Obstarávanie inovácii
Vzťah medzi inováciami a verejným obstarávaním
Existujú tri základné typy vzťahov medzi inováciami a verejným obstarávaním:
Ako obstarávať inovácie?
Prostredníctvom verejného obstarávania sa dajú podporiť alebo priamo obstarať inovácie viacerými rôznymi nástrojmi. Zatiaľ čo niektoré z nich sú relatívne jednoduché, iné patria medzi najsofistikovanejšie procesy vo verejnom obstarávaní vôbec a vyžadujú si dôslednú prípravu, relatívne veľa času a nadpriemerne kvalitné personálne obsadenie tímu.
Medzi relatívne jednoduché nástroje patrí napr. definovanie predmetu zákazky cez tzv. „výkonnostné a funkčné požiadavky“.
Výkonnostné a funkčné požiadavky umožňujú verejnému obstarávateľovi definovať obstarávaný tovar nie cez jeho imanentné vlastnosti (napr.: definovaním požadovanej kapacity batérie v mAh), ale cez funkciu alebo výkon, ktorú má daný tovar plniť (napr.: požadovaná výdrž batérie zariadenia: najmenej dva dni).
To umožňuje uchádzačom navrhnúť vlastné, často aj inovatívne riešenia, ktoré plnia funkciu požadovanú verejným obstarávateľom bez toho, aby spĺňali striktné požiadavky (napr. uchádzač môže ponúknuť zariadenie s menšou kapacitou batérie v mAh, ale
vyššou energetickou efektivitou, vďaka ktorej zariadenie vydrží požadované dva dni). Stanovenie požiadaviek cez výkon a funkciu slovenský zákon č. 343/2015 o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZVO“) vyslovene umožňuje v § 42 ods. 2 písm. a) ZVO.
Ďalším relatívne jednoduchým nástrojom podpory inovácií vo verejnom obstarávaní je pripustenie tzv. „variantných riešení“ (pozri § 47 ZVO)
Verejný obstarávateľ zadefinuje svoje požiadavky na predmet zákazky, avšak zároveň uchádzačom umožní (alebo si dokonca od všetkých vyžiada) aj predloženie variantného, alternatívneho riešenia.
To uchádzačom umožní predložiť aj inovatívne riešenie, ktoré spĺňa sledovaný cieľ spôsobom, s ktorým verejný obstarávateľ pôvodne vôbec nepočítal.
- Platí, že čím sofistikovanejšia inovácia sa na trhu hľadá, tým je sofistikovanejší postup, ktorý k jej obstaraniu vedie.
- Preto okrem vyššie uvedených relatívne jednoduchých riešení existujú aj omnoho komplexnejšie postupy a nástroje, ktoré sú určené na obstaranie inovácií. Medzi kľúčové pojmy v tejto problematike patria:
- Rokovacie konanie so zverejnením (§ 70 ZVO)
- Súťažný dialóg (§ 74 ZVO)
- Súťaž návrhov (§ 119 ZVO)
- Zastrešujúci pojem „Verejné obstarávanie inovácií“ (v angličtine „Public procurement of innovation“ odkiaľ pochádza skratka „PPI“), ktoré môže byť realizované aj prostredníctvom niektorého z troch vyššie vymenovaných postupov verejného obstarávania
- Tzv. „Obstarávanie vo fáze pred komerčným využitím“ (v angličtine „Pre-commercial procurement“ odkiaľ pochádza skratka „PCP“), je obstaranie služieb výskumu a vývoja, ktoré je za splnenia istých podmienok vyňaté spod pôsobnosti smerníc a
- Inovatívne partnerstvo (§ 78 ZVO), ktoré, zjednodušene povedané, spája PCP a PPI do jedného postupu verejného obstarávania.
- V ďalšej časti materiálu sa budeme venovať najmä posledným trom menovaným (PCP, PPI a IP) a vysvetleniu základných rozdielov medzi nimi.
„Dvojfázový prístup“
Rozhodovací strom napravo tvorí prílohu č. 2 materiálu Európskej komisie s názvom Postupy verejného obstarávania a nástroje na podporu inovácii.
V prípade, ak obstarávanie zahŕňa aj výskum a vývoj, príručka medzi možnosťami uvádza aj tzv. „dvojfázový prístup“.O dvojfázovom prístupe hovoríme vtedy, ak po obstarávaní výskumu a vývoja (vo forme PCP, ktoré môže, ale nemusí spadať pod pôsobnosť zákona o verejnom obstarávaní – viď časť materiálu, ktorá sa venuje PCP) nasleduje druhé obstarávanie výslednej inovácie (vo forme PPI, ktoré vždy spadá pod pôsobnosť zákona o verejnom osbtarávaní).
Obstarávanie inovácií: Obstarávanie vo fáze pred komerčným využitím (PCP)
Účel PCP
Obstarávanie vo fáze pred komerčným využitím (Pre-commercial procurement, PCP) je nástrojom, ktorým sa posilňuje dopyt po inovatívnych riešeniach zo strany verejnej správy. Prostredníctvom PCP teda verejná správa zo strany dopytu vyzýva trh, aby vyvinul inovatívne riešenia pre potreby verejného sektora. V prípade úspechu PCP poskytuje prvú referenciu pre zákazníka, ktorá umožňuje spoločnostiam vytvoriť si konkurenčnú výhodu na trhu. PCP umožňuje verejným obstarávateľom porovnať viaceré rôzne prístupy k potenciálnym riešeniam a vyfiltrovať tie najlepšie, ktoré trh môže poskytnúť na riešenie verejnej potreby.
Verejní obstarávatelia môžu stimulovať inovácie zo strany dopytu tým, že vystupujú ako technologicky nároční zákazníci, ktorí nakupujú vývoj nových riešení a ich následné testovanie. To umožňuje orgánom verejnej správy rýchlejšie modernizovať verejné služby a vytvárať príležitosti pre inovatívne spoločnosti, aby zaujali vedúce postavenie na nových trhoch na vnútroštátnej aj medzinárodnej úrovni.
Základné vlastnosti PCP
- Za splnenia istých podmienok (viď nižšie) sa na PCP nevzťahujú smernice EÚ a teda ani slovenský ZVO, čo robí tento proces tak flexibilným ako je len možné
- Verejní obstarávatelia môžu dostávať služby výskumu a vývoja od viacerých konkurenčných dodávateľov súbežne, aby mohli porovnať alternatívne prístupy k riešeniu a identifikovať riešenia s najlepším pomerom ceny a kvality
- V rámci PCP sa verejní obstarávatelia za trhovú cenu delia s dodávateľmi o výhody a riziká spojené s právami duševného vlastníctva, ktoré sú výsledkom výskumu a vývoja. Dodávatelia si ponechávajú vlastnícke práva k právam duševného vlastníctva, zatiaľ čo verejní obstarávatelia si ponechávajú niektoré práva na používanie a licencie.
- Aj keď PCP neslúži na nákup vyvinutých tovarov, služieb alebo prác vo väčšom rozsahu (na to slúži PPI, ktoré môže, ale nemusí po PCP nasledovať), aj prostredníctvom PCP možno obstarať menšie množstvo vyvinutých tovarov, služieb a prác (v hodnote neprevyšujúcej 50% celkovej ceny za PCP)
Prečo EÚ podporuje PCP
Európska komisia podporuje PCP pretože umožňuje obstarávateľom:
- vyvíjať prelomové inovatívne riešenia pre spoločenské výzvy budúcnosti (napr. v oblasti zdravotnej starostlivosti a blahobytu, bezpečnosti, čistej a efektívnej energie, zmeny klímy)
- poskytovať prvé referencie zákazníkom pre inovatívne spoločnosti
- uľahčiť prístup nových inovatívnych subjektov (napr. začínajúcich podnikov, MSP) na trh verejného obstarávania
- zdieľať riziká a výhody spojené s navrhovaním, vytváraním prototypov a testovaním nových výrobkov a služieb medzi obstarávateľmi a dodávateľmi
- vytvárať optimálne podmienky pre širšiu komercializáciu a využívanie výsledkov výskumu a vývoja
- znížiť fragmentáciu trhu, znížiť náklady pre obstarávateľov a rozšíriť trhové možnosti pre spoločnosti
- vytvoriť vysokokvalifikované pracovné miesta v oblasti výskumu a vývoja v Európe
- pôsobiť ako „pečiatka schválenia“ pre inovatívne spoločnosti, ktorá potvrdzuje trhový potenciál nových vznikajúcich technologických riešení, a tým prilákať nových investorov
Obstarávanie vo fáze pred komerčným využitím (PCP)
Obstarávanie vo fáze pred komerčným využitím (Pre-commercial procurement, PCP) je navrhnuté na to, aby smerovalo rozvoj inovatívnych riešení smerom k špecifickým potrebám verejného sektora (Smernica 24/2014), a to predovšetkým formou nákupu služieb v oblasti výskumu a vývoja zameraného na vývoj úplne nových riešení a prototypov. To v sebe odráža posun európskej stratégie smerom k inováciám – Európska komisia sa rozhodla podporovať od roku 2007 inovácie založené na dopyte na úkor podpory súkromných spoločností. Zásadný princíp PCP spočíva v tom, že jeden alebo viac verejných obstarávateľov (organizácie VS zodpovedné za nákup nových technológií) obstaráva služby výskumu a vývoja od hospodárskych subjektov s cieľom vyriešiť socioekonomické výzvy verejného záujmu, pre ktoré neexistuje na trhu riešenie, a je potrebné vyvinúť nové technológie bez záväzku vyhlásiť následne Verejné obstarávanie inovácií (PPI).
Ďalšie výhody PCP
- Aj keď dostávajú finančnú podporu, podniky/výskumné centrá majú 100 % práv duševného vlastníctva
- Prostredníctvom trhových konzultácií sa vytvára most medzi stranou dopytu (obstarávateľ) a ponukou (podniky)
- PCP je prístup s rozsiahlymi rokovaniami medzi všetkými zúčastnenými stranami, na ktorom sa môže podieľať viacero dodávateľov súťažiacich v rôznych fázach vývoja, čo znižuje kapacitné riziká a zvyšuje flexibilitu.
- PCP minimálne zdvojnásobuje bežnú úspešnosť komercializácie spoločností v porovnaní s vývojom produktu samostatne alebo s grantovou podporou
Základné fakty:
- PCP sú zamerané na stimuláciu výskumu a vývoja inovatívnych riešení smerom ku konkrétnym potrebám verejného sektora
- Typické pre PCP je zapojenie viacerých dodávateľov – „inovátorov“, ktorí navrhujú odlišné riešenia, z ktorých si verejný obstarávateľ nakoniec vyberie to najvhodnejšie. Zámerom PCP je získať vždy aspoň jeden finálny produkt, ktorý vzíde z porovnania aspoň dvoch prototypov
- PCP sú obzvlášť užitočné v prípade strednodobých až dlhodobých inovácií prinášajúcich skokové zmeny (tj. disruptívne inovácie)
- Aby dochádzalo k zdieľaniu rizík a prínosov podľa trhových podmienok, musia byť akékoľvek výhody výskumu a vývoja, ktoré verejný obstarávateľ zdieľa s firmou zúčastňujúcou sa PCP, kompenzované verejnému obstarávateľovi trhovou cenou. To možno vykonať napríklad formou zníženia ceny v porovnaní s výhradnými nákladmi na vývoj, aby táto cena odrážala trhovú hodnotu získaných prínosov a predpokladaných rizík pre firmu
- PCP je možné realizovať na národnej / regionálnej / miestnej úrovni, ako aj v rámci cezhraničnej spolupráce, a to v závislosti od veľkosti projektu, komplexity projektu a náročnosti na technické a finančné kapacity
Obstarávanie inovácií: výnimka PCP zo ZVO
Vo všeobecnosti možno skonštatovať, že služby výskumu a vývoja sú vyňaté spod pôsobnosti smernice 2014/24 (a teda aj slovenského ZVO), čo znamená, že pri ich obstarávaní nie je potrebné aplikovať postupy verejného obstarávania.
Ako to už býva, aj z tejto výnimky existuje výnimka: smernica, ako aj ZVO, sa bude vzťahovať na služby výskumu a vývoja, ktoré spadajú pod CPV kódy 73000000-2 až 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 a 73430000-5, ale len za predpokladu, že sú kumulatívne splnené obe nasledovné podmienky:
- prospech z výskumu alebo vývoja týchto služieb plynie výlučne verejnému obstarávateľovi na využitie pri plnení vlastných úloh a
- odplatu za poskytnutú službu poskytuje v plnom rozsahu verejný obstarávateľ.
Ak sú teda kumulatívne splnené všetky vyššie uvedené podmienky, bude aj pri obstarávaní služieb výskumu a vývoja potrebné aplikovať niektorý z riadnych postupov verejného obstarávania (napr. inovatívne partnerstvo).
Táto výnimka z výnimky je upravená v čl. 13 Smernice 2014/24 a bola taktiež transponovaná do ZVO, aj keď s malou chybou. Všeobecná výnimka na služby výskumu a vývoja je upravená v § 1 ods. 2 písm. d) ZVO, ktorý však súčasne stanovuje, že výnimka zo ZVO sa nevťahuje na služby uvedené v § 1 ods. 16 ZVO. Keďže však medzičasom bol do § 1 včlenený nový odsek, posunulo sa číslovanie predošlých odsekov, a správne by mal odkazovať na § 1 ods. 17 ZVO.
Podľa § 1 ods. 17 ZVO (ako aj podľa čl. 13 smernice 2014/24) sa tento zákon „vzťahuje na obstarávanie výskumných a vývojových služieb zodpovedajúcich kódom slovníka obstarávania 73000000-2 až 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 a 73430000-5, z ktorých prospech plynie výlučne verejnému obstarávateľovi alebo obstarávateľovi na využitie pri plnení vlastných úloh a odplatu za poskytnutú službu poskytuje v plnom rozsahu verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ.“
A contrario možno z citovaných ustanovení vyvodiť nasledovné závery:
- Pokiaľ verejný obstarávateľ plánuje obstarať služby výskumu a vývoja spadajúce pod iné CPV kódy, ako tie výslovne uvedené vyššie, nemusí skúmať žiadne ďalšie podmienky a môže ich obstarať mimo režim smernice 2014/24 a ZVO v rámci tzv. PCP. Na tento postup sa neviažu žiadne formálne pravidlá a je tak maximálne flexibilný.
- Pokiaľ verejný obstarávateľ plánuje obstarať služby výskumu a vývoja spadajúce pod CPV kódy, ktoré sú výslovne uvedené vyššie, potrebuje si ešte zodpovedať dve otázky:
- Bude prospech z výskumu a vývoja plynúť len verejnému obstarávateľovi?
- Bude výskum a vývoj a financovať iba verejný obstarávateľ?
- Pokiaľ je odpoveď aspoň na jednu z týchto otázok „nie“, tak sa na obstaranie týchto služieb nevzťahuje smernica 2014/24 ani ZVO a môže aplikovať prakticky akýkoľvek vhodný prístup.
Príklady:
- Uvažujme, že verejný obstarávateľ obstaráva „služby týkajúce sa výskumu a vývoja bezpečnostných a ochranných materiálov“, ktoré sú v CPV slovníku definované kódom 73400000-6. Keďže tento CPV kód nepatrí medzi kódy vymenované vo „výnimke z výnimky“, upravenej v § 1 ods. 17 ZVO verejný obstarávateľ nemusí aplikovať ZVO za žiadnych okolností.
- Uvažujme, že verejný obstarávateľ obstaráva všeobecné služby výskumu a vývoja (CPV kód 73000000-2). Keďže tento CPV kód patrí medzi kódy vymenované vo „výnimke z výnimky“, tak si verejný obstarávateľ musí spraviť test a položiť si dve vyššie uvedené otázky. Ak vyvíja napr. informačný systém, ktorý bude slúžiť výslovne pre jeho účely a výhody z jeho vývoja „skonzumuje“ výhradne on (napr. informačný systém daňovej správy), na prvú otázku by odpovedal „áno“. Pokiaľ by si výskum tohto informačného systému aj sám financoval, tak odpoveď aj na druhú otázku by musela byť „áno“ a verejný obstarávateľ by bol povinný aplikovať niektorý z postupov ZVO (napr. inovatívne partnerstvo).
V súlade s textom smernice 2014/24 možno pre aplikáciu predmetnej výnimky odvodiť nasledujúce podmienky, ktoré musia byť splnené kumulatívne:
- služby sa musia týkať výskumu a vývoja, a to z podstatnej (až výhradnej) časti predmetu plnenia danej verejnej zákazky, a musia byť so zvyšnými časťami predmetu plnenia (so zvyšnými službami) previazané,
- financovanie predmetu verejnej zákazky musí byť viaczdrojové – aspoň čiastočná úhrada musí byť poskytnutá z ďalších zdrojov, typicky od viacerých osôb, prípadne tiež zo strany dodávateľa, ktorý výskum či vývoj bude realizovať, a
- výskum a vývoj musí byť „otvorený“, tzn. verejný obstarávateľ nesmie byť jediným užívateľom (adresátom) vedecko-výskumných či vývojových činností, t.j. výsledky výskumu a vývoja budú ďalej poskytované (či otvorené k využitiu) aj iným subjektom než verejnému obstarávateľovi a jeho individuálnej potrebe, prípadne aj verejnosti s cieľom dosiahnuť celkový vývoj ľudského poznania a zvýšenia stavu technológií („Public benefit“).
Pri realizácii PCP teda verejný obstarávateľ nemusí postupovať pri verejnom obstarávaní zákazky podľa ZVO, pokiaľ uzatvorenie zmluvy na poskytovanie služieb v oblasti výskumu a vývoja naplní podmienky uvedené vo výnimke.
Legislatíva v Slovenskej republike obmedzuje úhradu verejných zákaziek na služby vo výskume a vývoji na dotované náklady. Dotácia pokrýva len oprávnené náklady a neexistuje ustanovenie o zaplatení plnej ceny, ktorá by zahŕňala primeraný zisk. Tým je zaručené, že verejné prostriedky sa využívajú zodpovedne a efektívne. Formálny postup verejného obstarávania tiež nie je rovnaký ako predbežná trhová konzultácia. Vo formálnom postupe verejného obstarávania bude zložité uskutočniť všetky uvedené postupy nevyhnutné pre efektívny výskum a vývoj inovatívneho riešenia, rovnako ako v ňom nedochádza k uzatvoreniu zmlúv s viacerými dodávateľmi súčasne (výnimku predstavuje postup v IP vo fáze vývoja). Zmluva o výskume a vývoji musí byť časovo obmedzená a nesmie zahŕňať komerčnú výrobu a nákup konečného produktu.
Všeobecná metodika PCP bežne vyžaduje zdieľanie rizika, čo tento nedostatok kompenzuje tým, že riešitelia negenerujú pri svojej činnosti na riešení projektu žiadny zisk. Ide o významný faktor pri hodnotení postupu z pohľadu zdieľania rizika, čím je možné aplikovať všeobecnú metódu PCP (s menšími obmedzeniami) na existujúcu legislatívu na Slovensku.
Na základe obmedzení sa odporúča použitie metódy PCP prostredníctvom rámcovej zmluvy s viacerými účastníkmi. Na uzatvorenie rámcovej zmluvy by sa použil štandardný otvorený postup a neuplatňovali by sa žiadne výnimky z právnych predpisov a postupov verejného obstarávania. Financovanie výskumu by prebiehalo v rámci existujúcich alebo novovytvorených programových riešení pre potreby orgánov verejnej správy.
Obstarávanie inovácií: PCP – Fázy
Fázy verejnej zákazky PCPa
Fázy implementácie zákazky PCP
Obstarávanie inovácií: Príklad použitia PCP vpraxi
V-Con bol výskumný projekt EÚ na implementáciu technológie Building Information Modeling (BIM) v sektore výstavby a správy ciest. Projekt uvádzame ako príklad, pretože zahŕňal proces obstarávania PCP – po fáze analýzy boli dodávatelia softvéru vyzvaní na výberové konanie na implementáciu systému podľa špecifikácie konzorcia V-Con. Prvá výzva na predkladanie ponúk bola vyhlásená v septembri 2014. Implementácia projektu bola úspešná vo vytvorení nástroja na digitálnu výmenu informácií a spracovanie údajov pomocou open-source softvéru, ktorý bol navrhnutý podľa štruktúry definovanej národnými cestnými úradmi.
Projekt Virtual Construction for Roads
Opis a výsledky projektu:
The Virtual Construction for Roads (V-Con) bol európsky projekt spolufinancovaný 7. rámcovým programom Európskej komisie týkajúcim sa štandardizácie a implementácie technológie Building Information Modeling v sektore výstavby ciest a cestného manažmentu.
Projekt V-Con mal za cieľ zlepšiť efektívnosť národných cestných úradov zlepšením výmeny údajov v sektore civilnej infraštruktúry pomocou prístupu BIM. Na tento účel projekt zadefinoval štandardy, zaobstaral potrebný softvér a spustil PCP obstarávanie pre BIMserver a softvérové nástroje. Projekt mal dva hlavné ciele: vytvorenie návrhu verzie štandardizovanej štruktúry výmeny údajov a obstaranie a testovanie softvérových systémov v PCP. Projektový tím pôvodne dostal 14 návrhov v PCP a vybral 6 na ďalšie posúdenie. Po ďalšom hodnotení boli 4 vybrané pre vývoj prototypu a 2 boli vybrané pre finálnu fázu riešenia V-CON. NRO zo Švédska a Holandska sú s výsledkami spokojné.
Získané skúsenosti naznačujú, že pri štruktúrovaní ponúk pre verejné súťaže je dôležité zamerať sa na splnenie všeobecných požiadaviek namiesto podrobných požiadaviek. Odporúča sa tiež prezentovať ponuky prostredníctvom videa a zahrnúť ich do záverečných správ, aby sa ušetril čas a udržalo sa tempo. Okrem toho mať od začiatku väčšie konzorcium je výhodné pre všetky zapojené strany. Pred uzavretím zmluvy je dôležité určiť veľkosť konzorcia prostredníctvom požiadaviek. Ak to nie je možné, na zabezpečenie maximálnej kvality sa môže použiť verejné obstarávanie vo forme PCP.
Fakty projektu:
- Status: Skončený
- Trvanie (Október 2012 – Marec 2017)
- Financovanie: EU (FP7 | SP1 | ICT)
- Rozpočet: 3 461 804 EUR
- Partneri projektu: TNO (holandská organizácia pre aplikovaný vedecký výskum), TRV (Švédska dopravná správa), holandské ministerstvo infraštruktúry a vodného hospodárstva, CSTB (francúzske vedecké a technické centrum pre stavebníctvo)
Porovnanie so SK podmienkami a záver:
Verejné obstarávanie vo fáze pred komerčným využitím v opísanom prípade začalo tým, že verejný obstarávateľ prizval relevantných dodávateľov k účasti na predbežnej trhovej konzultácii. Cieľom obstarávateľa bolo v PCP fáze upraviť potreby a vytvoriť základný rámec výskumu a vývoja. Obstarávateľ neskôr produkty vyvinuté v PCP fáze musel obstarať prostredníctvom samostatného verejného obstarávania inovácií (PPI). Na základe odporúčaní zo skúseností tohto príkladu by sa mal pri obstarávaní promocou PCP použiť rýchly proces hodnotenia pre udržanie dynamiky.
Na Slovensku nie je verejné obstarávanie vo fáze pred komerčným využitím zatiaľ veľmi rozšírenou metódou.
Obstarávanie inovácií: PPI – základné informácie
Účel PPI
Prostredníctvom PPI sa vytvára dostatočne veľký dopyt, ktorý motivuje priemysel k investíciám do rozsiahlej komercializácie s cieľom uviesť na trh inovatívne riešenia v kvalite a cene potrebnej na masové nasadenie na trhu. To umožňuje verejnému sektoru modernizovať verejné služby pomocou riešení s lepším pomerom ceny a kvality a poskytuje spoločnostiam príležitosti na rast.
Verejné obstarávanie inovácií (Public procurement of innovation, PPI) sa uskutočňuje vtedy, keď verejný sektor využíva svoju značnú kúpnu silu (prostredníctvom obstarávania sa ročne vynakladá suma vo výške 14% z HDP EÚ) na včasné prijatie inovatívnych riešení, ktoré ešte nie sú vo veľkom rozsahu dostupné na komerčnom základe.
PPI sa dopĺňa s PCP, keďže PPI môže umožniť nasadenie riešení, ktoré boli vyvinuté v malom množstve v predchádzajúcom PCP, vo väčšom rozsahu. PPI sa môže použiť aj samostatne, aby sa na trh uviedli inovatívne riešenia, ktoré nie sú výsledkom výskumu a vývoja, ale napríklad organizačných alebo procesných inovácií.
Tri kroky na uskutočnenie PPI
Stručne povedané, PPI sa uskutočňuje v troch krokoch:
- Vytvorenie veľkej kúpnej sily na strane dopytu (buď jedným dostatočne veľkým obstarávateľom alebo spojením niekoľkých menších do tzv. príležitostného spoločného verejného obstarávania podľa § 16 ZVO), ktorá môže motivovať priemysel k zvýšeniu výroby inovatívneho riešenia a následne ho za komerčne prijateľnejších podmienok ďalej ponúkať na trhu.
- Obstarávateľ (obstarávatelia) oznámia zámer kúpiť kritické množstvo inovačných výrobkov s požadovanou funkčnosťou/výkonom a prípadne aj cenovými požiadavkami, za predpokladu, že ich priemysel dokáže do určitého dátumu uviesť na trh.
- V treťom kroku nasleduje riadny proces verejného obstarávania inovatívnych riešení prostredníctvom niektorého z existujúcich postupov verejného obstarávania (napr. rokovacie konania so zverejnením, súťažný dialóg, súťaž návrhov, atď.).
Prečo EÚ podporuje PPI
Európska komisia podporuje PPI pretože umožňuje vytvorenie silného a stabilného dopytu po inovatívnych riešeniach prostredníctvom verejného obstarávania, ktoré má významné výhody, ako napr.
- modernizácia verejných služieb pomocou kvalitnejších a nákladovo efektívnejších riešení a
- posilnenie konkrétneho nového trhu s inovatívnymi riešeniami, pričom dopytom po značnom množstve produktov pomáha inovatívnym spoločnostiam dosiahnuť pri výrobe úspory z rozsahu a rozvíjať ďalej ich podnikanie.
Obstarávanie inovácií: Verejné obstarávanie inovácií (PPI)
Verejné obstarávanie inovácií (PPI)
PPI je verejné obstarávanie, pri ktorom verejní obstarávatelia vystupujú v úlohe prvozákazníkov inovatívneho tovaru alebo služieb, ktoré je blízko od zavedenia na trh alebo je už na trhu v malom komerčnom rozsahu dostupné, a to vrátane riešení založených na existujúcich technológiách použitých inovatívnym spôsobom.
Zámerom PPI je zakúpiť inovatívne riešenie a urýchliť uvedenie na trh. K PPI možno pristupovať z národného/regionálneho/miestneho pohľadu alebo s cieľom uskutočniť ho na medzinárodnej úrovni v rámci tzv. cezhraničného obstarávania. Rozdiel spočíva prevažne v komplexite zákazky, počte zapojených účastníkov a v právnom základe.
Výskum publikovaný Manchesterským inštitútom pre výskum inovácií skúmal výhody z inovácií vytvorených pre verejný a súkromný sektor, najmä pre zapojené firmy a spoločnosti. Výskum ukázal, že keď spoločnosti získajú verejné obstarávanie inovácií, takmer 80 % získa iné zákazky vo verejnom sektore, 55 % zvýši svoj predaj súkromnému sektoru a približne 30 % začne alebo zvýši svoje investície v zahraničí1.
Prečo obstarávať inovácie?
- Vyššia efektívnosť a pridaná hodnota – možnosť získania riešenia, ktoré šetrí finančné prostriedky, administratívne kapacity, zvyšuje kvalitu plnenia a užívateľský komfort, prináša environmentálne a sociálne benefity a podobne,
- Podpora konkurenčného prostredia a životaschopných podnikov – jedna z možností boja proti stagnujúcemu trhu – otvárajú sa dvere konkurencii (najmä pre MSP, startupy, zahraničné subjekty) – podniky sú nútené ponúkať zlepšenia a výhodnejšie ceny,
- Zvyšuje imidž verejného obstarávateľa,
- Úspora nákladov v krátkodobom, strednodobom a dlhodobom horizonte,
- Obchodné výhody napríklad z licencovania.
Základné fakty:
- PPI sa používajú vtedy, ak je možné výzvy vyriešiť inovatívnym riešením, ktoré už v malom rozsahu existuje a nevyžaduje ďalší výskum a vývoj,
- Rozsah PPI uzatvára medzeru medzi špičkovými technológiami/procesmi a zákazníkmi z verejného sektora, ktorí z nich môžu mať prospech,
- PPI uvádza na trh verejnú zákazku na inováciu skôr, aby bolo možné dosiahnuť efektívnejšie verejné služby pri dosiahnutí vyššej hodnoty za vynaložené náklady,
- PPI si nemožno zamieňať s osobitným postupom verejného obstarávania Inovatívnym partnerstvom (článok 31 Smernice 24/2014/EÚ). PPI je termín zastrešujúci viaceré riadne postupy verejného obstarávania pri nákupe inovácií (napr. súťažný dialóg alebo súťaž návrhov), ktorým môže ale nemusí predchádzať PCP. Inovatívne partnerstvo je postup sui generis spájajúci PCP a PPI do jedného a jedinečného postupu obstarávania.
Obstarávanie inovácií: PPI – Postup zadávania PPI
Vzhľadom na veľmi široko vnímaný obsah pojmu „PPI“, nie je možné určiť jeden konkrétny vhodný spôsob verejného obstarávania v tejto oblasti. Je preto potrebné zvoliť vhodný postup vždy individuálne, v každom konkrétnom prípade, podľa charakteru obstarávanej verejnej zákazky.
Zadaním verejnej zákazky na účely VVaI sa podľa ZVO rozumie uzavretie odplatnej zmluvy medzi verejným obstarávateľom a dodávateľom, z ktorej vyplýva povinnosť dodávateľa poskytnúť dodávky, služby alebo stavebné práce. Verejný obstarávateľ je povinný zadať verejnú zákazku v zadávacom konaní, ak nie je v ZVO stanovené inak. Táto povinnosť sa považuje za splnenú aj vtedy, ak je verejná zákazka zadaná na základe rámcovej dohody, v dynamickom nákupnom systéme alebo obstarávaná od centrálneho zadávateľa alebo jeho prostredníctvom. Pre verejné obstarávanie inovácií sú nepochybne vhodné tieto postupy verejného obstarávania:
- Rokovacie konanie so zverejnením
- Súťažný dialóg alebo
- Súťaž návrhov.
Konkrétny postup bude ďalej vychádzať z relevantného súťažného postupu. „Konkrétne kroky, ktoré je potrebné vo verejnom obstarávaní vykonať, sa líšia v závislosti od zvoleného postupu.“
PPI dopĺňa Verejné obstarávanie vo fáze pred komerčným využitím (PCP), pretože PPI môže umožniť rozsiahlejšie nasadenie riešení, ktoré boli vyvinuté v malom množstve v predchádzajúcom PCP. PPI je možné použiť aj samostatne, na uvedenie na trh inovatívnych riešení, ktoré nie sú výsledkom výskumu a vývoja, ale napríklad organizačných alebo procesných inovácií.
Obecné kroky pred zadaním verejnej zákazky:
Obstarávanie inovácií: Použitie PPI v praxi
Vzhľadom na veľmi široko vnímaný obsah pojmu PPI a nejednoznačnosť metodiky postupu pri zadávaní PPI, uvádzame príklad projektu, ktorý poskytuje skúsenosti a nástroje pre zvyšovanie povedomia a úrovne inovačných projektov.
Projekt P4ITS
Opis a výsledky projektu:
Tematická sieť P4ITS spája jednotlivcov a organizácie so skúsenosťami s verejným obstarávaním technológie inteligentných dopravných systémov (ITS). Sieť tvoria verejní a súkromní prevádzkovatelia ciest, ako aj verejné subjekty orientované na inovácie z 10 krajín Európskej únie: Rakúska, Belgicka, Dánska, Fínska, Francúzska, Talianska, Maďarska, Luxemburska, Španielska a Švédska. Sieť každý rok organizuje štyri pracovné stretnutia, na ktorých sa diskutuje o tom, ako realizovať verejno-súkromné partnerstvá pre kooperatívne ITS. To umožňuje účastníkom učiť sa jeden od druhého a zdieľať svoje skúsenosti v tejto oblasti.
P4ITS úspešne publikovali zborník svojich aktivít, čím upozornili na dôležitosť diskutovaných otázok a získali nových partnerov, aby sa do siete zapojili. Dôležitým úspechom siete bolo zvyšovanie povedomia o PPI ako o jednom prístupe v balíku nástrojov. Mechanizmy vyvinuté P4ITS viedli k úspešnej implementácii niekoľkých projektov (FREILOT, Compass4D, A58 Shockwave Traffic Jam, SISCOGA, DRIVE-C2X, Mobi2Grid)
Fakty projektu:
- Status: Skončený
- Trvanie (December 2013 – Máj 2015)
- Financovanie: EU (CIP-ICT-PSP-2013-7)
- Rozpočet: 442 499,99 EUR
Porovnanie so SK podmienkami a záver:
PPI je nástroj, ktorý má potenciál podporiť zavádzanie inteligentných dopravných systémov (ITS) s cieľom uspokojiť potreby mobility ľudí a tovaru. Je to efektívny spôsob, ako môžu verejné orgány a prevádzkovatelia ciest riadiť vývoj nových riešení v oblasti výskumu a vývoja od rôznych dodávateľov.
Na základe tohto príkladu možno odporučiť vytvorenie obdobnej tematickej siete o verejnom obstarávaní inovácií v oblasti IM / ITS. Sieť by spájala široké spektrum účastníkov, aby prezentovali výsledky a skúsenosti z rôznych medzinárodných projektov PPI/PCP, diskutovali o využití rôznych nástrojov a prístupov obstarávania v oblasti IM / ITS.
Obstarávanie inovácií: Súvis PCP a PPI
Ako vyplýva z vyššie uvedeného, PCP a PPI nie sú pri obstarávaní inovácií konkurenčnými nástrojmi, ale naopak, vzájomne sa dopĺňajú. PCP bude vo väčšine prípadov vyňaté spod pôsobnosti ZVO a je zamerané na obstaranie služieb výskumu a vývoja, avšak nie na výsledky (produkty) tohto výskumu a vývoja (resp. len vo veľmi malej miere). Na obstaranie výsledkov (produktov) výskumu a vývoja, teda na obstaranie inovácií samotných, už musia verejní obstarávatelia použiť PPI (teda niektorý z riadnych postupov verejného obstarávania). Po PCP však nemusí nasledovať PPI, a rovnako platí, že uskutočniť PPI možno aj bez predošlého PCP. Pokiaľ však tieto postupy nasledujú po sebe, hovoríme o tzv. dvojfázovom prístupe, ktorý je zachytený v nasledovnej schéme:
Obstarávanie inovácií: Záver
Prekážky v používaní PPI
Čo sa PPI týka, to predstavuje de facto bežné postupy verejného obstarávania ako sú obsiahnuté v ZVO (napr. súťažný dialóg, rokovacie konanie so zverejnením alebo súťaž návrhov). Je fakt, že najmä rokovacie postupy sú na Slovensku veľmi málo používané, ale aj tu platí, že prekážkou v ich používaní (nielen v súvislosti s inováciami) je skôr chýbajúca prax spôsobená veľkou averziou voči riziku, a nie nedostatky v transpozícií úniových pravidiel.
PCP a PPI
Rovnaký záver možno pritom možno prijať aj vo vzťahu k PCP a PPI. PCP je postup (za splnenia istých podmienok) úplne vyňatý spod pôsobností Smernice 2014/24 a ZVO, čo znamená, že pri ňom neexistujú prakticky žiadne formálne pravidlá a povinnosti. Vyňatie PCP spod formálnych pravidiel obstarávania tak predstavuje tu najrozsiahlejšiu formu „legislatívnej podpory“ a žiadna ďalšia modifikácia ju nemôže ešte viac rozšíriť.
Nie je potreba upraviť legislatívu
Čo sa práva duševného vlastníctva týka, ani tu v súčasnosti nie je známa legislatívna úprava, ktorá by bola prekážkou v podpore obstarávania inovácií na Slovensku (čo však súvisí aj s prakticky nulovými skúsenosťami s obstarávaním služieb výskumu a vývoja na Slovensku, preto nie je vylúčené, že s prvými pokusmi sa identifikuje legislatívny problém riešiteľný de lege ferenda).
Vo všeobecnosti možno skonštatovať, že práva duševného vlastníctva pri obstarávaní služieb výskumu a vývoja predstavujú relatívne bežné dojednania. Spravidla ich nastavuje verejný obstarávateľ vopred v súťažnej dokumentácií, ale odporúča sa tak spraviť vždy po konzultácií s potenciálnymi záujemcami (napr. počas prípravných trhových konzultácií podľa § 25 ZVO pred vyhlásením konkrétneho postupu1).
Vychádzajúc z praxe EÚ si obstarávatelia pri PCP nevyhradzujú výsledky výskumu a vývoja výlučne pre svoje použitie. Každý dodávateľ výskumu a vývoja, ktorý vytvára výsledky v PCP, vlastní práva duševného vlastníctva spojené s vlastnými výsledkami (spolu so zodpovednosťou a nákladmi na ochranu týchto práv duševného vlastníctva). Verejný obstarávateľ získava bezlicenčné práva na využívanie výsledkov výskumu a vývoja na vlastné použitie, ako aj právo požadovať od zúčastnených poskytovateľov výskumu a vývoja udelenie nevýhradných licencií tretím stranám na využívanie výsledkov za spravodlivých a primeraných trhových podmienok bez práva na sublicenciu2. Konečné rozhodnutie týkajúce sa nastavenia práv duševného vlastníctva je v dispozícii verejného obstarávateľa, ktorý by však nemal toto rozhodnutie robiť bez konzultácie s trhom. Trhové konzultácie sú zároveň mechanizmom na to, aby sa tieto práva upravili v súlade so slovenským právnym poriadkom a v tejto súvislosti nie je známa žiadna legislatívna prekážka z tejto oblasti brániaca obstarávaniu služieb výskumu a vývoja, príp. inovácií.