analýza prínosov projektov pre vedomostný trojuholník
existujúcich metodík posudzovania a monitorovania projektov, portfólií projektov a programov v oblasti inteligentnej mobility z projektov a zo skúseností expertov.
sumarizácia vstupov do zásobníka projektov a projektových zámerov v oblasti inteligentnej mobility v Slovenskej republike
Kategórie projektov a iniciatív
Cieľom tejto kapitoly je sledovať trendy a pokroky v automatizácii vozidiel, technológie prepojených vozidiel a ďalších nových trendov v inteligentnej mobilite. Na základe analýzy projektov sledovaných platforiem sme vytvorili zoznam zaujímavých projektov a iniciatív, ktoré spája niekoľko spoločných tém:
Bezpečnostné systémy vozidiel,
E-mobilita vrátane verejnej dopravy,
Budovanie dôvery v CAV,
Podpora vývoja CAV pomocou údajov,
Vývoj autonómnych vozidiel,
Vývoj testovacieho prostredia a infraštruktúry pre CAV.
Prehľad vybraných projektov podľa kategórií
Bezpečnostné systémy vozidiel
Automatizované parkovanie (VDA)HumanDrive (CATAPULT UK)Testovanie bezpečnostných systémov pre autonómnu dopravu (Hive.Mobility)
E-mobilita vrátane verejnej dopravy
Verejný autobus na požiadanie (SNDGO)Light Vehicle 2025 Project (AutomotiveNL)e-SMART (Pôle Véhicule du Futur)
Budovanie dôvery v autonómne vozidlá
SMiLES (Hive.Mobility)BRAVE (NEXTMOVE)Autonómne miesto – test a overenie autonómneho riešenia (Drive Sweden)
Vývoj testovacieho prostredia a infraštruktúry pre CAV
Testovacia trať pre automatizovanú a sieťovú jazdu v Hamburgu (ITS mobility e. V.)CETRAN (SNDGO) Inteligentné semafory (Hive.Mobility) Obnovené ukazovatele dostupnosti pre cestnú sieť obce Groningen (Hive.Mobility) Autonómne miesto – test a overenie autonómneho riešenia (Drive Sweden) ZalaZone (Mobilitás Platform)
Bezpečnostné systémy vozidiel
Význam bezpečnosti v súvislosti s CAV je prekvapivo nejasný – neexistuje žiadna štandardná definícia. Bezpečnosť najčastejšie definujeme ako odstraňovanie, minimalizovanie alebo zvládanie škôd spôsobených verejnosti, čo môže zahŕňať ľudí, zvieratá a majetok.
Vďaka technológiám, ako je komunikácia medzi vozidlami a 5G, by mala byť jazda bezpečnejšia a pohodlnejšia. Digitalizácia umožní nové služby a funkcie vo vozidlách. Riziká sa musia riešiť už na začiatku vývojového cyklu nových modelov vozidiel, aby potenciálne kybernetické útoky nemohli ovplyvniť bezpečnú jazdu a mohli sa integrovať vhodné ochranné mechanizmy.
Európska komisia oznámila pokles bezpečnosti premávky v zmiešanom režime vozidiel bez CAV a CAV. Výskumníci, ktorí vykonali štatistický prieskum o testovaní CAV zistili, že autonómne nákladné vozidlá (používajúce CACC), pohybujúce sa po hlavnom pruhu pri spájacom úseku, predstavujú riziko pre bezpečnosť premávky.
E-mobilita vrátane verejnej dopravy
Elektromobilita sa vzťahuje na vozidlá, ktoré využívajú elektrickú energiu ako svoju primárnu energiu bez ohľadu na to, či majú alebo nemajú pomocný spaľovací motor na predĺženie dojazdu alebo na udržanie nabitej batérie. Netýka sa to nevyhnutne len áut, ale zahŕňa aj dvojkolesové motorové vozidlá, dodávky, štvorkolky atď.
Elektrická doprava má uľahčiť implementáciu a ďalší rozvoj elektromobility v mestských a prímestských oblastiach. Výsledky prebiehajúcich projektov poskytnú adekvátne nástroje IKT na identifikáciu inteligentných riešení e-mobility prispôsobených špecifickým mestským alebo prímestským oblastiam a uľahčia zavádzanie elektrických vozidiel a požadovaných nabíjacích staníc do existujúcej dopravnej infraštruktúry. Projekty pomôžu cestujúcim pri výbere spôsobu a trasy cestovania a podporia miestne orgány pri definovaní vhodných smerov pre rozvoj e-mobility.
Budovanie dôvery v autonómne vozidlá
V súvislosti s autonómnymi vozidlami je potrebné riešiť problematické otázky. Jedna špecifická otázka súvisí s ľudskou interakciou, a to dôvera, ktorú možno považovať za jeden z najväčších problémov pri týchto typoch vozidiel. Je to preto, že je dôležité mať dôveru, aby sa vytvorila prijateľnosť pre nové systémy.
Cieľom prebiehajúcich projektov je vytvoriť primeranú úroveň dôvery používateľov pre budúce vozidlá s autonómnym riadením. Aby sa tak stalo, skúma sa lepšie pochopenie toho, čo ovplyvňuje dôveru v interakciu človek-stroj. Tieto znalosti sa potom použijú na vytvorenie riadiaceho rámca na implementáciu faktorov súvisiacich s dôverou do systému interakcie človek-stroj.
Podpora vývoja CAV pomocou údajov
Pripojené vozidlo generuje 25 GB dát za hodinu aj na nižšej úrovni autonómie. Integrácia RADAR, LIDAR, kamera, ultrazvuk, pohybové senzory, 5G, IMU do vozidla môže generovať dáta s rýchlosťou 40 Gbit/s, čo povedie až k 380 TB až 5 100 TB dát len za rok. Toto množstvo veľkých objemov a vysokorýchlostných údajov si vyžaduje obrovské úložisko, intenzívne výpočty a dômyselné spracovanie. Keďže objem údajov prudko stúpa, súkromie a bezpečnosť softvéru, hardvéru a údajov samotných sa stávajú veľmi kritickými.
Na navigáciu vozidiel v reálnom čase sa používajú veľké a rôznorodé súbory údajov alebo Big Data. Analýzy týchto dát umožňujú vozidlám, vodičom a dopravným manažérom komunikovať, koordinovať sa a spolupracovať, čím potenciálne zvyšujú bezpečnosť premávky prostredníctvom upozornení, kontrolných asistentov a na vysokej úrovni automatizácie preberajú kontrolu nad vozidlom. Zatiaľ čo generované rozsiahle empirické údaje majú významný potenciál uľahčiť hlbšie pochopenie problémov súvisiacich s dopravou, integrácia a spracovanie veľkých súborov údajov zmysluplným spôsobom je stále otvorenou výzvou.
Vývoj autonómnych vozidiel
Autonómne vozidlo (AV) znamená vozidlo, ktoré môže jazdiť samo po existujúcich cestách a môže sa pohybovať po mnohých typoch ciest a environmentálnych kontextoch takmer bez priameho ľudského zásahu.
Čo sa týka samoriadiacich áut, ich vývoj a zavádzanie do praxe prebieha značne pomalšie ako boli prvotné predpoklady. „V roku 2020 budete stálym vodičom na zadnom sedadle,“ predpovedal Guardian v roku 2015. „10 miliónov samoriadiacich áut bude na cestách do roku 2020“, sľuboval titulok Business Insider z roku 2016. Tieto vyhlásenia sprevádzali oznámenia spoločností General Motors, Waymo od Googlu, Toyota a Honda, že do roku 2020 budú vyrábať autonómne autá.
CAV priemysel prechádza „autonómnou dezilúziou“ po tom, čo utrpel neúspechy a oneskorenia, čo spôsobilo, že investori hľadali výnosnejšie cesty. Zatiaľ čo investori majú stále záujem o autonómiu, zameranie sa presunulo na praktické služby, ako je donáška potravín a obmedzenie autonómnych funkcií len pre diaľnice. Zvrat trendu je viditeľný aj v spoločnostiach ako Waymo (Waymo Via) a Aurora, ktoré vyvíjajú samostatnú výrobu nákladných vozidiel a testujú ich v Arizone a Kalifornii v USA. Prechádzajú z jedného uzla, ktorý je priamo spojený s diaľnicou, do druhého. Tieto testy zahŕňajú bezpečnostného vodiča za volantom. Respondenti prieskumu očakávajú, že tieto služby budú komerčne dostupné v roku 2026 alebo neskôr.
Vývoj testovacieho prostredia a infraštruktúry pre CAV
Komerčné využitie CAV technológie v osobnej a nákladnej doprave rýchlo rastie vďaka obrovskému rozvoju inteligentných dopravných systémov (ITS). Implementácia technológií IM vrátane CAV má potenciálne výhody, ale aj potreby, napríklad zlepšenie fyzickej a digitálnej infraštruktúry. Rozvoj fyzickej infraštruktúry sa v súčasnej dobe zameriava na tri hlavné prístupy k rozvoju infraštruktúry pre CAV:
Spojenie a komunikácia s cestou: Zlepšenie cestnej infraštruktúry pre zriadenie komunikácie CAV s infraštruktúrami (V2I) a inými vozidlami (V2V) na ceste.
Vizualizácia cesty: Zlepšenie dopravných signálov a cestného značenia, aby bola viditeľná pre senzory CAV.
Zjednodušenie vozovky: Súčasťou tohto prístupu je zmena geometrie vozovky, vylepšený dizajn vozovky, zbavenie vozovky defektov atď..
Služby, ktoré môžu CAV ponúknuť, sa spoliehajú na vysokú rýchlosť prenosu dát a rýchlu komunikáciu. Rozvoj digitálnej infraštruktúry sa väčšinou orientuje na:
Interoperabilitu prístrojovej infraštruktúry a vozidiel,
Funkcie kooperatívnej automatizácie jazdy, ktoré sú dostupné vďaka štandardizovaným definíciám prípadov použitia a požiadavkám na výkon.
Mapy s vysokým rozlíšením, ktoré umožňujú včasné a presné údaje o zmenách cestnej infraštruktúry.
Kybernetickú bezpečnosť a ochranu osobných údajov – existuje množstvo komunikačných ciest (napr. 4G/5G, Bluetooth), pomocou ktorých si CAV vymieňajú údaje s infraštruktúrou, a každý z nich prináša problémy so súkromím a bezpečnosťou. Predovšetkým sú potrebné usmernenia prispôsobené tak, aby pomohli štátu posúdiť a zmierniť riziká kybernetickej bezpečnosti.
Ďalšou výzvou pre masové prijatie vozidiel CAV je, že keďže sa v rôznych mestách vyvíja infraštruktúra na podporu novej technológie, je potrebná jednotnosť, aby sa zabezpečilo, že vozidlá budú pripojené k podobnej infraštruktúre, keď cestujú do rôznych miest a oblastí. Najmä súčasný stav digitálnej konektivity vo vidieckych oblastiach je tiež dôvodom na znepokojenie, keďže výhody týchto vozidiel by nemali byť vyhradené len pre tých, ktorí obývajú mestá.
Európska únia v tomto smere zverejnila plán európskej technologickej platformy (ERTRAC) pre rozvoj cestných infraštruktúr na prispôsobenie sa CAV. Plán ERTRAC zaviedol úrovne podpory infraštruktúry pre automatizovanú jazdu a ukazuje pripravenosť infraštruktúry jej klasifikáciou do piatich úrovní (A–E). Úrovne E a D sa nazývajú konvenčné infraštruktúry a úrovne C–A sa označujú ako digitálne infraštruktúry.
Testovacia trať pre automatizovanú a sieťovú jazdu v Hamburgu (ITS mobility e. V.)
Testovacia trať pre automatizovanú a sieťovú jazdu v Hamburgu (ITS mobility e. V.)
Názov projektu
TAVF – Teststrecke für automatisiertes und vernetztes Fahren in Hamburg
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
Štátny úrad pre cesty, mosty a vodné cesty, Federálne ministerstvo pre digitál a dopravu Steve Schneider Výkonný riaditeľ ITS mobility GmbH Telefón: +49 531 231721-25 steve.schneider@its-mobility.de
Externí dodávatelia
Hamburg Verkehrsanlagen GmbH, ITS mobility e.V.
Zhrnutie riešenia, Opis problému
V meste Hamburg bola zriadená niekoľko kilometrov dlhá testovacia trať pre automatizovanú a prepojenú jazdu. Od roku 2018 mesto Hamburg modernizuje semafory pre komunikáciu medzi infraštruktúrou a vozidlom (I2V) a vozidlom s infraštruktúrou (V2I). Výrobcovia vozidiel, technologické spoločnosti a výskumné inštitúcie budú môcť v reálnej premávke na verejných komunikáciách testovať inovatívne služby mobility, ako sú funkcie automatizovaného riadenia alebo bezpečnostné asistenčné systémy. Vývoj a prevádzku testovacej dráhy podporuje Federálne ministerstvo pre digitál a dopravu a Európska únia v rámci nástroja Connected Europe Facility.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Testovacia dráha je nepretržite prevádzkovaná ako otvorená užívateľská platforma, kde viac ako 16 výskumných inštitúcií, výrobcov vozidiel a technologických spoločností v súčasnosti testuje inovatívne služby mobility – ako sú funkcie automatizovaného riadenia alebo bezpečnostné asistenčné systémy – v prostredí reálnej premávky na verejných komunikáciách.Začiatkom roku 2021 boli prepojené testovacia dráha TAVF v centre mesta a okruh v HafenCity úspešne dokončeného projektu výskumu a vývoja v Hamburgu Electric Autonomous Transportation. Nepretržité rozširovanie testovacej trate, ako aj prenos, harmonizácia a zavádzanie úspešne testovaných služieb C-ITS do iných mestských oblastí je naplánované do konca roku 2023. Prvé rozšírenie sa malo uskutočniť na jar 2022.
Ciele projektu
– Automatizovaná jazda v mestských oblastiach: varovanie pred zrážkou v oblastiach križovatiek na ochranu zraniteľných účastníkov cestnej premávky; informácie o prácach na ceste v reálnom čase; kooperatívne riadenie križovatiek – Kombinácia automatizovanej a prepojenej jazdy: bezbariérová a otvorená dátová a servisná platforma; IT bezpečná prevádzka kooperatívnych komponentov ITS; nové koncepty mobility v kontexte automatizovanej a prepojenej jazdy.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Testovacie prostredie
Nasadenie
Prvé beta dáta z hamburského projektu Traffic Light Forecast 2.0 sú teraz dostupné online. To umožňuje používateľom získať počiatočné skúsenosti s údajmi o semaforoch v Hamburgu. Cieľom tohto projektu je vyvinúť a implementovať rozhranie na poskytovanie údajov o semaforoch prostredníctvom mestskej dátovej platformy Hamburg (HH_UDP). Vďaka tomuto prístupu sú prekážky vstupu na trh čo najnižšie a podporuje sa rozvoj nových služieb. Tieto služby môžu prispieť k stabilizácii a optimalizácii plynulosti dopravy a zároveň k zníženiu znečisťujúcich látok. Priami používatelia údajov (vývojári aplikácií, poskytovatelia mapových služieb, automobilový priemysel, združenia atď.) môžu získavať údaje z Hamburg Urban Platform, vytvárať predpovede a ponúkať služby pre používateľov nepriamych údajov (automobily, nákladné autá, bicykle a pešia doprava alebo verejná doprava) .
VDA, BMW, CARIAD (dcérska spoločnosť automobilového softvéru v koncerne Volkswagen so značkami Audi, Porsche a VW), Ford Werke GmbH, Jaguar Land Rover and Mercedes-Benz.
Externí dodávatelia
Bosch, Continental, Valeo, lipský startup Kopernikus Automotive a fínska deep Tech spoločnosť Unikie
Zhrnutie riešenia, Opis problému
Nemecká asociácia automobilového priemyslu (VDA) predstavila počas IAA Mobility 2021 v Mníchove spoločný projekt parkovania bez vodiča „Automated Valet Parking“ (AVP). Parkovacie domy vybavené špeciálnou technológiou budú v budúcnosti schopné vykonávať celú úlohu parkovania vozidiel. Automatizované parkovanie sa spolieha na inteligentnú infraštruktúru v garáži, ktorá zahŕňa potrebné senzorové systémy a cloudové IT. Bezpečná komunikácia medzi garážou a vozidlom umožňuje bezpečné manévrovanie na parkovacie miesto a von z neho. Systém spolupracuje s rozhraniami, ktoré výrobcovia automobilov vyvinuli pre svoje vozidlá. Vďaka senzorom infraštruktúry sú všetko, čo vozidlo potrebuje, funkcie ako parkovací asistent a núdzový brzdový asistent. Okrem automobilového priemyslu má riešenie široké možnosti použitia, napríklad pre prístavy. Inými slovami, môže byť aplikovaný v akomkoľvek priemyselnom prostredí, kde je nevyhnutné tesné a efektívne parkovanie dopravného alebo priemyselného subjektu.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Verejná prezentácia predstaví technickú interakciu potrebnú medzi systémami autonómneho riadenia rôznych výrobcov automobilov a senzorovou technológiou v parkovacej garáži, ktorá preberá kontrolu nad vozidlom na riadenie parkovania. Unikie dodá inteligentnú infraštruktúru, kde senzory a Cloud Computing umožňujú komunikáciu medzi autom a jeho okolím. Okrem autonómneho parkovania budú demonštrované rôzne automatizované služby vozidla, ako je umývanie a nakladanie, kým je vozidlo v parkovacej garáži, ako aj automatizované vrátenie vozidla vodičovi.Technológia aj štandardizácia sú už dostatočne pokročilé na to, aby automatizované parkovanie s obsluhou poskytovalo spoľahlivé, automatizované parkovanie a zbernú službu.
Ciele projektu
Cieľom projektu je vytvoriť technologickú základňu pre budúce vozidlá od rôznych výrobcov, aby mohli komunikovať s rôznymi infraštruktúrami, aby bolo možné vykonávať automatizované pohyby vozidiel bez vodiča. Pomohlo by to aj pri optimalizácii využitia dostupného parkovacieho miesta.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Autonómna mobilita , automatizované parkovanie
Nasadenie
Na tento účel pripravuje Medzinárodná organizácia pre normalizáciu (ISO) medzinárodnú normu ISO 23374. Tá zabezpečí, aby funkcia AVP správne fungovala medzi potrebnými aktérmi, t. j. rôznymi výrobcami OEM vozidiel a poskytovateľmi technologického vybavenia a infraštruktúry.
Nissan, Hitachi, HORIBA MIRA, SBD Automotive, Cranfield University, Atkins, Aimsun, Highways England, University of Leeds
Zhrnutie riešenia, Opis problému
Cieľom projektu bolo do roku 2019 absolvovať trasu vo vozidle, ktoré dokáže byť plne autonómne a napodobňuje jazdné správanie ľudského vodiča. Nissan a Hitachi využili svoje globálne znalosti v oblasti automobilového priemyslu, umelej inteligencie, strojového učenia a komunikačných technológií na vytvorenie vozidiel a modelov AI a využili odborné znalosti Horiba MIRA, Cranfield University a University of Leeds na fyzické a digitálne zabezpečenie a overenie systému. Catapult bol zodpovedný za riadenie projektu a vývoj bezpečnostných aspektov projektu. Vplyv vozidiel L4 na strategickú cestnú sieť skúmali Highways England a TSS.Projektový tím desaťčlenného konzorcia HumanDrive prezentoval výsledky a zistenia tohto projektu medzinárodnému publiku na stretnutí CAV Fóra výrobcov a obchodníkov s motormi (SMMT – 14. júl 2020). SMMT je jedno z najväčších obchodných združení v Spojenom kráľovstve, ktoré poskytuje platformu pre viac ako 800 automobilových spoločností na zdieľanie a komunikáciu medzi členmi a štátom.Predstavitelia projektu v ňom predstavili rozsah projektu, jeho úspechy, ako aj technické aspekty a výzvy vývoja technológií automatizovanej jazdy. Vozidlo HumanDrive bolo schopné najazdiť cez 20 tisíc kilometrov bez jedinej nehody. Nasadenie vyprodukovalo asi 4 milióny gigabajtov dát.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Úspešné zavŕšenie tohto projektu by malo posunúť Spojené kráľovstvo o krok bližšie k autonómnym vozidlám na cestách, čo pomôže vláde Spojeného kráľovstva splniť jej veľkú výzvu Future of Mobility. Projekt HumanDrive: – Vyvinie vozidlo schopné bezpečnej autonómnej jazdy v rôznych podmienkach. – Vyvinie systém strojového učenia, ktorý dokáže uspokojivo demonštrovať „prirodzené“ autonómne riadenie. – Predvedie viac ako 200 míľ autonómnu jazdu po celom spojenom kráľovstve. – Vyvinie testovacie, validačné a bezpečnostné metodiky, ktoré postavia britský priemysel a akademickú obec do popredia znalostí a odbornosti autonómnych vozidiel. – Vyvinie prispôsobený rámec kybernetickej bezpečnosti pre sektor CAV. – Bude analyzovať pochopenie dôsledkov CAV na širší dopravný systém z hľadiska dopravy a infraštruktúry.
Ciele projektu
Jedným z najvýznamnejších a najinovatívnejších aspektov projektu mal byť vývoj pokročilého riadiaceho systému vozidla, ktorý je navrhnutý tak, aby umožnil vozidlu napodobniť „prirodzený“ ľudský štýl jazdy pomocou strojového učenia. Pred uvedením vozidla na cesty v Spojenom kráľovstve mal byť systém vyvinutý a podrobený robustnému testovaciemu procesu s využitím množstva zariadení vrátane simulácie, hardvéru v slučke, súkromnej testovacej dráhy a malých úsekov verejných ciest.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Riadiace systémy vozidla
Nasadenie
Vozidlá CAV majú potenciál výrazne zlepšiť bezpečnosť na našich cestách, znížiť znečistenie a zápchy, zvýšiť dostupnosť pre zraniteľné skupiny, zlepšiť našu verejnú dopravu, podporiť podnikanie a ekonomiku, uvoľniť čas vodiča na iné účely, zmierniť tlak na preťaženú dopravnú infraštruktúru a rozvíjať dopravnú sieť v celom Spojenom kráľovstve (a mimo neho). Okrem toho bude napodobňovať jazdné správanie ľudí, poskytne cestujúcim lepší zážitok a v konečnom dôsledku pomôže akceptovať tieto nové technológie.
Centre of Excellence for Testing & Research of Autonomous Vehicles – NTU (CETRAN)
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
Nanyang Technological University; úrad pozemnej dopravy; Jurong Town Corporation
Externí dodávatelia
BMW Future Mobility Research a TÜV SÜD
Zhrnutie riešenia, Opis problému
(CETRAN) je výskumná iniciatíva zameraná na vývoj noriem a postupov pre Singapur s cieľom uľahčiť budúce aplikácie autonómnych vozidiel v mestskom prostredí. Iniciatíva sa uskutočňuje na Singapurskej technologickej univerzite Nanyang. Výsledný výskum má nespočetné množstvo širších aplikácií na použitie CAV v mestskom prostredí vo všeobecnosti.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Zabezpečenie bezpečnosti autonómnych vozidiel pre používateľov a chodcov a zabezpečenie pred hrozbami kybernetických útokov sú hlavnými prekážkami, ktoré treba prekonať, kým bude možné vyvinúť prísny a robustný testovací režim. Tieto výzvy je potrebné prekonať skôr, ako bude možné nasadiť a komercializovať automobilovú technológiu bez vodiča v Singapure a iných mestských centrách.Veľkému využívaniu CAV v mestskom prostredí v súčasnosti bráni nedostatok spoľahlivých testovacích a certifikačných techník. Bez nich zatiaľ nie je možné zaistiť bezpečné používanie takejto revolučnej technológie.
Ciele projektu
Projekt CETRAN má rozsah desať rokov a v podstate postavuje: – Funkčná bezpečnosť CAV: prvou prioritou je zabezpečiť, aby boli vozidlá skonštruované tak, aby ich používanie bolo bezpečné. – Vývoj noriem a štandardov: na uľahčenie spoločného vývoja noriem pre CAV priemyselnými odvetviami a akademickou obcou na prijatie v Singapure.Prvoradým cieľom bezpečnosti je umožniť implementáciu verejných autobusov bez vodiča, umožniť zdieľanie áut a autonómnych nákladných vozidiel s osobitným zameraním na minimalizáciu zápch a umožnenie inteligentnejšieho riadenia dopravy.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Testovacie prostredie, vývoj štandardov
Nasadenie
Zavedenie CAV vo verejnej doprave je významnou súčasťou širšej snahy Singapuru o jeho víziu inteligentnej mestskej mobility vzhľadom na jeho potreby zdrojov na pôdu a pracovnú silu. Predpokladá sa, že zavedenie CAV by si vyžadovalo aj kompatibilitu s doplnkovými technológiami, ako je nový ERP (systém spoplatnených ciest) a funkcie riadenia ciest a dopravy, ako sú majáky, senzory a inteligentné dopravné križovatky. Širšou stratégiou je potom uľahčiť prijatie nových technológií a vyvinúť zodpovedajúce testovacie metodológie, ktoré umožnia Singapuru stať sa prvým používateľom CAV vo verejnej doprave.
Land Systems (odnož ST Engineering) v partnerstve s Ministerstvom dopravy a Sentosa Development Corporation
Zhrnutie riešenia, Opis problému
Počas procesu mohli občania požiadať o vyzdvihnutie a odvoz na ktorejkoľvek autobusovej zastávke vo vymedzenej oblasti pomocou mobilnej aplikácie. To im ponúklo bezproblémové a pohodlné cesty počas načasovania s nízkou alebo nepredvídateľnou jazdou. Údaje zozbierané z tejto štúdie sa použili na testovanie toho, ako možno technológiu využiť na posilnenie prepojenia v rámci mesta a zlepšenie mobility pre starších a zdravotne postihnutých ľudí dochádzajúcich do práce.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Reakcie občanov na ODPB boli zmiešané. Niektorí cestujúci boli pripravení vyskúšať novú službu s viac ako 26 000 jazdami. Podľa prieskumu tí, ktorí sa rozhodli nevyskúšať ODPB, uviedli, že im nevyhovuje používanie mobilnej aplikácie na rezerváciu jazdy autobusom a cítili, že pravidelná autobusová doprava poskytuje väčšiu istotu.Počas pokusu ODPB bola pozorované úspora najazdených kilometrov, ale v súčasnosti je rozširovanie pokusu z dôvodu vysokých technologických nákladov menej efektívne. V porovnaní s pevnou a pravidelnou autobusovou dopravou bol počas testovania prevádzkovaný počet kilometrov v rovnakej oblasti o 18 % nižší. Očakáva sa, že rozsiahlejšie nasadenie bude v budúcnosti nákladovo efektívnejšie, najmä po tom, ako sa zlepší efektivita algoritmov a technológia umožní nasadenie bezpilotných vozidiel.
Ciele projektu
Testovanie ODPB bolo navrhnuté tak, aby skúmalo uskutočniteľnosť dynamicky smerovaných verejných autobusových služieb na základe dopytu cestujúcich do práce v reálnom čase. Zároveň to LTA umožnilo vyhodnotiť požiadavky na zdroje a vnímavosť cestujúcich k tomuto konceptu. Skúška sa uskutočnila počas hodín mimo špičky v troch oblastiach.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Experimentovanie s autonómnou verejnou dopravou
Nasadenie
Na skúšku boli nasadené štyri autonómne vozidlá, ktoré pozostávali z dvoch mikrobusov a dvoch menších vozidiel. Služba je poskytovaná bezplatne, funguje od 26. augusta do 15. novembra 2019 4 hodiny v pracovných dňoch.
Flanders Make (líder), Automotive NL, AMAC GmbH, Technifutur, Université de Liège a Campus Automobile Spa – Francorchamps
Externí dodávatelia
Interreg Euregio Meuse-Rhine, RAI, GBO Innovation makers , SEKISUI EUROPE, DK Prototyping for Automotive Glass, Provincie Noord-Brabant, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Provincie Limburg.
Zhrnutie riešenia, Opis problému
Projekt, ktorý v roku 2018 realizovalo 6 partnerov, prebiehal tri roky do roku 2021. LV2025 sa zameriava na inovácie a nové technológie, poskytuje analýzu nedostatkov v oblasti technológií a nákladov, ako aj na možnosti odbornej prípravy, vyberá potenciál, spája ľudí a podniky, inšpiruje spoluprácu a cezhraničné zoskupenia, zvyšuje povedomie o nadchádzajúcich požiadavkách trhu, stimuluje prenos znalostí a poskytovať aktuálny rámec školenia pracovníkov a inžinierov.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Projekt ukázal, že ľahké konštrukcie a materiály môžu byť nákladovo efektívne aj vo vysokoobjemových výrobných cykloch vďaka novým pokrokom v integračných výrobných technológiách využívajúcich multimateriálové systémy.
Ciele projektu
Jedným z kľúčových cieľov projektu LV2025 bolo prepojenie kompetencií priemyselných spoločností, inštitúcií a univerzít prítomných v Euregiu. Okrem toho sa kompetencie Euregia ukázali prostredníctvom dizajnu a výroby niekoľkých vybraných prototypov ľahkých komponentov. Cieľom bolo vybudovať dôležité virtuálne technologické centrum automobilového inžinierstva a výroby budúcnosti.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Efektívny výrobný proces
Nasadenie
V automobilovom výrobnom sektore je veľa dielov považovaných za ľahké kusy v skutočnosti už väčšinou automobilových OEM. Až 70 % osobného automobilu je už dnes možné vyrobiť pomocou ľahkých technológií. Aplikácie siahajú od častí karosérie cez podvozok, od konštrukčných častí až po vývoj pod kapotou. Niektoré vývojové prototypy ukazujú, že toto číslo možno ešte zvýšiť.Rôzne stratégie odľahčovania materiálov sú neustále v centre pozornosti výskumnej práce celého hodnotového reťazca automobilového priemyslu, od zavedenia nových kompozitných materiálov až po prijatie pokročilejších kovových zliatin.
Intelligent Traffic lights on the western ring Road (Hive.Mobility)
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
Provincie Groningen a Drenthe
Externí dodávatelia
Hive.Mobility
Zhrnutie riešenia, Opis problému
V provinciách Groningen a Drenthe malo byť šestnásť semaforov transformovaných na „inteligentnejšie“. Päť z týchto špeciálnych semaforov visí na západnom okruhu Groningenu. Keďže sú neustále pripojené na internet, môžu reagovať na aktuálnu premávku. Môžu si tiež vymieňať informácie medzi sebou as účastníkmi cestnej premávky. Týmto spôsobom prispievajú k väčšej bezpečnosti na cestách a lepšej plynulosti premávky. Nové semafory sú súčasťou národného programu inteligentnej mobility.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Prvé skúsenosti sú už získané. Semafory počas letných prázdnin 2019 spracovali väčšiu premávku ako v bežný pracovný deň. Semafory zabezpečujú plynulejší chod dopravy. Dokážu nielen reagovať na aktuálnu premávku, ale môžu dať prednosť aj určitým druhom dopravy, napríklad sanitkám. Keď sa priblížia ku križovatke, zaručene dostanú zelenú. Môže sa však rozhodnúť napríklad aj tak, že hustej nákladnej doprave bude dávať zelenú častejšie. To nielenže zabraňuje veľkému brzdeniu a zrýchľovaniu, a tým aj oneskoreniam, ale tiež obmedzuje emisie CO2.
Ciele projektu
Prepojenie infraštruktúry semaforov na internet, aby mohli využívať dáta z aktuálnej premávky a prispôsobovať sa rôznym situáciám v reálnom čase.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Inteligentná infraštruktúra cestnej premávky
Nasadenie
Inteligentné semafory sú súčasťou národného programu Talking Traffic a sú príkladom „inteligentnej mobility“.
Testovanie bezpečnostných systémov pre autonómnu dopravu (Hive.Mobility)
Testovanie bezpečnostných systémov pre autonómnu dopravu (Hive.Mobility)
Názov projektu
Testing Safety Systems for Autonomous transport
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
RDW
Externí dodávatelia
Hive.Mobility, RobotTUNER, Horus, 5Groningen
Zhrnutie riešenia, Opis problému
Kvalita bezpečnostných systémov autonómnych dopravných prostriedkov je dôležitou témou pri výbere dodávateľov a pri získavaní povolenia na experiment. RobotTUNER vyvinul podľa RDW schválenú metódu na získanie výnimky pre analýzu rizík.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
V tomto projekte sa testovali najlepšie systémy, s cieľom nájsť ten najvhodnejší pre konkrétne použitie. Testovací scenár zahŕňal riadenie osobného auta na diaľku s vyššou rýchlosťou. Jazda sa konala na jeseň roku 2020, počas testovacieho dňa provincie Groningen a RobotTUNER a partnerov Hive.Mobility. Počas tohto testovacieho dňa provincia a RobotTUNER použili starú pristávaciu dráhu na letisku Groningen Eelde na vyskúšanie nových autonómnych techník. V testovací deň bol použitý Renault Twizy. Auto bez vodiča dosiahlo maximálnu rýchlosť 72 kilometrov za hodinu a potom bolo na diaľku zastavené. Po úspešnej testovacej jazde bez vodiča pokračovala práca na spoľahlivosti a interakcii s ostatnými účastníkmi cestnej premávky.
Ciele projektu
Vylepšenie a testovanie technológie autonómnych vozidiel, kde je cieľom optimalizovať správanie danej technológie pre použitie v reálnej prevádzke.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Obnovené ukazovatele dostupnosti pre cestnú sieť obce Groningen (Hive.Mobility)
Obnovené ukazovatele dostupnosti pre cestnú sieť obce Groningen (Hive.Mobility)
Názov projektu
Renewed accessibility indicators for Road Network municipality of Groningen
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
Gemeente Groningen, Arane Adviseurs
Externí dodávatelia
National Road Traffic Data Portal, Hive.Mobility
Zhrnutie riešenia, Opis problému
Obec Groningen už nejaký čas pracuje na základe údajov v oblasti mobility, aby poskytla prehľad o kvalite cestnej siete pre automobilovú dopravu. Najmä pre posledné menované hľadala samospráva veľmi zjednodušené znázornenie kvality dostupnosti piatich kľúčových ekonomických oblastí: UMCG, Martini Hospital, centrum mesta, Zernike a Europapark. Cieľom bolo udeliť skóre za „tok premávky“ a „spoľahlivosť“ pre každú kľúčovú oblasť.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Pre tieto ukazovatele dostupnosti „Dopravný tok“ a „Spoľahlivosť“ samospráva využíva informácie o čase cestovania a cestnej sieti pre automobilovú dopravu dostupné na Národnom portáli údajov o cestnej premávke (NDW). Samospráva tieto informácie premieta do mesačných reportov, v ktorých je zmapovaná kvalita siete na veľkej časti siete hlavných ciest pre každý smer jazdy v ranných aj večerných špičkách.Vypočítané hodnoty pre „Dopravný tok“ a „Spoľahlivosť“ sa porovnávajú s vopred určenými referenčnými hodnotami. Prvá referencia je normovaná hodnota, ktorá vyjadruje minimálnu požadovanú kvalitu. Ak hodnota nezodpovedá štandardnej hodnote, to znamená, že na ceste je zápcha. Skóre sa potom určí na základe rozdielu oproti štandardnej hodnote.Cieľové hodnoty boli tiež vypočítané rovnakým spôsobom. Cieľová hodnota udáva, čo je na trase pri súčasnom usporiadaní a vybavení maximálne možné.
Ciele projektu
Pre každú ekonomickú oblasť samosprávy bolo cieľom skúmať, ako sa vyvíja kvalita dostupnosti. Projekt poskytuje tiež prehľad o tom, kde sú stále prítomné zápchy a aký je priestor na implementáciu zlepšení. Vypočítané skóre poskytuje dobrý prvý dojem a so všetkými podkladovými údajmi je možné vykonať množstvo podrobných analýz.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Využívanie voľných dát pre optimalizáciu chodu premávky.
Nasadenie
Toto pravidelné monitorovanie poskytuje relevantné informácie, napríklad pre ad hoc analýzu na úrovni základov pre projekty, pre testovanie a overovanie výsledkov dopravných modelov a ako vstup pre rozpočet a politickú zodpovednosť.
Shared connectivity in Mobility and Logistics Enable Sustainability (SMiLES)
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
University of Groningen, Hanze University
Externí dodávatelia
Hive.Mobility
Zhrnutie riešenia, Opis problému
V SMiLES navrhujú vytvorenie „živého laboratória“, v ktorom by bol využívaný severný región Holandska ako testovacie centrum pre možnosti logistických subsystémov.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
V dohode o klíme sa dohodlo, že sektor logistiky dosiahne zníženie CO2 o 49 % do roku 2030. Na dosiahnutie tohto cieľa sektor predložil množstvo plánov, ako napríklad zintenzívnenie bezemisnej mestskej logistiky, presťahovanie distribučných uzlov na okraje miest, efektívne využívanie a ekologizácia vozidiel napríklad elektrifikáciou alebo prechodom na udržateľné palivá, ako je vodík.Budúcnosťou sú otvorené a prepojené logistické siete zdieľanej mobility. V týchto sieťach možno zdieľať vozidlá, (dopravné) úlohy, priestor alebo infraštruktúru, ale aj zmluvy, riziká, práva alebo záväzky, aby fungovali efektívnejšie a udržateľnejšie. SMiLES skúma príležitosti a bariéry otvorených podsietí. Z ekonomického, technického, právneho, etického, psychologického a praktického hľadiska. Skúmajú, ktoré inovatívne obchodné a organizačné modely môžu navrhnúť pre efektívnu, efektívnu a bezemisnú dopravu. Pozerajú sa aj na úlohu technológie, ľudského správania a etických a právnych hraníc.
Ciele projektu
Eventuálne zníženie emisií CO2 v sektore logistiky o 49% do roku 2030. Zároveň cieľom projektu je snaha pochopiť, aké bariéry existujú a ako je ich možné riešiť.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Znižovanie emisií v sektore logistiky.
Nasadenie
Tento projekt sa nazýva aj ako „živé laboratórium“, teda miesto, kde sa spája veda, prax a vzdelávanie. Nasadenie v tomto prípade spočíva z viacero malých výskumných projektov.
BRidging gaps for the adoption of Automated Vehicles
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
BRAVE
Externí dodávatelia
NEXTMOVE, INTERACT, TRUSTVEHICLE, TRUSTONOMY
Zhrnutie riešenia, Opis problému
BRAVE predpokladá, že uvedenie autonómnych vozidiel na verejné cesty bude úspešné len vtedy, ak sa použije prístup zameraný na používateľa, kde technické aspekty idú ruka v ruke v súlade so spoločenskými hodnotami, akceptáciou zo strany používateľov, zámermi správania, bezpečnosťou cestnej premávky, sociálnymi, ekonomickými, právnymi a etickými úvahami.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
BRAVE podporuje urýchlenie zavedenia autonómnych vozidiel zabezpečením kladného prijatia tejto služby od všetkých relevantných užívateľov, ostatných dotknutých účastníkov cestnej premávky a zainteresovaných strán. Priority: – Multidisciplinárna (sociálne, ekonomické, bezpečnostné a etické hľadiská) štúdia požiadaviek a očakávaní vodičov a iných zainteresovaných strán v súvislosti s používaním autonómnych vozidiel, – Vývoj inovatívnych paradigiem rozhrania Human Machine Interface na základe záverov predchádzajúcej štúdie s cieľom preklenúť priepasť medzi používateľmi a automatizačnými technológiami, – Vylepšenie súčasných pokročilých jazdných asistenčných systémov zahrnutím nových prediktívnych algoritmov na zvýšenie presnosti predpovedania smerov vozidiel a zraniteľných účastníkov cestnej premávky, aby sa skrátil reakčný čas pri núdzových manévroch, – Zaručenie robustnosti a spoľahlivosti systému za akýchkoľvek možných scenárov a podmienok, – Vypracovanie overovacích protokolov a navrhnutie pokrokov v oblasti regulácie alebo spotrebiteľského hodnotenia.
Ciele projektu
Hlavným cieľom projektu BRAVE je zlepšiť bezpečnosť a prijatie autonómnych vozidiel na trh zvážením potrieb a požiadaviek používateľov, ostatných dotknutých účastníkov cestnej premávky (vodiči a zraniteľní účastníci cestnej premávky) a príslušných zainteresovaných strán (t. j. tvorcov politík, normalizačné orgány, certifikačné orgány, poisťovne, autoškoly), ktoré zaisťujú bezpečnú integráciu kľúčových technologických pokrokov.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Rozvoj a implementácia autonómnych vozidiel do bežnej prevádzky.
Nasadenie
Projekt bol rozdelený na sedem rôznych „Work packages“ (ekvivalent pracovnej skupiny), pričom všetky pracovné skupiny za seba robotu už dokončili. Pracovné skupiny: WP1 – Projektový manažment a koordinácia. WP2 – Multidisciplinárna štúdia a špecifikácia požiadaviek užívateľov a zainteresovaných strán. WP3 – Interakcia medzi vozidlom a vodičom a koncepcia sledovania vodiča. WP4 – Koncepcie interakcie vozidla s prostredím, vylepšujúce pokročilé asistenčné systémy riadenia. WP5 – Overenie používateľov prostredníctvom realistických opakovaní testovania. WP6 – Protokoly testovania a predbežnej validácie, ktoré pripravujú pôdu pre ďalšie prijatie na trhu. WP7 – Činnosti v oblasti šírenia, využívania a komunikácie a medzinárodnej spolupráce.
Literatúra, digitálne zdroje
Zlý uvedený link – uviesť správny ako je uvedené v materiáloch
INTonomous (NEXTMOVE)
INTonomous (NEXTMOVE)
Názov projektu
INTonomous
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
INTonomous
Externí dodávatelia
NEXTMOVE, Autoklastr, bwcon
Zhrnutie riešenia, Opis problému
INTonomous sa zameriava najmä na trhy v Spojených štátoch, Kanade a Spojených arabských emirátoch. Ponúka Európskym a COSME krajinám akceleračný program startupov a misie šité na mieru pre každú cieľovú krajinu. Ide o stratégie vstupu na trh, trendy autonómnej jazdy a špecifiká jednotlivých krajín.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Projekt INTonomous je jedinečnou príležitosťou získať technickú a finančnú podporu pre vstup na trhy, ktoré boli vopred identifikované ako hlavné príležitosti pre profil SMEs (malé a stredné podniky) z EÚ: Kanada, USA, Spojené arabské emiráty.Projekt je rozdelený do dvoch fáz:Fáza 1: Akceleračný program vytvorený zo služieb a činností, ktoré zodpovedajú potrebám cieľových trhov a schopnostiam a ambíciám spoločností, ktorý poskytne európskym SMEs tie správne nástroje, aby mohli expandovať na trh do týchto špecifických krajín.Fáza 2: Medzinárodné misie zamerané na špecifické kompetencie SMEs a potreby trhu a navrhnuté tak, aby im pomohli podporiť medzinárodnú spoluprácu a uzatvárať obchodné a technologické dohody v zahraničí.SMEs z EÚ budú pomocou daného projektu vyškolení najlepšími odborníkmi pre stratégie vstupu na trh, o trendoch autonómnej jazdy a o špecifikách jednotlivých krajín (fiškálne, právne, zmluvné, kultúrne).
Ciele projektu
Cieľom projektu INTonomous je vytvárať strategické európske hodnotové reťazce mimo EÚ pre inovatívne SMEs v oblasti autonómnych a prepojených vozidiel. Krajiny zapojené do tohto projektu sú Kanada, USA a Spojené Arabské Emiráty.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Prepojenie a akcelerácia európskeho trhu mobility (pre SMEs) s ďalšími trhmi po celom svete.
Nasadenie
Projekt stále prebieha, prebiehajú práce a organizácia konferencií a stretnutí.
e-Mobility Smart Grid For Passengers and Last Mile Freight Transport in the Alpine Space
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
e-SMART
Externí dodávatelia
Ricerca sul Sistema Energetico – S.p.A., Regione Piemonte, Veneto Strade, The Smart City Association Italy
Zhrnutie riešenia, Opis problému
e-SMART navrhuje, testuje a overuje nadnárodné nástroje pre integrované plánovanie služieb inteligentnej siete v oblasti e-mobility a nabíjacích staníc pre miestnu verejnú dopravu a logistiku nákladnej dopravy na poslednej míli v alpskom horskom priestore.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Projekt e-SMART sa zameral na prehĺbenie spolupráce medzi verejným sektorom a prevádzkovateľmi e-mobility a energetiky prostredníctvom Smart Living Labs na všetkých úrovniach riadenia. Prostredníctvom inteligentnej cestovnej mapy pre alpský priestor s rozhodovacími právomocami na medzimestskej úrovni viedol k spoločnému prístupu pri rozvoji služieb e-mobility a pri plánovaní primeranej siete nabíjacích systémov pre elektrické vozidlá pre celý región Álp (Alpine Region). Projekt navrhol a testoval súbor nadnárodných operačných nástrojov na plánovanie infraštruktúry a služieb e-mobility v osobnej a nákladnej doprave v rámci inteligentných sietí a inteligentných území: Smart Energy Toolkit. Projekt e-SMART ako nadnárodný projekt Interreg Alpine Space zahŕňa projektových partnerov, zainteresované strany a pozorovateľov z Talianska, Francúzska, Slovinska, Rakúska a Nemecka. Bola zriadená a prevádzkovaná nadnárodná sieť piatich regionálnych živých laboratórií pre budovanie kapacít, zážitkové učenie založené na aktívnom zapojení zainteresovaných strán, odborníkov a koncových používateľov. Nadnárodné živé laboratórium, ako aj jednotlivé huby, nazývané Regionálne živé laboratóriá, sa intenzívne venujú dvom tematickým oblastiam SMART mobility v logistike poslednej míle a miestnej verejnej doprave a inteligentnej energii. Výsledky a diskusie, ktoré boli zhrnuté v pláne e-SMART boli doplnené aj s e-SMART Toolkit, ktorý slúži ako platforma pre vhodné opatrenia a nástroje pre e-mobilitu a plánovanie vo verejnej doprave. Súbor nástrojov funguje ako miesto pre existujúce platformy a pre tvorcov politík, kde možno nájsť ukazovatele, ktoré možno použiť v rámci existujúcich platforiem.
Ciele projektu
Ciele projektu sú rozdelené do troch častí: – Podporovať nadnárodnú spoluprácu medzi verejnými a súkromnými subjektmi pre integrované plánovanie, – Podporovať harmonizovaný alpský priestor a prístup k plánovaniu energie a mobility, – Zvýšenie metód a nástrojov na plánovanie infraštruktúry a služieb nabíjania e-mobility.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Podpora a rozvoj e-mobility v alpskom priestore.
Nasadenie
– Koncept živého laboratória – Tento výstup popisuje model medzinárodnej spolupráce e-SMART s cieľom spoluvytvárať, experimentovať a hodnotiť inteligentné prístupy a digitálne nástroje pre integrované plánovanie a šírenie služieb e-mobility. – Taktický plán – Taktický plán je výstup pripravený na použitie pre osoby s rozhodovacou právomocou, ktorý na nadnárodnej úrovni uvádza ciele, kritériá, časové harmonogramy, míľniky a víziu vo vzťahu k šíreniu inteligentných sietí a služieb e-mobility. – Operačná Roadmapa – Operačná Roadmapa predstavuje prepojenie medzi taktickým plánom a príslušnými územiami. Operačný plán výrazne odráža štruktúru taktického plánu s prispôsobenými regionálnymi a miestnymi potrebami, cieľmi, obchodnými modelmi, stimulmi a finančnými zdrojmi. – e-SMART Toolkit – Dátová platforma e-SMART Toolkit umožňuje výmenu údajov a vedie k syntéze rôznych, ale vzájomne prepojených ekosystémov. Dátová platforma a jej systém na podporu rozhodovania uľahčuje prácu subjektom s rozhodovacou právomocou a poskytuje podporu všetkým, ktorí musia robiť strategické rozhodnutia, ktoré sa nedajú vyriešiť modelmi operatívneho výskumu.
Autonómne miesto – test a overenie autonómneho riešenia (Drive Sweden)
Autonómne miesto – test a overenie autonómneho riešenia (Drive Sweden)
Názov projektu
Autonomous Site – Confined Autonomous Solution test and validation (Drive Sweden)
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
Volvo Group
Externí dodávatelia
Ericsson, Telia, RISE, Drive Sweden
Zhrnutie riešenia, Opis problému
Cieľom spoločnosti Volvo bolo overiť vozidlá L4 (autonómnou vozidlá) s cieľom získať lepšie poznatky o tom, čo je potrebné zlepšiť. Cieľom RISE bol zber údajov o autonómnych vozidlách, vývoj a analýza modelov autonómnych vozidiel na základe prevádzkových údajov v reálnom prostredí. Modely preukázali význam pre optimalizáciu produktivity a prevádzkyschopnosti. Cieľom spoločnosti Telia bolo pomôcť s kapacitou siete pre testy, ktoré sa mali vykonať, s údajmi z testov a kompetenciou v otázkach dátovej komunikácie. Ciele spoločnosti Ericsson zahŕňali vzdialenú správu, správu telemetrických údajov a digitálne dvojča.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Výsledkom testovania systému v reálnom zákazníckom prostredí a testovacom prostredí boli získané poznatky o vyspelosti systému a oblastiach na zlepšenie. Testovanie v Hofors ukázalo, že je možné v relatívne krátkom čase zaviesť plne autonómne dopravné riešenie v reálnom produkčnom prostredí u zákazníka. Výsledok naznačuje vysoký potenciál optimalizácie s „digitálnymi dvojčatami“ na základe dát pochádzajúcich z vozidiel. Projekt má taktiež pridanú hodnotu z porovnávania a koordinácii kapacity siete naprieč celou skúškou.
Ciele projektu
Cieľom projektu bolo otestovať, overiť a validovať autonómny dopravný systém (klasifikácia vozidiel – L4) pre definovanú testovaciu oblasť.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Podpora a rozvoj autonómnych dopravných systémov v kontrolovanej testovacej oblasti.
Nasadenie
Boli prevedené testy a analýzy na autonómnych vozidlách na skutočnej testovacej dráhe, kde nechýbala nainštalovaná infraštruktúra na testovanie a overenie funkcií, komunikácie medzi vozidlom a infraštruktúrou. Použité údaje pochádzali zo skutočných údajov o zákazníkoch, ktoré boli následne analyzované.
ZalaZone je testovacie miesto v Zalaegerszegu v Maďarsku pre vozidlá s rozlohou 250 ha (617 akrov) na účely vývoja vozidiel bez vodiča. Maďarské centrum mobility ZalaZONE zahŕňa jeden z najväčších programov elektrického a autonómneho riadenia v Európe, vrátane audítorských skúšok a laboratórnych testov v kombinácii so špičkovými technológiami a telekomunikáciami.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
ZalaZONE Park je dynamicky sa rozvíjajúca priemyselná štvrť priamo pri Automotive Proving Grounds, ktorá poskytuje pomerne frekventovanú lokalitu pre záujemcov o automobilový priemysel a priemyselné podnikanie. Ústredným bodom parku je poskytnúť konkurenčné prostredie na overovanie, overovanie a rozvoj moderných technológií, výskumu a vývoja.
Ciele projektu
ZalaZone je jedným z európskych centier, ktoré testujú a pilotujú vývoj 5G v telekomunikáciách (od roku 2019). Cieľom centra je ponúkať technologicky vyspelé laboratóriá na vzdelávacie a výskumné účely a stať sa jedným z hlavných centier vývoja autonómnych vozidiel v Európe. Kľúčovým komponentom projektu je koncept inteligentnej mestskej zóny, prostredia pre výskum a testovanie budúcich technológií v mestskom aj prímestskom kontexte.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Podpora a rozvoj autonómnych dopravných systémov v kontrolovanej testovacej oblasti.
Nasadenie
Prvá fáza projektu s celkovým rozpočtom 60 miliónov EUR bola dokončená v roku 2019. V rámci rozvojového projektu SmartField bolo v septembri 2019 dodané súkromné výskumné a technologické centrum ZalaZone. 50 % testovacieho prostredia je dokončených a vodičské skúšky sa už začali; úplná implementácia sa predpokladá do konca roku 2022. V súčasnosti centrum funguje ako inkubačné centrum, ktoré priťahuje miestnych výskumníkov so záujmom o výcvik v autonómnej doprave, a ako centrum spolupráce medzi univerzitami, vzdelávacími centrami a spoločnosťami.
Náklady
127 miliónov eur verejných investícií
Literatúra, digitálne zdroje
https://zalazone.hu/
Platooning ENSEMBLE (TNO)
Platooning ENSEMBLE (TNO)
Názov projektu
Platooning ENSEMBLE
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
TNO – Holandská organizácia pre aplikovaný vedecký výskum
Európsky projekt ENSEMBLE (ukončený v marci 2022) predstavil závery a výsledky po takmer 4 rokoch výskumu, zosúlaďovania, implementácie a testovania s 19 partnermi projektu. Cieľom projektu bolo vydláždiť cestu pre Multi-brand Truck Platooning, kde Truck Platooning je definovaný ako spojenie dvoch alebo viacerých kamiónov v konvoji pomocou technológie konektivity a automatizovaných jazdných (podporných) systémov. S podporou Európskej únie vo výške 20 mil. EUR sa urobil dôležitý krok smerom k bezpečnejšej a efektívnejšej doprave: bola definovaná, otestovaná a predvedená harmonizovaná technológia pre Platooning.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
Až do spustenia projektu v roku 2018 všetci európski výrobcovia nákladných vozidiel preukázali, že Platooning je realizovateľný, napr. v European Truck Platooning Challenge v roku 2016. Vtedy však výrobcovia použili individuálne vyvinutú technológiu, napr. pre požadovanú komunikáciu medzi vozíkmi (komunikácia V2V). Projekt ENSEMBLE definoval dve funkcie platooningu: Platooning ako podpornú funkciu (PSF) a Platooning ako autonómnu funkciu (PAF). PSF, by mala byť rýchlo nesaditeľná (je to podporná funkcia vodiča podobná adaptívnemu tempomatu), pretože reguluje vzdialenosť od vozidla pred vami. Vďaka použitiu komunikácie V2V je PSF bezpečnejší, pretože silné brzdné udalosti sú detekované rýchlejšie ako pomocou bežných palubných senzorov, ako je napríklad radar alebo kamera. PAF je medzistupňom k plne autonómnemu nákladnému vozidlu, ktoré je v tejto dobe definované len teoreticky. V tomto prípade konektivita V2V medzi nákladnými vozidlami funguje ako aktivátor umožňujúci automatizáciu nasledujúcich vozidiel. PAF sa umiestňuje medzi podpornú funkciu a plne autonómne nákladné vozidlo.Pre obe funkcie boli definované prípady použitia, špecifikácie a požiadavky. To zahŕňa komunikačný protokol V2V, jeden z hlavných výsledkov projektu, ktorý definuje nielen požadované dátové prvky, ale aj to, kedy a ako by sa mali prenášať. Okrem toho bol navrhnutý a úspešne testovaný bezpečnostný rámec pre komunikáciu založený na existujúcej infraštruktúre PKI ITS-G5 a dodatočnom symetrickom a asymetrickom šifrovaní. PAF nebol implementovaný ani testovaný, pretože súčasný stav techniky by mal najprv pokročiť, aby ponúkol dostatočne bezpečné riešenia na implementáciu životaschopného a testovateľného PAF.
Ciele projektu
Cieľom tohto projektu bolo podniknúť dôležité kroky technologického výskumu pred úplným nasadením platooningu nákladných vozidiel viacerých značiek. ENSEMBLE sa snaží modernizovať dopravný systém hľadaním optimálnej rovnováhy medzi spotrebou paliva, úrovňou emisií, cestovnými časmi a vplyvom na plynulosť cestnej premávky, čo má za následok zníženie vplyvov na klimatické zmeny, znečistenie ovzdušia, hluk, zdravie a nehodovosť.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility
Rozvoj a implementácia autonómnych vozidiel do bežnej prevádzky
Nasadenie
Na základe výsledkov skúšok dospel tím k záveru, že PSF, ako je definovaný prípadmi použitia, požiadavkami a špecifikáciami, je technicky uskutočniteľný. Na základe výsledkov rôznych hodnotení vplyvu vykonaných v rámci projektu sa dospelo k týmto záverom: – Cestné úrady môžu potenciálne ťažiť z platooningu, pretože integrácia a využívanie funkcií platooningu si vyžaduje digitalizáciu vozidiel a logistiku. To potenciálne umožňuje cestným úradom ovplyvňovať parametre (napr. časový odstup, rýchlosť, povolený počet nákladných vozidiel v čate), podľa ktorých nákladné vozidlá jazdia. – V súčasnej situácii na cestách by už aspoň 15 % všetkých nákladných vozidiel mohlo mať prospech z platooningu bez toho, aby museli meniť svoje správanie. – Ekonomická analýza ukázala, že pre vlastníkov vozových parkov existuje len priamy obchodný dôvod pre PAF, a to najmä z dôvodu očakávaného vplyvu na náklady na efektívnosť vodičov. Pokiaľ ide o podpornú funkciu jazdy, potenciálne prínosy (a teda aj obchodný prípad) sú viac na spoločenskej úrovni, pretože sa očakáva, že sa tým zvýši bezpečnosť cestnej premávky, pohodlie vodiča (neposudzované v súčasnej štúdii) a kapacita ciest. – Pozitívny vplyv platooningu na kapacitu ciest sa zvyšuje, keď je percentuálny podiel nákladných vozidiel na celkovom dopravnom toku vysoký (približne 20 %). – PSF nevykazuje zlepšenie spotreby paliva a emisií
Náklady
20 mil. EUR financovaných EK
Literatúra, digitálne zdroje
https://platooningensemble.eu/project
MobilitymoveZ.NL (SmartwayZ.NL)
MobilitymoveZ.NL (SmartwayZ.NL)
Názov projektu
MobilitymoveZ.NL
Nositeľ, kontakty na gestorov a PM
SmartwayZ.NL
Externí dodávatelia
Vládne organizácie
Zhrnutie riešenia, Opis problému
SmartwayZ.NL je inovatívny program, ktorý sa snaží podporovať spoluprácu a inovácie testovaním a vývojom nových technológií a produktov v reálnych prostrediach. Na realizáciu týchto projektov formou verejno-súkromných partnerstiev slúži program MobilitymoveZ.NL. Za posledné tri roky boli tieto projekty úspešné a atraktívne. Cieľom týchto projektov je pochopiť vplyvy technológie, používania, správania, organizácie a cieľov programu, ako aj primárnych procesov koncových užívateľov, ako sú cestné úrady, a ako ovplyvňujú životné prostredie pre cyklistov, chodcov, vodičov áut, nákladnú dopravu. dopravy a pohotovostných služieb. Tieto informácie sa používajú na preklenutie priepasti medzi výskumom a skutočným používaním vo všetkých typoch oblastí. Podporuje tiež znalosti a ekonomický rast spoločností a inštitúcií, posilňuje regionálnu podnikateľskú klímu a umožňuje verejným orgánom získať prehľad o správe a navrhovaní verejných priestorov. Cieľom MobilitymoveZ.NL teda nie je ani tak vykonať (experimentálny) výskum skutočného zavádzania/aplikácie inovácií, ale oveľa viac sa zameriava na intervenčný krok, a to overenie vhodnosti existujúcich inovácií mobility.
Týmto spôsobom môžeme poskytnúť stavebné bloky pre: – Systém mobility: riadenie dopravy, infraštruktúra a digitalizácia, vozidlá (automatizovaná jazda) a komunikácia medzi nimi (prepojená). 2. októbra 2020 4/29 – Používateľov: záchranné služby, verejná doprava, cyklisti, chodci a osobná a nákladná doprava. – Rozvoj správy majetku a dôsledky pre návrh verejných priestorov (ako je budúca infraštruktúra).
Testovacie a vývojové prostredie MobilitymoveZ.NL umožňuje organizáciám v regióne stimulovať ich znalosti a ekonomický vývoj. Verejným orgánom tiež poskytuje pochopenie účinkov tohto vývoja na správu majetku a návrh verejných priestorov. MobilitymoveZ.NL sa zameriava na spoluprácu vo fáze vývoja a demonštrácie s rozsahom úrovní technickej pripravenosti od štyroch do ôsmich. Pokrýva oblasť od Bredy po Venlo a od Helmondu po Maastricht. Uľahčujú sa projekty týkajúce sa kooperatívnej, prepojenej a automatizovanej mobility (CCAM) a súvisiacich tém, ako je riadenie dopravy, inteligentná logistika, správa majetku, údaje a digitalizácia, udržateľnosť, techniky pohonu a bezpečnosť premávky. Hoci MobilitymoveZ.NL nie je priamo zameraná na mobilitu ako službu (MaaS), prístup zamestnávateľa, Reduced Nuisance [Minder Hinder] a ovplyvňovanie správania, návrhy súvisiace s týmito témami môžu byť predkladané jednotlivým projektom a spolupráca s inými klastrami je možná. hľadal. MobilitymoveZ.NL chce podporiť a uľahčiť verejno-súkromné partnerstvá týkajúce sa inovatívnych konceptov mobility.
Dá sa to urobiť rôznymi spôsobmi: – Vplyv vlády – MobilitymoveZ.NL má možnosť uzatvárať dohody so zainteresovanými verejnými orgánmi o využívaní ich verejnoprávnych nástrojov na ich sociálne úlohy. – Účasť vlády – MobilitymoveZ.NL sa môže rozhodnúť podieľať sa na rozvoji ako verejné orgány. Na tento účel sú k dispozícii rôzne nástroje. – Rozvoj ponuky – MobilitymoveZ.NL má priame kontakty s finančnými inštitúciami ako BOM, LIOF a INVEST.NL a má prístup k rôznym (európskym) dotačným programom. Tieto kontakty je možné použiť. – Riadenie kapitálu – MobilitymoveZ.NL má mandát na obstarávanie, podporu dotáciami a pod., ale vieme ponúknuť aj podporu v zmysle (dočasných) výnimiek, povolení a pod. – Rozvoj dopytu – Ak sa ukáže, že inovácie sú použiteľné, možno ich rýchlo rozšíriť a zaviesť prostredníctvom plošných prístupov SmartwayZ.NL, prostredníctvom projektu Mobility Market alebo inými cestami. Tým sa vytvorí postupný vývoj pre zavádzanie inovácií do verejného prostredia.
Hlavné prínosy, výsledky a dopady, Potenciál pre optimalizáciu
MobilitymoveZ.NL je platforma, ktorá poskytuje verejné prostriedky na rôzne účely, predovšetkým na zadávanie úloh výskumu a vývoja. Môže tiež pomôcť pri získavaní úverov, dotácií a hľadaní investorov. Má rozsiahlu sieť relevantných kontaktov. Môže tiež poskytnúť podporu pri podávaní žiadostí o výnimky alebo povolenia z existujúcich predpisov a tiež poskytnúť podporu pri organizovaní dodatočnej podpory pre pilota. Cieľom MobilitymoveZ.NL je posilniť spoluprácu a inovácie a sprístupniť inovácie verejnosti. Má široký záber a je schopná poskytnúť pomoc vo všetkých aspektoch procesu. Provincia Severné Brabantsko napríklad zaviedla inteligentný systém mobility, ktorý zohľadňuje politiku a aktuálnu premávku. V Holandsku je 465 inteligentných semaforov (iVRI), z toho 150 v Severnom Brabantsku. Tieto majú prioritu nákladnej dopravy, čo zlepšuje plynulosť dopravy. Na dôkaz toho bola vykonaná simulačná štúdia na trase N279 neďaleko Veghelu.Spoločnosť Swarco vyvinula novú generáciu iVRI, ktoré spĺňajú národné normy Talking Traffic. Talking Traffic je program ministerstva infraštruktúry a vodného hospodárstva, ktorý zabezpečuje, že účastníci cestnej premávky môžu ďalej nahliadnuť do toho, čo sa deje pred nimi. Prenosom údajov v reálnom čase sa môžu účastníci cestnej premávky navzájom včas varovať, aby sa predišlo nehodám a zbytočným zdržaniam. Smartfóny, moderné navigačné systémy a autá s týmto typom informácií na palubnej doske môžu využívať služby Talking Traffic.
Ciele projektu
Digitalizácia a automatizácia dopravy vedie k rozvoju samoriadiacich vozidiel, dátovo riadených služieb, vylepšených pohonných systémov a technológií, novým možnostiam riadenia dopravy, správy majetku a bezpečnosti dopravy, ako aj schopnosti kombinovať služby súvisiace s preprava osôb a tovaru. Priemysel masívne investuje do samoriadiacich vozidiel, pričom v automobilovom priemysle zohrávajú dôležitú úlohu inovácie v oblasti softvéru, umelej inteligencie, senzorových technológií a spotrebnej elektroniky. Okrem toho trend v spoločnosti od vlastníctva k využívaniu a zdieľanej ekonomike vytvára nové možnosti. MobilitymoveZ.NL je otvorená inovatívnym nápadom zo súkromného sektora, ktoré sa týkajú ktorejkoľvek z týchto oblastí, a vyhradzuje si právo zverejňovať výzvy na predkladanie návrhov v mene iných prvkov SmartwayZ.NL, ktoré sa zamerajú na služby a procesy v oblasti MaaS, prístup zamestnávateľa, Reduced Nuisance [Minder Hinder] a ovplyvňovanie správania.
Zameranie projektu v rámci ekosystému inteligentnej mobility