklo v r. 1998, viac ich začalo vznikať po r. 2012.
Geografická lokácia
Väčšina skúmaných príkladov sa nachádza v západnej a strednej Európe (najmä EÚ).
Najviac boli medzi štátmi (členovia projektov a testovacie prostredia) zapojené Holandsko a Nemecko (7), nasledovali Švédsko, Spojené kráľovstvo a Taliansko (5), ďalej Francúzsko (4), Španielsko (3), ale aj Česká republika, Slovensko (ZŤS Výskumno-vývojový ústav Košice a.s.), Chorvátsko a i.
Skúmané boli testovacie prostredia v Nemecku (4), Švédsku (2), Holandsku, Taliansku, Maďarsku, Rakúsku, Českej republike, USA a Singapure (po 1).
Subjekty
Projekty: vedúcimi projektov sú často univerzity alebo iné verejné výskumné inštitúcie. Vedúcim projektu môže byť aj významný výrobca automobilov, zriedkavo inak zameraná súkromná spoločnosť.
Členmi sú najmä svetoví výrobcovia automobilov a ich dodávatelia, univerzity, iné vedecké a výskumné inštitúcie, telekomunikační operátori, dodávatelia telekomunikačného hardvéru a softvéru, spoločnosti zamerané na technické inovácie, zástupcovia verejných inštitúcií. V projektoch sa vždy vyskytuje väčší počet partnerov (najviac 65).
Testovacie prostredia: najčastejšie je vlastníkom a prevádzkovateľom univerzita, prípadne účelovo vytvorená spoločnosť, za ktorou je konzorcium partnerov – zainteresovaných strán.
Členmi sú najmä svetoví výrobcovia automobilov a ich dodávatelia, univerzity, iné vedecké a výskumné inštitúcie, spoločnosti zamerané na technické inovácie, zástupcovia verejných inštitúcií a samosprávy (mestá, regióny). V TP dochádza ku klastrovaniu, ale v menšej miere ako v prípade projektov.
Typy testovacieho prostredia
Typy testovacieho prostredia
Projekty
Testovacie prostredia
Simulačné
2
7
Uzavreté
5
10
Otvorené kontrolované
4
2
Otvorené
10
5
Prípady použitia
plne autonómne vozidlá (14), automatizované riadenie (3);
prepojená mobilita, prepojenie vozidiel pomocou siete 5G, rôzne prípady použitia CCAM s využitím 5G, testovanie technológie 5G (6);
digitálna infraštruktúra podporujúca autonómne vozidlá (2), aktualizácia HD máp (1);
riadenie premávky všeobecne, riadenie bezpečnej a efektívnej dopravy na regionálnej alebo globálnej úrovni prostredníctvom operátora ciest (6), nové formy nákladnej automatizovanej, integrovanej a multimodálnej prepravy, municipálnych služieb a logistiky (5), automatizované mestské doručovanie (1);
riešenia pre plánovanie dobíjania elektrických a vodíkových vozidiel (2), mobilita ako služba (1);
dátové hospodárstvo, dáta (2), evidence-based policy (1);
infotainment (3), vzdialená asistencia vodičom (3);
Skúmané projekty boli až na jednu výnimku (50%) z väčšej časti hradené z verejných zdrojov. V drvivej väčšine prípadov (cca 80%) bol využitý program Horizon (2020) – najmä program 3.4: Smart, Green and Integrated Transport. Dva projekty boli hradené zo štátnych zdrojov ako granty z dedikovaných národných programov (Holandsko, Rakúsko – Rakúska agentúra na podporu výskumu FFG a Spolkové ministerstvo pre ochranu klímy, životné prostredie, energetiku, mobilitu, inovácie a technológie v rámci programu financovania „Mobilita budúcnosti, Nemecko – Projekt podporilo Spolkové ministerstvo dopravy a digitálnej infraštruktúry, ako aj Bavorská správa výstavby ciest (riaditeľstvo diaľnic v Severnom Bavorsku)). Súkromné zdroje pokrývajú rozpočet projektov v podobe spolufinancovania od súkromných partnerov.
Testovacie prostredia:
Jednoznačne prevládajú verejné zdroje – štátne (spolková, federálna vláda, spolkový štát, štát) a verejné zdroje v podobe grantov najmä cez štátne grantové agentúry. Vlastné zdroje u vedecko-výskumných inštitúcií a samospráv (mestá, regióny). Štáty prijímajú vlastné podporné programy na podporu financovania inteligentnej mobility, vedecko-výskumnej činnosti. Najmä výstavba infraštruktúry je takmer plne financovaná z verejných zdrojov. Rozšírenie testovacej dráhy v St. Valentin bolo z väčšej časti financované z Európskeho fondu regionálneho rozvoja s dodatočnou podporou z Ecoplus business agency spolkovej krajiny Dolné Rakúsko. Rovnako bol z EÚ spolufinancovaný projekt ZalaZONE (10 mil. EUR). V jednom prípade bola výstavba infraštruktúry hradená z Nordic Investment Bank (medzinárodná finančná inštitúcia vo vlastníctve ôsmich členských krajín: Dánska, Estónska, Fínska, Islandu, Lotyšska, Litvy, Nórska a Švédska). Súkromné zdroje sa vyskytujú prevažne v podobe úhrady členských poplatkov, z ktorých sa hradí najmä prevádzka klastrov a prostredí. Najprepracovanejší systém financovania má Mcity: Podľa informácie na stránke bolo do výskumu, rozvoja a spustenia projektov investovaných 28,2 mil. EUR. Členovia líderského kruhu investujú do spoločných aktivít najmenej 1 mil. USD za 3 roky, pridružení členovia za rovnakú dobu najmenej 150 000 USD.
Najvyššia investícia bola vynaložená na maďarské testovacie prostredie (120 mil. EUR), v prípade holandského AutomotiveCampus to bolo 100 mil. EUR (polovica zo súkromných zdrojov). V prípade Mcity to bolo 28,2 mil USD a v prípade švédskeho AstaZero bol na výstavbu infraštruktúry získaný bankový úver s 12-ročnou splatnosťou so začiatkom v r. 2016 vo výške 26,2 mil. EUR.
Vlastníctvo infraštruktúry u testovacích prostredí:
Infraštruktúra je väčšinou vo verejnom vlastníctve (verejné komunikácie – lokálna a regionálna samospráva, štát, testovacie centrá vo vlastníctve vedecko-výskumných inštitúcií), v niektorých prípadoch môže byť vybavenie testovacích prostredí poskytnuté súkromnými partnermi. Na vlastníctvo a prevádzku prostredí môžu cielene vznikať právne subjekty práve pre tento špeciálny účel.
Záver z prípadových štúdií:
Do prípadových štúdií boli zvolené dva na prvý pohľad protikladné prípady. Príklad z Ústí nad Labem (U Smart Zone) poukazuje na typ projektu, ktorý bude z hľadiska existujúcich podmienok najbližší nastaveniu a priebehu podobného typu projektu na Slovensku. Hoci sa naň nepodarilo získať financie na výstavbu infraštruktúry, miestni aktéri preukázali vytrvalosť v podobe ochoty rozvíjať testovacie prostredie ako virtuálne, čo sa javí ako dobrá prechodná možnosť v prípade nedostatku zdrojov na realizáciu fyzickej infraštruktúry. Projekty v Ann Arbor a širšom prostredí štátu Michigan ukazujú možnú podobu state of the art synergicky sa vzájomne podporujúcich testovacích prostredí a projektov v rozvinutom inovačnom ekosystéme. Oba projekty spája prítomnosť aktívnych subjektov presadzujúcich tému rozvíjania a testovania konceptov inteligentnej mobility, prítomnosť kooperujúceho ekosystému rôznych typov hráčov (výrazné najmä v prípade Ann Arbor) a v oboch prípadoch sa ukázala potreba silnej podpory verejných aktérov vrátane ich ochoty investovať do infraštruktúry, ktorá sa materializovala (MCity a Ann Arbor) alebo zatiaľ nenašla výraznejšie zhmotnenie (U Smart Zone).
Prípadová štúdia č. 1 -U Smart Zone v Ústínad Labem, ČR
Mesto Ústí nad Labem sa rozhodlo vybudovať testovacie prostredie. Na fyzickú dráhu zatiaľ neboli získané investície, realizuje sa jej virtuálny variant.
Štúdia uskutočniteľnosti
odporúčala vytvorenie dvoch otvorených mestských okruhov (7 a 20 km, vrátane diaľničného úseku) s odhadovanými investičnými nákladmi 49-120 mil. Kč a ročnými prevádzkovanými nákladmi 27-55 mil. Kč
Financovanie
Získané zdroje: verejné
Štúdia uskutočniteľnosti – grant 2,5 mil. Kč zo Státního fondu dopravní infrastruktury (štátny rozpočet)
Tvorba virtuálneho prostredia – 1,5 mil. Kč z vlastného rozpočtu verejnej vysokej školy – FD ČVUT (prebehol neúspešný pokus získať grant zo štátneho programu TACR Doprava 2020+)
Rokovanie o podpore tvorby virtuálneho prostredia z projektu Centra dopravního výzkumu (vedecko-výskumná organizácia v pôsobnosti Ministerstva dopravy)
Súčasná situácia
Prebehlo niekoľko menších testovaní (V2X, interakcia V2 ďalší účastníci premávky, autonómne plaformy od start-upov
Rozhodnutie o uprednostnení vytvorenia virtuálneho prostredia (menší okruh)
Virtuálne prostredie v procese realizácie – FD ČVUT
Partneri
Hlavne verejný (regionálny) a neziskový sektor:
Statutární město Ústí nad Labem
Inovační centrum Ústeckého kraje (spolok)
Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického (FD ČVUT ) Vlastníci a správcovia infraštruktúry: Ústí nad Labem, Ústecký kraj, Česká republika a zazmluvnení verejní a súkromní správcovia Plán: silné zapojenie štátu, najlepšie ministerstva dopravy a kraja
Klienti
Plán:
Vedecko-výskumné inštitúcie a vysoké školy vykonávajúce výskum samostatne alebo v partnerstvách s firmami
Firmy financujúce prevádzku cez prenájom pre vlastné testovanie a vývoj alebo cez dotované výskumné projekty
Skutočnosť: FD ČVUT a AUREL CZ, s.r.o (skúšobníctvo) a niekoľko start-upov
Prekážky
Nepodarilo sa získať financie na investíciu:
Komplikovaná komunikácia s viacerými vlastníkmi (koordinácia, rôzne priority)
Potreba získať politickú podporu (téma je stále vzdialená a pre politikov neatraktívna)
Ťažkopádnosť procesov verejnej správy (investícievyžadujú dlhé plánovanie, schvaľovanie a vykonanie verejného obstarávania)
V ČR je otvorené prostredie stále problematické z hľadiska legislatívy (bezpečnosť a i.)
Silná lokálna iniciatíva
Zainteresovanosť vedecko-výskumných inštitúcií
Potreba funkčného partnerstva a politickej podpory
Existencia vhodných štátnych fondov
Počiatočné investičné náklady z verejných zdrojov
Realistický a funkčný biznis plán
Prípadová štúdia č. 2 – McityTest Facility, Ann Arbor, USA
Príklad testovacích prostredí Michiganskej univerzity a mesta Ann Arbor predstavuje state-of-art súčasných testovacích prostredí.
Financovanie
Pôvod získaných zdrojov financovania:
Verejné zdroje – granty federálnej vlády, zdroje univerzity
Súkromné zdroje – členské poplatky, dary
Verejno-súkromné partnerstvá
Bližší detail financovania:
Infraštruktúra (minimálne jej väčšia časť) bola financovaná z verejných zdrojov
Systém funguje aj na základe pravidelných investícií zo spoločných aktivít, ktorých výška určuje jednotlivé druhy členstva (členskí lídri 1 mil. USD, pridružení členovia 150 000 USD za 3 roky)
Objem financovania: do výskumu, rozvoja a spustenia projektov bolo k roku 2022 investovaných 28,2 mil. USD
Súčasná situácia
Testovací okruh Mcity – 6,5 hektárov ciest a dopravnej infraštruktúry nastavených ako mestské prostredie na pozemku univerzity, 5G, V2X, vlastný Mcity OS, rozšírená realita umožňujúca testovanému autu interagovať s virtuálne prepojenými vozidlami v reálnom čase. K dispozícii sú testovacie autá a podpora testovania
Mcity Driverless Shuttle – projekt v r. 2018-2019 na verejných cestách na území univerzity zameraný na výskum akceptácie autonómnych vozidiel verejnosťou
Michigan Connected Corridor (MCC) – projekt z roku 2020, rozvoj prvého koridoru svojho druhu pre prepojené a automatizované vozidlá,
A2GO – spustenie projektu kyvadlovej dopravy s využitím autonómneho vozidla v r. 2021 v Ann Arbor
Michigan Mobility Collaborative (MMC), ktorého členom je Mcity realizuje projekt autonómnej dopravy v meste Detroit
Ann Arbor Connected Environment (AACE) – projekt typu living lab na uliciach Ann Arbor so zbieraním a vyhodnocovaním dát v reálnom čase
Partneri
Spoločenstvo zložené z univerzity, partnerov z verejného sektora:
University of Michigan (vedúci člen), U.S. Department of Transportation, U.S. Department of Energy, City of Ann Arbor a veľa ďalších
Pridružení partneri – napr. Subaru, Hitachi, 3D Mapping Solutions, Spartan Radar;
Partneri z tretieho sektora – Michigan Economic Development Corporation, American Center for Mobility
Vlastníci a správcovia infraštruktúry: University of Michigan, Ann Arbor, Detroit, štát Michigan
Klienti
Klienti testovacieho prostredia:
Medzi klientov Mcity test facility je možné považovať partnerských členov, ale aj iné spoločnosti. Členovia poskytujú financie na projekty v testovacom prostredí v podobe členských poplatkov
Členskí partneri majú možnosť pripravovať a podieľať sa na spoločných testovacích aktivitách
Počiatočné investičné náklady boli hradené z verejných a súkromných zdrojov (dary)
Jedinečné prepojenie vedecko-výskumných inštitúcií s verejným sektorom a súkromnými spoločnosťami
Úspešné získanie politickej podpory a podpory súkromných partnerov
Existencia počiatočnej štátnej investície v podobe grantu štátu Michigan
Funkčný biznis plán (vo forme monetizácie členstva, veľké množstvo klientov)
Neustále rozširovanie rádiusu aktivít
Tri aspekty ktoré robia Mcity jedinečným sú: testovanie v počiatočnom štádiu výskumu, financovanie širokého spektra výskumných projektov, záväzok v oblasti vzdelávania a budovanie dosahu k širokej verejnosti